1000 vragen aan jezelf #20

381. Op wie had je onterecht kritiek?
Ik ben niet de persoon die mensen op hun tekortkomingen wijst, ervaring leerde me vrij snel dat ik daar niet de geknipte persoon voor ben. Ik ga opbouwende kritiek hier buiten beschouwing laten omdat dat hier hoogstwaarschijnlijk niet bedoeld wordt. Als ik toch iemand moet aanwijzen, zal het mijn zus of moeder zijn. Niet alleen omdat ik hen het vaakst zie, maar ook omdat ik bij hen minder op mijn woorden let. Met andere woorden dat ik me bij hen comfortabel voel, het minpunt daarbij is, dat je nogal vaak en iets te vlug dingen zegt waar je later spijt van krijgt. Nog zoiets wat ervaring me leerde en waar ook een volkswijsheid over bestaat, dat je de mensen kwetst die je het nauwst aan het hart liggen. Oorzaak-gevolg is hierbij alleszeggend.

382. Hergebruik je wel eens andermans grappen?
Aangezien ik vooral Engelstalige komieken volg, is het me meermaals opgevallen dat Nederlandstaligen veel grappen stelen/overnemen/of iets recycleren. Ik raad hierbij iedereen aan om George Carlin eens te Youtuben. Hij schopte tegen de schenen van alles wat los en vaststaat, niet in minst de Amerikaanse overheid (wat voor mij al een +1 is). De meeste mensen zullen hem helaas niet kennen. Veel van zijn grappen zal je in de voor jou beter gekende zaalshows bekend in de oren klinken. De grappen die ik maak, hangen af van de situatie. Ik vermoed dat wanneer ik een grap maak, dat dat gebeurt vanuit een invalshoek die andere personen ontgaan.

383. Bestel je altijd hetzelfde in een restaurant?
Ik moet toegeven dat ik dat lang wel deed. Het valt me trouwens op dat wanneer er in een gezin wordt aangekondigd dat er naar de frituur gereden wordt, niemand of weinigen nog hun ‘bestelling’ kenbaar moeten maken. Tegenwoordig probeer ik net nieuwe dingen te ontdekken. Misschien is het mijn leeftijd waardoor ik toch nog zoveel mogelijk wil leren kennen en leren ontdekken, of misschien is het dat ik zelf graag kook. Bij de lokale Griek (net over de grens trouwens) bestelde ik lange tijd hetzelfde omdat het gewoon superlekker was. Na een aantal jaren veranderd het gerecht, mogelijk door de crisis(?), want er werden ingrediënten uitgelaten en je kreeg zelfs met gemak je bord leeg. Ik bestel nog wel hetzelfde voorgerecht maar hoofdgerecht verschilt vaak en is afhankelijk van mijn compagnons.

384. Wat is je geheime ambitie?
Tijdens mijn leven toch nog gelauwerd te worden om iets. Vermoedelijk zal dat richting mijn schrijfsels gaan of mijn filosofie (gedachten). Damn, daar gaat de geheimdoenerij, nu moet ik gaan presteren.

385. Hoe zou je je dagen vullen als je alles mocht doen wat je wilde?
Tegenwoordig mag en kan ik doen wat ik wil en het enige wat ik wil, is tot rust komen. Maar in het algemeen is het zoals ik eerder al aangaf, dat ik iets kan doen waarbij ik het gevoel het dat anderen er baat bij hebben, dat ik mensen help op een of andere manier. Dat ik dingen doe waarbij ik niet voel dat ik werk.

386. Waar word je altijd enthousiast van?
Bitter weinig. Toegegeven dat ik vroeger blij werd van het gedacht dat ik dronken kon worden. Elke reden was goed. Tegenwoordig ben ik al blij dat ik mijn gedachten kan verzetten zonder genotsmiddelen.

387. Van welke spullen kan je genieten?
Materialisme is niet aan mij besteed. Ik kan wel een tijdje opgaan in gadgets tot ik het helemaal onder de knie heb en vaak gedesillusioneerd ben. De spullen die ik zeker mee wilde verhuizen, is kookgerei, broodbakmachine, pc, radio en ventilator (ik haat hitte, behalve op vakantie maar dan heb ik twee dagen nodig om te acclimatiseren).

388. Vind je het leuk om nieuwe dingen te doen?
Ja en nee. Als ik me goed voel sta ik open voor veel, anders heb ik nood aan structuur om rust te vinden.

389. Ben je een vragensteller of een verteller?
Vragensteller. Ik vrees dat ik nu de fase heb bereikt die kleuters/peuters hebben. Bij elke zin ‘waarom?’ vragen. Vroeger werd me steeds geantwoord ‘omdat het zo is’ waardoor mijn gevraag snel ophield. Ik kan het mijn moeder niet kwalijk nemen, helaas was er toen geen internet, maar zij ging maar tot haar veertiende naar school omdat ze taken moest overnemen van haar overleden moeder.

390. Wat was je laatste creatieve uitspatting?
De inrichting van mijn appartementje, is daar creativiteit mee gemoeid? Ik heb enkele posters opgehangen van Marc Allante. Uit zijn collectie Animals heb ik Bastion, Veris en Achilles in mijn woonkamer hangen. Voorts heb ik ook enkele werken van Mario Sanchez Nevado (Betrayal, Deliberation en compassion) om toch te kunnen afwisselen, leve Blu-tack! Ik probeer mijn creativiteit bot te vieren op papier (figuurlijk want het wordt opgeslagen in .doc of gelijkaardig formaten).

391. Bij welk liedje draai je de radio harder in de auto?
Voornamelijk liedjes uit mijn jeugd die sentimentele waarde hebben. Af en toe ook nummers die totaal mijn genre niet zijn maar lekker knallen. Bij de extremere metal-soorten gebeurde het ook al eens, maar voor het zwaarste werk had ik de werken van Beethoven (Orff en konsoorten) op cd.

392. Wanneer heb je voor het laatst enorm veel plezier gehad?
Als zogenaamd toegewijd anhedonist, sta me toe deze vraag tijdelijk over te slaan. Vermoedelijk was het in Ierland en was er drank bij betrokken.

393. Is je partner ook je beste vriend of vriendin?
Dat zou de perfecte omschrijving van soulmate zijn, die twee in een. Nee, het is niet nodig maar het zou wel heel wat jaloezie de wereld uit helpen. Hoewel monogamie voor mij een heel religieuze connotatie heeft, weet ik niet of ik het zou kunnen verkroppen als mijn partner heel intiem is met iemand anders. Ik ben voor dit onderwerp nog niet voldoende ge-on-indoctrineerd. Wat tegenwoordig bestempeld wordt als barbaarse culturen of ongeciviliseerde stammen waren/zijn volgens beter georganiseerd met minder witteboordencriminaliteit. Om dan maar te besluiten met het oeroude cliché dat mannen jagers zijn, en het in hun genen zit.

394. Welk accent vind je charmant?
Ik vind vele accenten charmant. Het grappige is dat mijn Engels in Belfast werd bestempeld als Schots, toen ik in Dublin was, werd het Noord-Iers, Zuid Afrikaans of een enkele keer Australisch genoemd. Ik vind het echter afgrijselijk als iemand een dialect nadoet. Het is leuk voor even, maar het werkt niet of averechts.

395. Op welke momenten van het leven vliegt de tijd?
Zoals een andere volkswijsheid ‘Time flies when you’re having fun’, kan je stellen dat de tijd wel heel traag kruipt tegenwoordig.

396. Wanneer ben je voor het laatst van kapsel veranderd?
Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat ik lang haar had. Om toch kans te maken op de arbeidsmarkt had ik besloten om het kort te knippen. Tegenwoordig laat ik af en toe een mohawk staan maar vaak beslist de tondeuse een all or nothing approach.

397. Is uit het oog ook uit het hart?
Voor mij niet. Personen die iets betekenen, kunnen vaak veel fouten maken. Helaas leert de ervaring dat voor de meeste mensen uit het oog, uit het hart, nog wel bestaat. Als het gaat om een toxische relatie, is het vaak beter, maar mits een beetje begrip en menselijkheid zou dit gezegde uit de wereld geholpen moeten worden.

398. Hoe zorg je dat het leven soms wat langzamer gaat?
Door je stierlijk te vervelen of een depressie te kweken. Blijkbaar gaat het leven trager als je je slecht voelt. Anderzijds moet ik toegeven dat mijn leven toch ergens op de weg een aardige snelheid heeft opgepikt, dus misschien moet ik mijn standpunt op dit vlak herzien.

399. Doe je elke dag iets nieuws?
Nee, omdat ik er eerst voor wil zorgen dat ik een vrij normaal leven kan leiden. Je kan mits wat creativiteit wel stellen dat ik dagelijks wel iets nieuws doe als onderdeel van mijn genezingsproces. Langs de ene kant hoop ik echter niet opnieuw de maatschappelijke standaard op te nemen.

400. Waar ben je Oost-Indisch doof voor?
Nonsens. Heden ten dage probeer ik onwaarheden, kortzinnigheid en nonsens te negeren. Ik kan je niet beloven dat ik niet opnieuw in die val trap omdat dat ligt aan mijn gemoedsstemming maar ik tracht bij dat soort zaken te doen alsof het niet gezegd werd. Oftewel kan je je verwachten aan een dosis onvervalste Danny-sarcasme.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

