1000 vragen aan jezelf #24

461. Voor wie ben je een inspiratiebron?
Ik zie mezelf niet als inspiratiebron noch pionier of iets in die trend. Met mijn reis naar Ierland heb ik misschien wel een aantal mensen op een idee gebracht om tijdelijk alles achter te laten aan het thuisfront, een nieuwe start nemen, en later met vernieuwde inzichten en ervaringen terug te keren. Enkele jaren geleden nog wel gehoord dat ik op de voetbal ook naar opgekeken werd. Dit was me toen ontgaan maar werd me verteld. Blijkbaar had dit meer te maken met mijn uitzicht (lang haar maar opgeschoren aan zij- en achterkant en gekleed als wat doorgaat als metalhead), op het veld schuwde ik tackles en duels niet, maar was vrijwel altijd binnen de regels van het toelaatbare. Dit gaf blijkbaar de jongere generatie die onze wedstrijden bekeken, inspiratie. Helaas kreeg ik dat nieuws toen een van hun vriendengroep net overleden was.

462. Wanneer heb je voor het laatst een zonsopgang gezien?
Als ze zichtbaar is, bijna dagelijks.
65c5d3c7ad3e534e03230e8b87859a95.jpg
463. Hoe hoog was het hoogste gebouw dat je hebt bezocht?
Geen idee, moet tijdens een sollicitatiegesprek zijn geweest in Brussel. Tijdens een schooluitstap wel eens tot boven in de boerentoren in Antwerpen geweest, impressionant zicht. Blijkt dat het in 1931 de eerste en hoogste (toen 87,5m) wolkenkrabber van Europa was. De panoramazaal is tegenwoordig op de 26e verdieping. Einde les.

464. Hoe kunnen mensen op jou bouwen?
Als ik me ergens voor engageer, voer ik het ook uit.

465. Wat is het wildste wat je ooit hebt gedaan?
Qua legale activiteiten is het mijn verhuis naar Ierland, vermoed ik. Al is af en toe aan jezelf denken en jezelf op de eerste plaats stellen, redelijk wild en egoïstisch als je het zelf doet, bij anderen moet je het maar accepteren.

466. Koop je vaak nieuwe kleren?
Als ik online aankopen plaats, is het vaak meer dan ik nodig heb. Kleren in de winkel kopen is al lang geleden.

467. Zou je een deel van je intelligentie willen inleveren voor een oogverblindend uiterlijk?
Onder het motto ignorance is bliss, denk ik vaak beter af te zijn met een lager IQ. Bij mijn diagnose werd een algemeen IQ berekend op 124, wat, vermoed ik, serieus naar beneden gehaald werd door emotionele en sociale vaardigheden, of het gebrek daaraan.
Oogverblindend schoonheid is slechts een miniem voordeel omdat je dan op andere kwaliteiten beoordeeld wordt en andere problemen met zich meebrengt. Doet me plots denken aan een uitspraak van Albert Einstein in 1953 maar kort opzoekwerk blijkt het geplagieerd:

In all probability the conversation between Isadore Duncan and Anatole France, who were discussing eugenics, came to a sudden stop when Isadore said: “Imagine a child with my beauty and your brains!” and Anatole responded: “Yes, but imagine a child with my beauty and your brains!”

468. Heb je ooit een stille aanbidder gehad?
Oh nostalgie, ja hoor, ik kreeg wel eens briefjes en cadeautjes. Hoewel die aanbidsters nooit al te ‘stil’ waren.

469. Wat is je favoriete stad!
Dublin, by far! De mentaliteit van de Ieren blijft me verbazen. Ze zijn – in het algemeen – nooit opdringerig en komen vriendelijk over. Als je ergens mee zit en het is duidelijk naar de buitenwereld, zal er een goede ziel zich over je ontfermen, terwijl in andere steden je eerder aan je lot overgelaten wordt. In Belfast heerst er teveel verdeeldheid tussen de bekende factoren (skillfully dodging the religion bullet as it not completely applicable anymore). In Belgische steden wordt je vreemd bekeken als je anders dan doorsnee doet, handelt of gekleed bent. Met andere woorden in Dublin had ik het beste gevoel, met respecteert je persoon ongeacht de omgevingsfactoren (ras, afkomst, ideologie, religie, noem maar op). Als er in België gezegd wordt dat je respect moet verdienen, begin je met die waarde in Dublin. Uiteraard mag hierbij niet iedereen over dezelfde kam geschoren worden.

470. Wat zou je je toekomstige zelf willen vragen?
Ik begin net de vragen te beantwoorden die ik me in mijn jeugd afvroeg. Ik hoop dat ik later kan terugblikken dat ik hier goed aan heb gedaan.

471. Zou je ook bij je partner blijven als je omgeving haar afkeurde?
Aangezien liefde blind maakt, zou ik me wel vragen beginnen stellen. Niet aan mijn omgeving maar de nauwste, en belangrijkste personen uitleg vragen over het waarom. Ook in dit geval wordt eerlijkheid aanbevolen.

472. Wanneer heb je voor het laatst iets gebakken?
Ik kook bijna dagelijks mijn potje en om de paar dagen brood, al heeft die laatste alleen wat afwegen en water nodig, weinig verdienste dus. Als de vraag impliceert naar wanneer ik met een conventionele oven gewerkt heb, zal het een shepherd’s pie zijn geweest enkele maanden geleden. Gebakken lucht verkoop ik niet.

473. Voor welke gelegenheid was je voor het laatst chique gekleed?
Ook hierbij moet ik een verschil maken tussen wat ik aantrek voor zakelijke en privé aangelegenheden. Voor de meer formele gelegenheden, heb ik weinig keuze. Die kleren trok ik aan om huisbazen te ontmoeten in mijn appartementenjacht, tijdens (familie)feestjes, sollicitaties, eerste ontmoetingen bij psycholoog en ander medisch personeel.Nee, het was zeker geen galabal of iets van die strekking.

474. Wat is je favoriete uitdrukking?
Het is niet bepaald mijn favoriete, de meest voorkomende zal een uitdrukking van verbazing zijn (in verschillende vormen). Vaak omdat ik een situatie of persoon als beschaafd en intelligent beschouwde en het complete tegendeel opnieuw en opnieuw bewezen wordt. Als uitdrukking, komt ‘serieus?!’ heel vaak op als tekstballonnetje.

475. Wat staat er op de laatste foto die je hebt genomen?
Dat moeten de oesterzwammen zijn die ik kweek en zijn uitgekomen. Of het gerecht waarin ik ze verwerkt heb. Voor mijn huurcontract moest ik ook mijn ID inscannen en heb dat via mijn mobieltje gedaan. Dat zijn de foto’s die ik nam in de afgelopen maand.

476. Vind je het belangrijk om stilt te staan bij een bijzondere data?
Niet bepaald, die data springen als pop-upvensters op. Ook gebeurt het als ik een digitale klok lees, dat ik het zie als datum en de link leg naar gebeurtenissen uit het verleden. Zo werd in 14:45 Sandro Botticelli geboren.

477. Wat zou je in een kijkdoos plakken?
Waarschijnlijk een of andere quote.

478. Welke crèmes gebruik je?
Een multi-herstellende balsem (hun eigen woorden) tegen droge huid gebruik ik sporadisch wel eens. Waarschijnlijk net voor ik me chique kleed.

479. Zou je fysiek sterker willen zijn?
Nee, dat heb ik nooit willen zijn. Hoe sneller ik me uitgeput voel, hoe beter. Ik zal mijn grenzen sowieso opzoeken en overschrijden. Fysieke sterker zijn, verlengd alleen mijn activiteiten.

480. Vind je dat elke dag moet tellen?
Ik streef er naar om elke dag iets te doen waar ik trots op kan zijn. Mijn auticoach vraagt me geregeld om zulke dingen te noteren en opnieuw te lezen als ik dit nodig heb. Dit werkt averechts. Tijdens mijn verblijf in de psychiatrie kreeg ik een hele bundel met hulpmiddelen, tips, agenda, etc. Als ik een mindere dag heb, en op dat moment eerdere prestaties lees, voel ik me nog slechter omdat ik bepaalde zaken op dat moment net niet kan en dat verlamd me nog meer.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

