Internetprovider zonder schroom #verkoopsaggressie

Viel net bijna van mijn stoel. Alle geluk zat ik dicht bij de grond in een zitzak, maar toch. Om puur praktische redenen nam ik het huidige abonnement over van de internetprovider (mobiel, digtv, internet en telefoon). Het gaat hier om een pakket (bundel) dat per telefoon werd aangesmeerd. Ik keek net wat het bedrag zou zijn per maand en constateerde dat er op 27 maart 155 euro betaald moet worden. Wordt nog kwaad als ik er aan terugdenk toen ik dat ontdekte. Dit pakket is eerder geschikt voor grote gezinnen. Door een vlotte babbel trapte mijn moeder er waarschijnlijk met beide voetjes in. Die bundel staat garant voor een maandelijkse kostenplaatje van €120.

Het contract bij deze provider werd opgestart in 2011 ongeveer. Het werd enkele keren aangepast, de laatste keer was een upgrade ongeveer een jaar geleden die alle vorige diensten overschreef alsook de betalingswijzen. Nu kloeg mijn moeder wel eens over dat bedrag en zei enkele keren de sportkanalen op te willen zeggen. Daar zit bij nader inzicht het probleem niet. Ik ben de enige die intensief gebruik maakt van internet, moeder slechts eenmaal per dag en zij was ook al anderhalf jaar niet meer woonachtig op dat adres. Maar bleef wel betalen. Uiteraard ga ik zo snel mogelijk dit hele debacle aankaarten en corrigeren. Wat kan ik, op mijn eentje, nu doen met een gezinspakket. Mijn broer op zijn beurt had – sinds zijn vertrek – een eigen contract, maar zijn mobieltje stond nog op het ‘gezins’-contract. Ik heb hen beiden aangemaand hun gsm op hun huidige contract onder te brengen, wat mijn broer eerder vandaag al geregeld heeft.

Vanaf het moment dat ik alleen woonde in het ouderlijk huis, trok ik onmiddellijk de vaste telefoon uit. Het ontgaat me waarom iemand dit nog gebruikt. In het begin nam ik nog op, om mijn goodwill te tonen. Na exact vijf telefoontjes trok ik deze uit. Twee keer werd er gebeld door zogenaamde Microsoft-medewerkers, niet wetende dat ik contractueel voor hen heb gewerkt, en het reilen en zeilen van hen voldoende ken om niet in zo’n val te trappen. Twee keer door energiebedrijven die hun diensten probeerden te verkopen en een laatste was voor mijn moeder bestemd.
De installateur vroeg me deze middag waar mijn vaste telefoon is. Toen ik zei dat die er niet is en niet komt, antwoordde hij alleen dat als je het uit het pakket zou halen, een meerkost van €20 moet betalen. Say WHAT?

Hoe erg is het dat bedrijven een nieuw product of pakket aanbieden per telefoon waar goedgelovige burgers voordeliger proberen uit te komen, of meer krijgen voor hun geld, terwijl het tegenovergesteld waar is. Ondertussen bleek ook dat België de prijzen bewust vrij hoog hield en/of niet de diensten aanbieden die ze beloofden (of contractueel vastgelegd waren).

Soit, ik ben hier nu mijn frustratie even kwijtgeraakt. Aangezien het vandaag niet meer lukt om mijn tariefplan aan te passen (hun server verdraagt wsl maar 1 update per dag), zal dat het eerste zijn wat ik morgen doe of anders kunnen ze een kleurrijk (figuurlijk) mailtje verwachten.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

2 thoughts on “Internetprovider zonder schroom #verkoopsaggressie”

  1. Ik heb zo’n idee van je woede. Laatst bij het opzeggen van mijn appartement, kreeg ik te horen dat ik ’t (tot dan toe goed verborgen gebleven) wurgcontract van de boiler eerst maar moest afbetalen. Zo’n 9 jaar aan ‘huur’. Hoewel dat mooi niet is doorgegaan is me de ontzetting niet bespaard gebleven. Gatver, en dat noemt zich mens? Ik hoop in ieder geval dat de schade beperkt blijft, succes ermee!

    Like

    1. Inderdaad triest om via allerhande achterpoortjes mensen geld af te troggelen. Ik geef met plezier mijn geld aan iemand die het nodig heeft, terwijl ik zelf amper iets kan missen. Bedrijven maken er een sport van om hun werknemers (performance based) bonussen aan te bieden. Een nobel idee ware het niet onproportioneel voor de werknemer. Er is zoveel waar ik me de laatste dagen druk in moet maken, dat ik vrees domme beslissingen (of toch waar ik later spijt van ga krijgen) ga nemen. Organisaties die consumentenbelangen verdedigen inschakelen is een optie, maar het opnemen tegen multinationals of gevestigde namen op de markt is bij voorbaat een verloren gevecht.
      Ik weet hoe het eraan toegaat op klantendiensten. Ikzelf heb altijd sales afdelingen gemeden en zelfs telefonisch contact zo veel mogelijk vermeden. Het is gewoon niet alleen tegen mijn principes maar tegen mijn natuur om mensen dingen aan te bieden (te laten betalen) die ze niet nodig hebben of ze verbaal te overbluffen.
      Als het verhuizen op zich me al fysiek uitgeput heeft, komt dat soort bureaucratisch gezwets er nog een schepje boven op het mentale aspect doen.

      Like

Geef een reactie

