1000 vragen aan jezelf #10

181. Zou je terug naar vroeger willen?
Tricky question, ja, maar verklaar ‘vroeger’? Niet dat vroeger alles beter was, minder gecompliceerd, wel. Bijvoorbeeld om met de huidige kennis en wetenschap de algemene levenskwaliteit te verbeteren.

182. Hoe egocentrisch ben je?
Waarschijnlijk steeds wat meer om mijn huidige motto te ondersteunen ‘luister naar je lichaam’ en ‘wees jezelf’. Anderzijds is het een vastgeroeste reflex om me zo onzichtbaar mogelijk te maken en altruïsme zit ingebakken.

183. Op welke manier kom je het liefst tot rust?
Al wandelend en regelmatig een pauze inlassend om enkele pagina’s te lezen. Helaas is vaak het enige adequate middel simpelweg te gaan slapen na een heet bad en eventueel boek.

184. Voel je je weleens buitengesloten?
Nee, ik zoek wel vaak manieren om inbegrepen te worden. Op andere momenten zoek ik net de exclusie op.

185. Waar pieker je vaak over?
Cliché, de zin van het leven. En wat mensen drijft om onmenselijk te zijn. Onrechtvaardigheid in al zijn vormen.

186. Hoe zie je je toekomst?
Om hopelijk op bepaalde mensen een bepaalde indruk na te laten. Dat mijn leven en handelswijzen soortgenoten kunnen helpen. En vermoedelijk zal dat moeten gebeuren door te schrijven. Het bewerkstelligen van iets memorabel en nuttig zal de toekomst moeten uitwijzen.

187. Waar viel je op bij je partner?
Not applicable at the moment. Het is compleet verkeerd maar de interesse in mijn persoontje was vaak al voldoende. Het zorgde dat ik me meer aanvaard voelde in de maatschappij. Zoals veel koppels bij elkaar blijven omwille van gemak, vrees ik dat het bij mij de start al zo was. De vrees om afgewezen te worden was groter dan mijn moed om het te vragen. Al mijn relaties (die naam waardig) werden gestart en beëindigd door partner.

188. Op welk familielid lijk je het meest?
Omdat ik een aantal niet of onvoldoende gekend heb, moet ik me beperken tot de vergelijking met een mixture van beide grootvaders.

189. Hoe breng je het liefst de avond door?
Ik heb al eerder aangehaald dat de traditionele ‘avond’ bij me niet bestaat. Mijn leefritme is niet in sync met de zon. Voor ik in bed kruip maak ik het liefst nog een pot thee en kijk een serie of film.

190. Hoe onafhankelijk sta je in het leven?
Ik zou dolgraag compleet zelfvoorzienend zijn in energie en voedsel, en daardoor onafhankelijk worden van geld. Een bungalow in een woud is een droom.

191. Neem je vaak het initiatief?
Dat verschilt, in het professionele leven wordt dat verwacht. In mijn privéleven gebeurt het pas als de frustratie me ertoe drijft.

192. Aan welk huisdier heb je goede herinneringen?
We hadden een tijdje een labrador opgevangen. De affectie die je krijgt van dat beestje overstemde de kat en hamster die hier vertoefden.

193. Staat er genoeg op je spaarrekening?
Teveel zelfs. Het idee dat banken zich verrijken met de vrucht van de arbeid der mensen. Ik begrijp niet waarom mensen een gigantische paraplu (of een uitgebreide collectie) willen of hebben om er tijdelijk (zolang je leeft) onder te staan, terwijl het amper zal regenen. Wat me nog meer verbaast is dat ze compleet ignorant zijn dat al de andere mensen wel in de regen staan.

194. Blijf je altijd wonen waar je nu woont?
Nee, ik plan deze maand te verhuizen. Zelfs die woonst zal niet het eindpunt worden. Ik hoop op niet al te lange termijn terug te keren naar Ierland of naar een Balkanland.

195. Ben je gevoelig voor kritiek?
Enorm. Ik over-analyseer. Ik trek conclusies die niet bedoeld werden.

196. Ben je bang voor iemand die je kent?
Ja, de kennis dat ieder mens zijn breekpunt heeft, maakt me angstig.

197. Neem je vaak tijd voor jezelf?
Is nu een belangrijk onderdeel tot herstel. Het eerste wat me in de psychiatrie geleerd werd, was: ‘je zegt nee tegen de vraag, niet tegen de persoon’.

198. Waar had je het laatst de slappe lach om?
Mijn geheugen laat me in de steek, het moet dus vrij lang geleden zijn geweest met vrienden op café.

199. Geloof je alles wat je denkt?
Ik probeer – in hetzelfde herstelproces – tijdens mijn analyses en gedachtetreinen zo eerlijk en waarheidsgetrouw als mogelijke te zijn. Zelfdeceptie is de ergste vorm bedrog.

200. Welk feest was legendarisch?
Festivals (Graspop, Hellfest) en optredens (Fear Factory, Dropkick Murphy’s, Life Of Agony, Type O Negative, Alice In Chains, Therapy?). Op persoonlijk vlak zijn er nog een aantal meer maar ga hier niet verder op in gaan. Het concept ‘legendarisch’ is opnieuw voor interpretatie vatbaar.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

