1000 vragen aan jezelf #15

281. Verzin je vaak doemscenario’s?
Die passeren de revue tijdens de voorbereidingsfase. Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn, moet je de gevaren en red flags inschatten. Als je dat in elke mogelijke situatie doet – weliswaar vaak onbewust – kan je wel stellen dat het heel vaak gebeurt.

282. Wat stel je vaak uit?
Dat is afhankelijk van mijn gemoed. Soms stel ik gewoon alles uit. Maar vaak kom ik wel op een punt dat bepaalde zaken bij de horens gegrepen moeten worden en dan gebeurt het ook.

283. Zijn dieren net zo belangrijk als mensen?
Lastige vraag, ja en nee. Het klinkt vreemd om een goudvis minder belangrijk te vinden dan een kat of hond. Er zou wel een beter evenwicht moeten zijn. De huidige maatschappij bekijkt bepaalde gemeenschappen ook als minderwaardig. Het zou beter zijn om een paar stappen terug te zetten naar de echte boerderijen, die nog echt van het land leven en hun producten aanbieden aan de gemeenschap in plaats van megabedrijven die alleen winst najagen en waarbij het milieu op de tweede plaats komt.

284. Hoe zeker ben je van jezelf?
Als ik gepassioneerd ben over een onderwerp zal ik er niet over kunnen zwijgen en ben ik zeker van mijn stuk. Het is echter de lange weg naar iets quasi perfect onder de knie te krijgen dat me dwarszit. Laat ons stellen dat ik pas over iets zeker ben vanaf ik er minstens 80% over af weet.

285. Wat was een onvergetelijke dag?
Helaas zijn de onvergetelijke dagen onlosmakelijk verbonden met negatieve gebeurtenissen.

286. Wat durf je niet aan jezelf toe te geven?
Plezier.

287. Om welke filmscène moest je huilen?
Geen enkele. Al wel meermaals een krop in de keel gehad maar dat is alleen bij documentaires.

288. Wat was je laatste goede idee?
Me laten opnemen en een nieuwe start te nemen.

289. Welk verhaal zou je met heel Nederland willen delen?
Niet alleen met Nederland, maar ook met de rest van de wereld, dat de hedendaagse of moderne slavernij mensonterend is. Niet alleen voor jezelf, ook voor je omgeving, het milieu, kortom alles. Dat alles in de wereld in handen is van enkele rijken die de hele wereld regeren. Dat zij niet de beste intenties hebben, ten eerste al omdat ze het meeste geld verdienen aan oorlogen. Dat ook zij de media bezitten. De mensheid zou enkele stappen terug moeten zetten, minder afhankelijk zijn van geld en bezit. Terug naar een mindset van enkele eeuwen geleden met het enige voordeel dat we supercomputers en wetenschap blijven behouden.

290. Vergeef je mensen makkelijk?
Vaak heel gemakkelijk hoewel ik nooit vergeet. Sommige misstappen zijn uiteraard onvergeeflijk maar een tweede kans moet iedereen kunnen krijgen.

291. Wat deed je vroeger wel in een relatie en nu niet meer?
Me al te altruïstisch opstellen, over me heen laten lopen. Als ik echter opnieuw in een relatie verzeild raak, vrees ik dat ik me daar opnieuw in laat vangen.

292. Wat hoop je nooit meer mee te maken?
Heel veel dingen hoop ik nooit meer mee te maken, al is de kans vrij groot dat deze nog wel te gebeuren staan. De realist in me overtroeft de optimist.

293. Vind jij: wat niet weet, wat niet deert?
Dat hangt af wat het onderwerp is. Onwetendheid mag in deze tijden eigenlijk niet meer voorkomen. De keuze of je je verdiept in een bepaalde materie is persoonlijk. Als je echter geen gebruik maakt van de beschikbare kennis en toch een mening gaat spuien, getuigt van kortzichtigheid en domheid.

294. Hoe belangrijk is de mening van anderen bij het nemen van beslissingen?
Voor mij persoonlijk heel belangrijk, maar dan enkel van de mensen van wie ik een mening verwacht. Ik heb absoluut geen nood aan de persoonlijke mening van personen die geen recht hebben om hierover te oordelen.

295. Ben je een vooruit- of achteruitdromer?
Als je dromen beschouwd als fantaseren, geen van beiden. Als je het interpreteert als herbeleven van gebeurde situaties of te gebeuren staande feiten, dan wel beiden. Vlak na een gesprek, ontmoeting, feit, gebeurtenis zal ik terugdenken aan waar ik beter had kunnen handelen of zeggen om van daaruit mijn strategieën aan te passen. Voor een gesprek, ontmoeting, etc ga ik ook wel anticiperen.

296. Ga je makkelijk de confrontatie aan?
Nee, alleen als ik over een onderwerp voldoende kennis heb. Ik kijk ook een tijdje langs de zijlijn om af te wegen of het nut heeft om de confrontatie aan te gaan.

297. Waarin verschillen jij en je moeder?
Op veel vlakken zijn er verschillen, al lijken dat waarschijnlijk minieme details voor buitenstaanders.

298. Waar ben je het liefst?
In een utopie.

299. Krijg je voldoende aandacht van het andere geslacht?
Waarschijnlijk, zoals de meesten, onvoldoende van degenen waar je het van hoopte.

300. Wat is je favoriete toetje?
Een heerlijke kop koffie. Ik ben niet zo’n dessertenmens. Enkele stukken fruit kunnen ook aangenaam zijn op zomeravonden.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

