1000 vragen aan jezelf #22

421. Wat zijn je doucherituelen?
Interessante vraag… not. Het douchen op zich is een korte gelegenheid. Vanaf dat de temperatuur geregeld is, stap ik binnen de vijf minuten weer uit, proper. In de zomermaanden gebeurt het dat ik dagelijks enkele keren een douche neem om af te koelen.

422. Hoe gevaarlijk is jouw werk?
De vertaalprojecten zijn niet echt te catalogeren als risicovol. Al moet je rekening houden met interpretatiefouten die soms verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Bij eerdere jobs had ik dezelfde risico’s die de computer van de eindgebruiker schade kunnen toebrengen. Bij andere tijdelijke jobs waren wel gevaren die als zodanig bestempeld kunnen worden, gevaarlijke producten en/of grote machines. Al heb ik veiligheid altijd hoog in het vaandel gedragen en bracht vaak verbeteringen in procedures aan.

423. Van welke bioscoopfilm heb je enorm genoten?
Geen enkele, in de bioscoop kan me niet voldoende ontspannen om te genieten van de film.

424. Wat is je favoriete bordspel?
Waarschijnlijk de klassieke bordspelen, die ken ik het beste. Bij nieuwe spelen wil ik eerst alles onder de knie hebben om dan tactieken te kunnen ontwikkelen.

425. Aan wie heb je het laatst een kaartje gestuurd?
Dit geldt waarschijnlijk niet als dusdanig, maar het laatste kaartje dat ik verstuurd heb, was initieel om de sleutel terug te bezorgen van het appartement aan zee waar ik een verlengd weekend heb doorgebracht. Het kaartje was hetzelfde als de eigenaar van het pand me had toegestuurd.

426. Hoe close ben je met je familie?
Vrij close, vermoed ik. Al ben ik misschien voor hen een gesloten boek.

427. Wanneer heb je voor het laatst in een microfoon gepraat?
Hmm,  dat was de microfoon in mijn laptop. Het was eerder om te testen dat alles prima afgesteld is. Het was eigenlijk bedoeld om een online sollicitatiefilmpje te maken.

428. Heb je wel eens last van vakantiestress?
Ohja, vooral enkele dagen op voorhand en totdat ik in de hotelkamer ben. Daarna is het nog wel eens lastig als het Engels van de lokale bevolking onvoldoende is waardoor je zowat alles krijgt, behalve wat je wil. Storend gedrag van mede-toeristen kunnen me ook lastig maken. Net voor de terugreis komt het ook opnieuw opzetten.

429. Wat zijn de drie leukste gebeurtenissen van vandaag?
Weet niet of je het leuk vindt, maar het is World Water Day, toch een vrij belangrijke event, met dit jaar als thema ‘Why Waste Water?’. Op persoonlijk vlak heb ik me de hele voormiddag nuttig beziggehouden. Deze ochtend de rolluiken gaan oplaten in het ouderlijke, onbewoonde huis. Daar heb ik mijn cursus Arabisch meegenomen en hoop deze spoedig aan te vatten. Nadien opnieuw langs de bank gewandeld om de huurwaarborg eindelijk te finaliseren. Heb de keuken ondertussen gereorganiseerd. Stukje bij beetje komt er schot in de zaak en krijgt alles zijn bestemming.

430. Doe je soms een middagdutje?
Het is al enkele dagen geleden, maar het overkomt me met periodes dat ik de dag anders niet door geraak. Er is me al eens aangeraden om een slaaponderzoek te laten doen, wat ik ook nog uitstel tot alles een beetje op zijn plooi ligt. Het probleem met een dutje is dat ik vaak niet verfrist wakker wordt, soms gebeurt het ook dat een dutje verlengd wordt tot enkele uren. Tijdens de periodes dat het me moeilijker afgaat, overkomt het me frequent dat dag/nachtritme om de paar dagen verandert.

431. Vind je het belangrijk om je stem te laten horen?
Dat hangt af van de situatie en de groepsdynamiek. Als die niet voldoende volwassen, intelligent of welbespraakt is, zwijg ik gewoonweg omdat het dan weinig of geen nut heeft. Mijn stem wordt dus niet al te vaak gehoord en schrijf ik liever om op die manier een publiek aan te spreken dat interesse heeft in wat ik te vertellen heb.

432. Wat snap je niet van het andere geslacht?
Ik kan me de antwoorden van de meesten op deze vraag al volledig inbeelden. Ik vrees echter dat die verschillen vaak gevoelsmatig zijn, en bij mannen het zo goed trachten weg te moffelen, omdat dat een ongeschreven regel is. Ik vermoed dat ik, zoals de meesten, met het ouder worden, meer begrip kan opbrengen voor de verschillen en deze ook aanvaarden. De zaken die ik niet snap zijn niet meer gebonden aan geslacht maar eerder intelligentie.

433. Kun je jezelf goed vermaken?
Ik kan me bijzonder goed bezighouden. Op het einde van de dag kan ik me vaak amper herinneren wat ik zoal gedaan heb. Dat is dan vooral te wijten aan het feit dat ik geen projecten heb kunnen afronden, terwijl ik desondanks wel nuttige zaken heb volbracht.

434. Kun je makkelijk dingen van je af zetten?
Nee, zoals eerder gemeld is mijn harde schijf oneindig en onuitwisbaar. Zaken van me afzetten werkte vroeger enkel mits misbruik van genotsmiddelen.

435. Hoe vol is je boekenkast?
Ik ben nog op zoek naar een deftige boekenkast. Hoe vol of leeg die is, kan ik niet zeggen. Feit is wel dat ik een omvangrijke collectie heb. Het laatste jaar doe ik mijn best om de Wordsworth Classics te vervolledigen. Klassieke titels aan een economische prijs. En ja, 95% van mijn collectie is Engelstalig. Ik stoor me te vaak aan slechte vertalingen.

436. Ben je tevreden met je handschrift?
Als mensen mijn handschrift zien, denken ze vaak dat ik mijn roeping als dokter heb gemist. Zolang het voor mij leesbaar is, volstaat het. Als iets voor anderen leesbaar moet zijn, print ik het wel af om misverstanden te vermijden.

437. Kunnen je handen maken wat je hoofd wilt?
Niet dat ik twee linkerhanden heb, maar de scenario’s die omgaan in mijn hoofd gaat mijn handigheid te boven.

438. Hoe vaak kijk je dagelijks in de spiegel?
Alleen als het moet of als ik een afspraak met iemand heb. Alleen de badkamerspiegel is nog niet bedekt.

439. Klaag je snel over lichamelijke kwaaltjes?
Niet bepaald. Ik probeerde lange tijd alles voor mezelf te houden. Tot op het punt dat het niet meer verborgen kon worden. Dat gaf dan ook voldoende reden om je minder goed in je vel te voelen in plaats van een klassieke depressie.

440. Like je wel eens berichten op Facebook die je eigenlijk helemaal niet leuk vindt?
Die fase ben ik voorbij. De zaken die ik like op FB kan ik verantwoorden indien nodig.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

