1000 vragen aan jezelf #19

361. Wat is het ergste waarover je hebt gelogen?
Dat is vooral de meest voorkomende leugen als antwoord op de vraag ‘Hoe gaat het met je?’

362. Rek jij je eigen grenzen op?
Die vraag heb ik eerder al uitvoerig beantwoord. Ja, die grenzen worden continu opgezocht en overschreden.

363. Ben je een goede moppentapper?
Niet op de traditionele manier maar eerder inspelend op het gesprek, woordgrapjes, etc.

364. Welke liedje gaat over jou?
Dan moet ik vooral kijken naar bands in de donkere sferen zoals Nine Inch Nails, Nirvana en Type O Negative. Al voel ik me ook aangesproken bij het liedje Danny Boy.

365. Van welke kleine dingen kun je genieten?
Het tijdelijk ervaren van een gelukzalig gevoel lukt me tijdens een wandeling in de natuur, of in een verlaten dorp of stad (in het donker), het lezen van een goed boek, het bereiken van een mijlpaal of het gevoel van rust. Eerlijkheidshalve – en iets minder smakelijk – is het tijdig bereiken van het toilet bij hoge nood ook een belangrijke.

366. Waarvoor mogen mensen jou altijd wakker maken?
Als iemand in nood verkeerd mogen ze me altijd wakker maken. Helaas zet ik nu mijn mobieltje standaard uit als ik ga slapen omdat ik vaak het dronken of onverstaanbare café-gebrabbel kreeg te horen, vaak om me te overhalen. Met de huidige technologie is het veel te gemakkelijk om iemands rust te verstoren voor het kleinste en, mijn fout, dat ik die zaken steeds prioriteit maak.

367. Wat zou je willen veranderen aan je uiterlijk?
Niets, ik ga niet mee in het sociaal maatschappelijk beeld dat wordt verwacht. Iedereen heeft zijn of haar specifieke eigenschappen die de persoon maken die ze zijn, met gebreken en tekortkomingen. Het uiterlijk is, in tegenstelling tot wat de meesten denken, onbelangrijk in mijn bescheiden mening. Plastische, cosmetische chirurgie is aan mij niet besteed. Het is wel belangrijk voor mensen na een ernstig ongeval of ziekte om psychologische problemen te verlichten of het zelfbeeld te verbeteren. Ik bedoel maar dat een schoonheidsideaal op die manier nastreven, bij mij niet op sympathie moet rekenen.

368. Wat wil je dat mensen zeggen op je begrafenis?
Dat ze best eens alles lezen wat ik geschreven heb. Niet in het minst de schrijfsels die niet online geraakt zijn (door censuur of zelfbehoud).

369. Laat je je gemakkelijk voor de gek houden?
Ik vermoed van niet. Al heb ik de laatste jaren minder en minder sociale interactie.

370. Wat zou je doen als het onmogelijk mis zou gaan?
Aka Yhprum’s Law. Daar houd ik geen rekening mee. Ik ken mijn doelen, ontwijk zo deskundig mogelijk alle mogelijke obstakels en andere projectielen die me toegeworpen worden, houd rekening met Murphy’s Law en zie dan wel waar het schip strandt. Liefst op het droge met een optie om opnieuw uit te varen in het achterhoofd houdend.
Als ik echt, echt alles kon laten gebeuren, zou ik al het geld ontnemen (van iedereen) om dan een systeem uit te werken dat gebaseerd is op menselijkheid, zodat iedereen op zijn manier zijn steentje bijdraagt aan de gemeenschap. Soit, te lang verhaal om hier te noteren. Kortom, een humane wereld scheppen, wetenschappen gebruiken om de mensheid te verbeteren en niet om geldgewin waarin ofwel mens, dier of natuur het moet ontgelden. Ik denk dat het een utopie zal blijven, maar het zou wel een mooiere wereld achterlaten dan die waar we nu in leven. Eentje waarbij ik wel zou overwegen om nazaten (nog zo’n woord dat raar bekt, vooral in het enkelvoud) op de wereld los te laten.

371. Moet je altijd alles kunnen zeggen?
NEE, sommige mensen zouden in een sin bin (strafbank) gedropt moeten worden om hun woorden en of daden te overwegen. Regelmatige overtreders zou ik op heropvoedingscursus (rehumaniseren) sturen.
Ik vrees hier een andere aanpak geantwoord te hebben. Eerlijkheid is belangrijk doch moet men uitkijken met waarheden. Ik merk helaas vaak dat er witte leugens vertelt worden wanneer de waarheid meer waarde heeft om de persoon in kwestie door de zure appel te laten bijten. Anderzijds zijn mensen vaak te bot met de waarheid waardoor de gekwetste niet alleen een schuldgevoel maar bijna psychologische ondersteuning nodig heeft.

372. Aan wie moet je meer aandacht besteden?
Personen die het hart op de juiste plaats, en, absoluut geen verborgen agenda hebben. Ook mensen die menselijkheid prediken zonder winstoogmerk.

373. Kun je makkelijk loslaten?
Oh nee, alles wordt opgeslagen op de onwisbare harde schijf. Bij personen heb ik het lastig om los te laten. Is ook weer gerelateerd aan controle want als ik beslis om niet langer contact te hebben, is het gemakkelijker.

374. Waar ben je dankbaar voor?
Mensen zonder vooroordelen, met respect, een greintje humaniteit en een gezonde portie hersenen. Een uitzonderlijke, unieke mix helaas met uitsterven bedreigd, zo blijkt.

375. Zijn complimenten van mensen die je niet goed kent belangrijk voor je?
Nee, momentopnames van toevallige passanten zijn onbelangrijk hoewel het me wel zal bezighouden, net als kritiek, die ik me niet zou mogen aantrekken, maar toch doe.

376. Voor welk dier ben je bang?
Van degene die levensgevaarlijk (kunnen) zijn, al is dit geconditioneerd door de maatschappij en ook te wijten aan het feit dat ik die diertjes onvoldoende ken. Het komt er eigenlijk op neer dat de mens bang is of gemaakt wordt voor wat hij/zij niet of onvoldoende kent.

377. Waardoor was je voor het laatst helemaal van slag?
Het laatste dat me mijn stoppen bijna liet doorslaan was de bureaucratie van de internetprovider en hun schaamteloze hebzucht. Ik raak wel vrij snel van slag door alles wat mensen elkaar aandoen in naam van een bedrijf. Terwijl ik dit beantwoord, las ik net een artikel (Braziliaans vleesschandaal) dat me ook wel raakt. Dat mensen zelfs maar het in hun kop krijgen om zoiets te doen… als het niet gedaan werd om extra geld (bonussen) binnen te rijven is het wel om een straf te ontlopen (niet behaalde doelen/targets) binnen het bedrijf. Als het bedrijf (het management althans) in kwestie geen weet hadden van deze praktijken, wat ik ook niet geloof. Dus, voor wat extra inkomen worden wereldwijd levens op het spel gezet. Hoe immoreel kan je zijn?

378. Wat ligt er standaard in je koelkast?
Voorlopig nog niet veel. Behalve wat beleg, bakboter, groenten en fruit, oogt het nog als een demonstratiemodel.

379. Schaam je je dat je naar bepaalde tv-programma’s kijkt?
Toen ik nog naar school ging, was het aanbod op tv veel kleiner en zonder de optie uitgesteld kijken, de VCR was nog maar net uitgevonden. Maar wat ik wil zeggen, als je toch een idee wou hebben waarover tijdens de pauzes werd gepraat, moest je sommige programma’s wel volgen. Ik schaam me niet voor de programma’s waar ik naartoe kijk, al besef ik dat er ‘guilty pleasure’ materiaal tussenzit. Om er maar een te noemen, Temptation Island, heeft me al een aantal zaken doen inzien die ik anders waarschijnlijk nooit had te weten gekomen. Ik vergelijk even het kampvuur met een doorsnee journaal. Je krijgt een aantal beelden te zien, hier en daar verknipt, en wat audio die al dan niet synchroon is. Als je ook weet dat alle kandidaten grondig gescreend werden vooraf en dat er een batterij aan psychologen mee betrokken zijn (ook al vrij immoreel van deze personen), kunnen ze alles uitlokken, provoceren tot het een self-fullfilling prophecy wordt. Of uiteindelijk een simpel spelletje van actie-reactie terwijl ze hun eigen fouten minimaliseren, vergroten ze de fouten van een ander. Zoals je ziet, zijn de gelijkenissen treffend met onze huidige maatschappij en Temptation Island. Terwijl het daar maar gaat over trouw, worden we in het echte leven ook voorgeschoteld wat te denken, geloven, voelen, etc.

380. Wanneer had je de tijd van je leven?
Die tijden of momenten dat ik dacht alles op een rijtje te hebben zoals de maatschappij opdraagt: werk, relatie, woonst. Euh nee, toch niet, dat is een fout-positief, vrees ik. Ik kon op vakantie wel genieten van het uitzicht, met een boek, bij zonsondergang. Het gevoel van echte rust.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

