1000 vragen aan jezelf #21

401. Wat is je favoriete troosteten?
Ik heb het lang afgezworen maar chocolade is mijn ‘guilty pleasure’. Voorts probeer ik zo gezond mogelijk te eten. Je kan perfect zondigen met gezond eten.

402. Heb je weleens iets bovennatuurlijks of onverklaarbaars meegemaakt?
Ja, mensen (of bedrijven) die hun fout(en) toegeven of hun meningen corrigeren. Of leugens opbiechten… Blijkt hoe gezond het gesteld is met de menselijkheid tegenwoordig. Om toch iets specifieker in te gaan op het fenomeen bovennatuurlijk moet ik me richten tot oude beschavingen. Nee, niet degene waar er op school over verteld werd. Ik ben eerder geïnteresseerd in de beschavingen die (potentieel) geregeerd hebben op aarde waarvan de echtheid onvoldoende bewezen kan worden. Een ander feit is dat de eerste cartografen, die hun kaarten baseerden op hele oude exemplaren, tot dan toe onontdekte (of ongekende) gebieden toonden. It just makes you wonder.

403. Welke uitdaging moet je overwinnen?
Angsten. Of misschien moet ik gewoon stellen dat ik mezelf aan het ontdekken ben, het simpelweg opnieuw alles leren, ervaren en interpreteren. Toegegeven dat ik wel problemen heb met hoogtes, toch ga ik die uitdagingen niet uit de weg. Tijdens pretparkbezoeken in mijn jeugd verkoos ik net de zogenaamde parachute attracties.

404. Wie heeft je het meest beïnvloed in het leven?
404 Not found (kon ik niet laten liggen, sorry). In mijn eerder genoemde ontdekkingstocht, denk ik in eerste instantie aan Epicurus. In mijn dichte omgeving eerder aan mijn zus.

405. Wat is klein geluk voor jou?
Hangt er van af hoe je geluk omschrijft, een meevaller, een toevalligheid,… Voor mij is er zelfs geen onderscheid tussen groot of klein. Met elk bereikt doel, ben ik even tevreden. Bij zaken waarbij Murphy te veel wetten voorschrijft, en er toch een positieve uitkomst is, is een geluk, maakt niet uit of het klein of groot is. Een groot geluk voor me zou je kunnen omschrijven als ik morgen wakker wordt, dat de wereld er plots mooier uitziet, niet esthetisch maar gewoonlijk menselijker, humaner.

406. Doe je wel eens dingen uit medelijden?
Dit is een woord met een enorme negatieve lading. Medeleven is veel mooier en praktischer. Uiteraard doe ik veel uit empathie. Zo heb ik eerder vandaag een kikker over straat geholpen. Jawel, mijn nieuwe woning is vlak naast de dorpskerk op een drukke verkeersas, toegegeven dat het al na 21u was, maar heb wel enkele auto’s laten stoppen.

407. Wanneer was je laatste spelletjesavond?
De laatste spelletjesavond was mijn eerste avond op de afdeling diagnostiek van het psychiatrisch ziekenhuis te Duffel.

408. Ben je goed in je werk?
Momenteel arbeidsonbekwaam. Het werk dat ik gedaan heb, kan ik zeggen dat ik met passie heb uitgevoerd. Een aantal van hen zou ik echter nu niet meer doen vanwege persoonlijke conflicten.

409. Wie bewonder je?
Zowat iedereen die iets nuttig te zeggen heeft en dat ook verkondigt en/of doet. Een persoon die door de maatschappij als buitenbeentje beschouwd wordt omdat hij/zij wel doet (van hobby of voor de mensheid of natuur of minderhedengroepen) wat zij niet doen omdat de maatschappij dat niet of amper tolereert. Je krijgt praktisch het stigma proletariër of paria omdat je de huidige maatschappij en systeem niet aanvaard.

410. Heb je een goede gewoonte die je iedereen zou aanraden?
Je hersens gebruiken is iets wat de dag van vandaag niet meer getolereerd wordt. Het niet klakkeloos overnemen van gewoontes die je nog meer afstompen dan wat je school heeft gedaan. Of zoals Irvine Welsh het zo mooi verwoordde (hoewel ik heroïne
niet wil verheerlijken):

bd11c6eb00f371f46b98fc4b85247a79.jpg
411. Wat sla jij over in de krant?
Alles. Het voordeel aan internet is dat je je eigen artikels kan lezen en verder opzoekwerk kan verrichten naar de ware aard van het verhaal. Ja, er bestaat veel onzin, maar hoeveel kranten, journaals, nieuwswebsite volgen niet gewoon een verhaal en geven hun eigen twist er aan? Het is zelfs veel erger dan komieken die andermans grappen stelen. Als nieuws een business is, trek je besluiten.

412. Wat doe je met grijze haren?
Vanaf het moment dat mensen er teveel grappen over maken, weet mijn tondeuse hoe laat het is.

413. Wat stond er op je laatste Instagram-foto?
Ben nooit op die website geweest tot enkele seconden geleden om te controleren of het wel of niet zo is geweest. Heb me net even verdiep in het waarom en hoe en het zal niet aan mij besteed zijn. Filmpjes maak ik amper of niet en foto’s worden op andere manieren gedeeld indien nodig.

414. Sta je liever op de voorgrond of de achtergrond?
Op de achtergrond. De keren dat ik op de voorgrond wilde staan, gingen anderen met de pluimen lopen. Is een beetje het verhaal van de werknemer, als je iets goed doet, gaat de manager met de eer aan de haal, doet iemand in je team iets fout, wordt het iedereen persoonlijk aangerekend.

415. Hoe vaak lak je je nagels?
Ik heb net een leuk kleurtje aangebracht waar door ik plots muggen aantrek. De belangrijkheid van de vraag gebied me eerlijk te antwoorden. Morgen gaan we dus weer naturel.

416. Filter je het nieuws voor jezelf?
Het nieuws dat ik opvang wordt gecheckt, gedubbelcheckt en getriplecheckt. Snopes is vaak ook handig om so-called nieuwsfeiten te controleren. Ik ben overtuigd niet meer zo naïef te aanvaarden wat tv, radio, media, etc. me voorschotelen.

417. Voor welk tv-programma zou jij jezelf opgeven?
Er zijn een aantal series die ik interessant vind. Als ik er eenmaal zelf in zou optreden zou de amusementswaarde nihil worden voor me, dus laat maar. In tweede instantie vermoed ik dat er zogenaamde reality tv series bedoeld worden. In dat geval zou ik eerder kiezen voor Adam zoekt Eva (alvast succes aan de regie om een kandidate uit te kiezen). Ik kwam er maar toevallig bij uit en vind het soms (afhankelijke van de gecaste groep) wel interessant hoe de menselijke natuur in elkaar steekt.

418. Hoe beleg je het liefst je boterham?
Dat varieert welk brood ik heb gebakken. Een Italiaans brood (met olijven en kruiden) ga je niet beleggen met zoetigheden, al doe je me nu wel twijfelen. Blijkt ook dat ik sneller type dan ik spreek, in geval de vraag niet meer gesteld zou worden. Ik verkies twee, of drie sneetje vers brood met gesmolten kaas, gebakken spek en stukjes pepperoni, zongedroogde tomaten, uien, olijven en mayonaise.

419. Wat is je grootste zwakte?
Een lijstje ga ik wederom niet opmaken. Zoals eerder gezegd weet ik wat mijn werkpunten zijn. Ik ga prioriteren noch minimaliseren.

420. Hoe amicaal ben je?
Ik ga er van uit dat hier ‘vriendschappelijk’ bedoeld wordt. Ik ben oprecht begaan met veel mensen. Als ze hun verhaal doen, of ik vang het toevallig (of minder toevallig) op, dan voel ik haast hoe zij zich moeten voelen. Daardoor geef ik veel mensen meer krediet dan ze waard zijn.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

