1000 vragen aan jezelf #11

201. Hoe goed ken je je buren?
Amper. Heb ook geen behoefte aan smalltalk en huiver zelfs van het gedacht om een pakketje bij hen op te halen omdat dat vaak de sociale opgelegde korte babbel met zich meebrengt.

202. Heb je vaak geluk?
Omschrijf ‘geluk’. De prestaties die ik geleverd heb, hebben niets te maken met geluk. De zaken die mislukten, zijn toe te schrijven aan een over het hoofd gezien detail. Ik kan me niet inbeelden dat er sprake is van geluk of ongeluk. Misschien vat ik het woord iets te specifiek op.

203. Met welke vriend(in) verschil je het meest?
In het Engels zeggen ze ‘opposites attract’. Maar vaak moet er toch sprake zijn van een gemeenschappelijke noemer. Toegegeven dat ik op verkeerde voet startte met mijn beste maat en daarna toch merkte dat we vrij veel gemeenschappelijk hebben. Om nu de hele lijst af te lopen van vrienden en/of kennissen en hun karaktereigenschappen e.d. lijkt me niet nuttig en enorm tijdrovend om deze vraag te beantwoorden. Opnieuw een vrij diplomatisch antwoord.

204. Wat doe je anders dan je ouders?
Wederom een vraag die zorgt voor polarisatie. Sommige dingen doe ik anders omdat ik mijn strategieën heb moeten aanpassen. Aangezien ik mijn vader amper gekend heb, kan ik daar zelfs geen verantwoord vergelijk voor geven. Ook omdat tijden veranderen, zijn er veel dingen die een andere benadering vereisen. Een antwoord op deze vraag zou te omvangrijk zijn.

205. Waar krijg je energie van?
Van gemoedsrust. Koffie en andere voedingswaren (kruiden, groenten, fruit) kunnen voordelig zijn. Artificiële drankjes en middelen tracht ik te mijden.

206. Was je gelukkig als puber?
Niet echt. Het was eerder een overlevingstocht. Het toenmalige geluk bestond uit het overleven van ongemakkelijke momenten. Het uitkijken naar een voetbaltraining, tot sportlessen op school, tot het weekend, tot vakanties, tot ‘quality time’, tot ‘alone time’.

207. Wanneer heb je voor het laatst een nacht doorgehaald?
Als hiermee bedoeld wordt dat ik van ‘dusk till dawn’ wakker was, wekelijks. Ik vermoed dat hier geïnsinueerd wordt dat je een volledige dag + nacht doorbrengt. In dat geval is het toch al iets langer geleden, echter geen jaren.

208. Waar dagdroom je vaak over?
Alle soorten ideeën die mijn leven gemakkelijker kunnen maken. Het uitdokteren en optimaliseren van allerhande strategieën te kalibreren naar vooral sociale regels en maatstaven.

209. Kijk je vaak achterom?
Figuurlijk constant. Niet dat ik in het verleden leef, het heeft te maken met voorgaan antwoord. En tja, letterlijk is het vaak omdat ik voortdurend afgeleid wordt door een hele resem aan geluiden, het idee dat mijn naam werd geroepen, of om gevaarlijke situaties in te schatten.

210. Wat weten de meeste mensen niet van jou?
Ik vrees dat er meer is wat mensen over me denken dat niet waar dan wel. Ik hoop in eerste plaats mezelf eerst te leren kennen aan de hand van deze 1000 vragen. Als je een duidelijker, meer waarheidsgetrouw beeld over me wilt, zal je heel wat tekst moeten doorploegen en deze reeks blijven volgen.

211. Wat is een terugkomende ruzie met je partner?
Not applicable. Tegenwoordig merk ik toch vaak op dat mensen in mijn nabije omgeving me teveel in bescherming willen nemen. Of me denken te helpen met niet altijd de juiste zaken. Een verbeterde communicatie zou kunnen helpen. En, de meeste discussie, ruzies en meningsverschillen worden veroorzaakt door miscommunicatie.

212. Waar verheug je je dagelijks op?
Een moment van rust, wanneer je tot het beseft komt dat je je afspraken naar behoren hebt afgewerkt en je voetjes omhoog kan leggen. Genietend van het absolute niets.

213. Welke vriendschap van vroeger mis je?
Hierbij denk ik voornamelijk aan vriendschappen die verwaterd zijn. Vanwege verhuizing, of andere vriendengroep, het uit elkaar groeien, e.d. Het lijkt niet meer acceptabel om een aantal vriendschappen trachten te hernieuwen (al denken zij misschien net hetzelfde).

214. Hoe ga je om met stress?
Belabberd. Hoewel het mijn perfectionisme afzwakt op professioneel vlak en gaat voor best mogelijke resultaat, blijft het op persoonlijk vlak een hele opgave ermee om te gaan.

215. Doe je weleens anders voor dan je bent?
Als je zowat op de helft van je leven zit, en je vraagt je nog steeds af wie je bent, zie je het probleem waarschijnlijk wel. Ik besef ondertussen wel – en met voortdurende verbeteringen van strategieën – mijn grenzen te respecteren. Al die factoren in achting genomen, krijg ik wel een vaag vermoeden. Kortom, ja, ik probeer aangeleerd of geobserveerd gedrag te kopiëren om zo maatschappelijk geïntegreerd over te komen.

216. Waarin lijk je op je vader?
Het enige wat ik daarvan kan zeggen, is dat we allebei gevoetbald hebben. En de voetbalclub waar ie me naartoe nam, heeft nog altijd – en zal altijd – een speciale plaats in mijn hart hebben.

217. Kun je geluk afdwingen?
Zie antwoord 202. Een optimistische levensvisie zorgt – in mijn bescheiden mening – niet bepaald voor een gelukkiger leven of meer wind in de zeilen. In mijn geval zou een al te optimistische kijk te veel teleurstelling veroorzaken en is het daarom aanvaardbaarder voor me om voorbereid te zijn op worst case scenarios.

218. Wat voor type ruziemaker ben je?
Volgens een onlinetest (hoe betrouwbaar die ook kunnen zijn, deze refereerde naar Dean Busby, Ph.D. is the director of the School of Family Life at Brigham Young University, wat het toch al iets geloofwaardiger maakt). De resultaten zijn bekend: “Je bent een compromissluiter en hanteert de zogeheten valideerstrategie. Je doet er alles aan om het standpunt van je ruziepartner te begrijpen en te waarderen. Je bent zo’n type dat alles wil uitpraten. Je probeert kalm te blijven en legt rustig je gevoelens uit.” Nog vrij accuraat zou ik denken.

219. Ben je ’s ochtends meteen wakker?
Hangt er van af. Soms, en dan vooral als ik een afspraak of belangrijke ontmoeting heb, heeft de voorbereiding me zoveel krachten gekost dat ik nog amper een deftige nachtrust heb. Ook het feit dat een alarm de controle overneemt, doet er weinig goed aan. Als ik echter mijn eigen dag kan inplannen, ben ik vaak te vroeg wakker, maar sowieso wakkerder.

220. Hoe klinkt jouw lach?
Hmm, als dit opgenomen zou worden, zal het net als je eigen stem, eigenaardig klinken. Ik heb er in ieder geval nog geen grapjes of opmerkingen over gekregen. Misschien is mijn beste maat daar iets voor verantwoordelijk omdat hij een aanstekelijke bulderlach heeft die al de rest laat vervagen.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

