1000 vragen aan jezelf #7

121. Verkies je weleens je werk boven de liefde?
Ik heb nooit het gevoel gehad tussen de twee te hebben moeten kiezen. De tijden dat ik overwerkte had ik ofwel geen relatie ofwel werd het aanvaard. Bij de meeste jobs was overwerken ook geen optie.

122. Waarvoor ben je je ouders dankbaar?
Om me een veilige thuis te bieden (tenminste tot mijn negende). Geen zin om hier een eulogie neer te pennen.

123. Zeg jij altijd wat je denkt?
Dat probeer ik wel. Helaas hou ik teveel rekening met het feit hoe ikzelf in die omstandigheden zou reageren. Vaak zorgt dat nadien voor een schuldgevoel. Ofwel omdat ik niet de waarheid heb verteld ofwel omdat ik de persoon gekwetst heb.

124. Heb je vaak de tv aan zonder dat je kijkt?
De helft van de tijd staat ie aan als achtergrond. Steeds op zenders die geen of weinig reclames naar je hoofd slingeren.

125. Welk oud zeer heb je? (een oud verdriet)
Ergens het ergste uit kiezen… Mijn terugkeer uit Ierland om opnieuw dichter bij familie te zijn (vervroegd vanwege huiselijke problemen, serieus vertroebelde relatie tussen mijn broer en moeders partner).

126. Wat koop je van je laatste tien euro?
De reden zou niet verschillen indien ik net de lotto had gewonnen. Had het mogelijk zelfs weggegeven aan iemand waarvan ik vermoed het erger dan mij getroffen te hebben.

127. Word je snel verliefd?
Als dat betekent wat ik denk dat het betekent, ja. Als het gaat om relaties met het andere geslacht, heb ik al vaak verkeerde signalen opgevangen, uitgezonden of dingen gezegd die verkeerd geïnterpreteerd werden of het gezegde verkeerd opnam. Voornamelijk met vrouwen heb ik moeilijkheden om vriendschappen te onderscheiden van liefde/verliefdheid. Beseffende dat vriendschap ook een vorm is van liefde maakt het hele concept nog moeilijker.

128. Waar denk je aan voordat je in slaap valt?
Hoe lang het nog gaat duren voor ik in slaap val. Nee, waarschijnlijk is dat de meeste willekeurige gedachte of een zucht van verlichting dat mijn ogen te zwaar worden.

129. Wat is je favoriete dag van de week?
Vroeger was dit een woens-, vrij- of zaterdag, nee, nooit een zondag omdat die dag opnieuw een school- of werkweek inluidde. Elke dag heeft zijn pro en cons. Tegenwoordig zijn mijn favoriete dagen degene die nog geen onmiddellijke voorbereiding vergen voor komende afspraken, evenementen. Ook een deftige nachtrust en energiepeil zijn belangrijke indicatoren over hoe de dag zal verlopen en aanvoelen.

130. Wat is je grootste overwinning?
Definitely my accomplishments on the emerald isle. Op vlak van je leven opnieuw oppakken na een mislukte relatie (verloofd), gevolgd door een maandenlang drugmisbruik, denk ik toch wel geslaagd te zijn. Om met een propere lei, een altijd opnieuw lastige aanpassingsperiode, toch na bijna een jaar promotie te maken. Wat me lukte in Belfast, lukte me ook in Dublin. Het is waarschijnlijk de Ierse cultuur die me enorm geholpen heeft met integratie anderzijds trekken expats onderling met elkaar op en die sfeer is gemoedelijker, vriendelijker dan de harde, competitieve maatschappij. De mensen die ik er ontmoette hadden allemaal hun redenen wel om tijdelijk naar de 32 counties te komen. Waar het me in Éire lukte om een carrière uit te bouwen, lukte me dat in België niet.

131. Met welke beroemdheid zou je een dag willen doorbrengen?
Stephen Hawking. Mocht ik echter ook kunnen kiezen uit het immense aanbod die het wereldlijke reeds verlaten hebben, is de lijst vrij lang: Mark Twain, Fjodor Dostojevski, Franz Kafka of Oscar Wilde bij de auteurs, Jim Morrison, David Bowie of John Lennon bij de muzikanten. En een grote keuze aan wijsgeren van alle tijden: Epicurus, Confucius, Socrates, Aristoteles, Plato, Zarathustra uit de Oudheid; Erasmus, Galilei, Machiavelli en da Vinci uit de Renaissance; Baruch Spinoza, Voltaire, Immanuel Kant (Verlichting); Schopenhauer, Kierkegaard, Goethe, Nietzsche, Marx, Sartre. En onder de noemer ‘al de rest’: Hans Asperger, Isaac Newton, Sun Tzu, Henry Cavendish, etc.Om bizarre reden fascineert Nostradamus me ook wel om eens enkele uren mee samen te zitten.

132. Ben je weleens verliefd geweest op een (onbereikbare) beroemdheid?
Of dat gecatalogeerd kan worden als verliefdheid is een andere vraag. Een crush hier en daar wel. Oh, wacht… misschien telt Anna Kournikova in deze categorie.

133. Wat is je droomberoep?
Heel vaag omschreven is het een functie die ik kan uitvoeren zonder enige prestatiedruk op te merken. Het soort werk dat aanvoelt alsof je je hobby uitoefent.

134. Vraag je makkelijk om hulp?
Nee, ik moet meermaals met mijn kop tegen een muur gelopen zijn en praktisch uitgeteld tegen het canvas liggen. Tegenwoordig is het al iets verbeterd, ik hoef niet altijd meer dan drie keer tegen de muur kletsen.

135. Wat kun je maar niet weggooien?
Aandenkens aan mijn vader.

136. Welke site bezoek je dagelijks?
YouTube

137. Zijn de beste dingen in het leven gratis?
De zaken die ik beschouw als ‘beste’, ja. Al blijken veel mensen hoeren te zijn die zelfs voor menselijkheid, respect, geduld, gezond verstand, etc een restitutie eisen.

138. Heb je weleens iets gestolen?
Ja, en eigenlijk veel meer dan ik initieel dacht toen ik de vraag las. Jeugdzonde.

139. Welk gerecht schotel je gasten vaak voor?
Niet lang geleden waren dat Indische curryschotels, tegenwoordig eerder soepen met brood (beiden homemade).

140. In welke winkel wil je wel één minuut gratis winkelen?
Als ik puur egoïstisch moet denken, gaat het een boekhandel zijn.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

