1000 vragen aan jezelf #5

81. Wat zou je doen als je vijf jaar in de gevangenis zat?
Ik zou het niet eens zo erg vinden. Ik bedoel maar dat isolement, op vaste tijden eten, slapen, douchen, bezoek, etc. wel ideaal lijkt om rust te vinden. Het probleem begint opnieuw met de medemensen. In welke mate heerst er solidariteit en in hoeverre zijn de stereotiepen over gevangenissen correct?

82. Waar werd je vroeger blij van?
Buiten tegen een muurtje voetballen.

83. In welke outfit voel je je mooi?
In toch iets stijlvollere kledij die niet al te oncomfortabel aanvoelen. Zoals eerder reeds gezegd een verpakking voor je verpakking (omhulsel) en dan spreken over iets als gevoelens? Het concept ontgaat me een beetje. Een outfit kan een persoon wel perfectioneren. Ik ben geen modeguru maar het zou me verbazen als meer dan 60% van zo’n modedefilés verkocht raken, ben ik meer onder de indruk van hun verkoopafdeling. Een perfect gekleed persoon valt zo hard door de mand met een overdosis arrogantie of domheid (spreek hier niet over IQ gehalte maar eerder hoe een persoon zijn/haar intelligentie gebruikt).

84. Wat ligt er op je nachtkastje?
Laptop, radio en een boek. Ohja, en bij uitbreiding ook een afstandsbediening en muis. En gsm wanneer ik onder de lakens lig.

85. Hoe geduldig ben je?
Ik vind mezelf extreem geduldig. Daag me echter niet uit of provoceer me niet want ik sta niet in voor de gevolgen. (geen schrik, die gevolgen laten me in het slechtste geval zelf in het ziekenhuis belanden). Misschien dat mijn zenuwachtigheid (eerdere vraag) nauw gelinkt is aan mijn procrastinatie gedrag.

86. Wie is jouw gevallen held?
Als ik de Engelse term correct opvat, gaat het over iemand waar je naar opkeek maar van zijn of haar sokkel is gedonderd. Als het zo is dat die persoon alleen voor mij gefaald hebben, zijn er wel een aantal. Gevallen helden zijn in mijn opinie personen met een enorme gave, vaak op sportief vlak, die het dan nodig vinden om prestatieverhogende middelen te gebruiken. Het was vooral heel triest om te zien hoe er meer dan een decennia geleden zowat iedereen doping gebruikte om nog een beetje mee te kunnen met de meerderheid en waardoor enkele van die renners al vroegtijdig zijn overleden of andere gerelateerde problemen hebben. Het wordt nog zieliger als je een hele natie toegang tot de Olympische Spelen moet ontzeggen. Anderzijds vind ik wel dat er een standaard moet zijn voor alle (professionele) atleten, van een voetballer zal je niet snel horen dat ie een hele apothekerskast nuttigt op nuchtere maag. Wel dat er af en toe eentje een substituut voor de doellijn van te dichtbij heeft gezien.
Anderzijds is een gave hebben ook niet altijd een zege, hoeveel zijn er niet die het niet kunnen waarmaken? Of nadat ze het waargemaakt hebben tot de conclusie komen dat alles wat erbij komt kijken gewoon teveel is?

87. Staan er foto’s op je telefoon waarmee je chantabel bent?
Ik gebruik mijn foon niet (meer) voor zo’n doeleinden. Een kleine controle bracht wel aan het licht dat ik mobieltje wel gebruikt heb als scanner, had blijkbaar kopie nodig van identiteitskaart.
Al moet ik wel eens controleren of foto’s van Whatsapp-gesprekken nog steeds of opnieuw automatisch opgeslagen worden. Het niveau van een ‘groepsgesprek’ van mijn zaalvoetbalteam durft in het weekend pieken, niet zelden worden verbale hoogstandjes lustig gecombineerd met bijna professioneel, artistieke foto’s.

88. Wie van je vrienden ken je het langst?
Rekening houdend met de letterlijke definitie van het woord, vallen veel schoolvrienden af omdat die ondertussen ‘gedegradeerd’ zijn tot kennis. Mijn beste vrienden ken ik toch al bijna 25 jaar.

89. Mediteer je graag?
Ik leerde het kennen tijdens een crisisopname. Je, in groep, volledig ontspannen is een onmogelijke opdracht. Als ik alleen ben, lukt het soms wel. Ondertussen heb ik het gepersonaliseerd. Voor ik ga slapen zet ik een rustgevend muziekje (afspeellijst van een aantal uren) op via Youtube.

90. Hoe pep je jezelf op na een rotdag?
Niet. Ik ban vaak al voldoende ontspannen als ik het einde van de dag heb gehaald en niet meer gestoord kan worden (letterlijk). Bij worst case scenarios helpt het een heet bad te nemen en daarna (als je uit bad bent geraakt) het zandmannetje uit te nodigen.

91. Wat is je favoriete boek?
Als ik mijn bibliotheek bekijk met ongelezen klassiekers, kan ik niet zeggen dat ik het al gelezen heb. Het boek dat nu met de voorlopige eer gaat lopen is J.D. Salinger’s The Catcher in the Rye. Als ik echter in de Verenigde Staten naar school had gegaan, had die hoogstwaarschijnlijk niet die plek bekleed omdat het verplichte lectuur is. Het anarchistje in me neemt weer over…

92. Met wie Whatsapp je het meest?
Ik interesseer me wel in statistieken maar dit gaat te ver. In dit geval is kwaliteit sowieso belangrijk dan kwantiteit.

93. Zeg je vaker ja of nee?
Moet je sarcastische antwoorden in het andere rijtje bijtellen of hoe werkt dit?

94. Ben je weleens het onderwerp geweest van een roddel?
Ik zou het bijna affronterend vinden als de maatschappij mij 40 jaar zou ontzien hebben. Ohja, ik geloof dat de laatste een vermeende liefdesrelatie was die gewoon een vriendschapsrelatie was. Een van mijn mindere kwaliteiten dat ik me op korte tijd zo aan iemand kan hechten dat de buitenwereld er zich vragen bij stelt. Waarschijnlijk iets te hard op zoek naar een soulmate dat het als opdringerig wordt ervaren.

95. Wat zou je doen als je niet meer hoefde te werken?
Vrijwilligerswerk, me ten dienste stellen van minderheden, groepen die overal tussenuit vallen. Zowat alles en iedereen behalve aan bedrijven die slechts oog hebben voor winst.

96. Kun je goed autorijden?
Ik vind dat ik een relatief goed chauffeur was. Het duurde wel even voor ik de handelingen onder de knie kreeg, en alle plooien en kreuken uiteindelijk glad heb gestreken (vooral bij het schakelen). Beide examens slaagde ik bij de eerste gelegenheid. Het was een zaligheid om ’s nachts rond te rijden. Een zwak moment zorgde er voor dat het autorijden voor onbepaalde tijd geen optie meer is.

97. Wil je dat mensen je aardig vinden?
Ja, absoluut. Het gaat zelfs zover dat ik probeer zo min mogelijk overlast te veroorzaken waar dan ook. Eerder vandaag liep ik bijvoorbeeld op een hele smalle strook trottoir. Toen ik een tegenligger zag, ging ik op zo’n twintig meter afstand al over straat lopen om haar de weg niet te belemmeren. Tien meter later steekt ze het straat over. Ik kan ook moeilijk om hulp vragen of neem niet graag beslag op mensen hun tijd. Ja, mijn psychologe en ik beseffen het enorme werkpunt.

98. Wat had je anders moeten doen in je liefdesleven?
Ik vrees hier te moeten toegeven dat ik niet meteen de ideale schoonzoon was in vroegere tijden (nu waarschijnlijk nog niet). Alcoholmisbruik bleek in veel gevallen een struikelblok.

99. Wat doe je het liefst op een avondje uit?
Een restaurant bezoeken is een topper. Ik geniet tegenwoordig meer van een ontspannend avond thuis.

100. Heb je ooit de wet overtreden?
Meer dan me lief was maar wie zei ‘it ain’t a crime if you don’t get caught’? [House of Pain uiteraard!] Ik moet wel zeggen dat het weinig of nooit voorkwam dat ik hierdoor anderen schade toebracht (behalve dan mezelf en mijn naasten).

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

2 thoughts on “1000 vragen aan jezelf #5”

  1. Hmm, mijn reactie zou kunnen bestaan uit twee potentiële antwoorden… Tja, aard van het beestje om toch zo snel mogelijk door de zure appel te bijten. Niet dat ik spijt heb (hoewel het bij een bepaalde vraag het gedacht al eens opdoemde) maar heb toch liever een soort van indicatie hoe lang iets bepaald me gaat kosten. Ten tweede, de dhjvg is mijn ingebouwde zelfbescherming om me niet direct te linken aan alle, vrij open posts, mijn voornaam is al beantwoord, geen idee echter of het al gepubliceerd werd. Waaruit je feit drie kan afleiden, ik bereid me toch iets voor en denk nadien nog even over de antwoorden (wat niet wil zeggen dat ik een hele tekst nalees op eventuele spelfouten – hoewel ik daar zelf niet mee om kan, toont het aan dat ik geen robot ben… het excuses zoeken gaat me prima af), en – puntje 4 – ik publiceer op datum en tijd om niet 10 berichten op een dag op de wereld los te laten. ’t amuseleesplezier!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

