1000 vragen aan jezelf #3

41. Welk cijfer zou je je gezicht willen geven?
Ik ben tevreden, hoeveel is tevreden? Zoals iedereen heb ik wel ideeën over een ideaalbeeld. Dit beeld is voor interpretatie vatbaar en dus niet universeel. En het gezicht is onderdeel van het hele lichaam en slechts een omhulsel. ‘Beauty is in the eye of the beholder’ verklaart dit perfect.

42. Was je goed op school?
Is wederom afhankelijk van de periode. Ik besef wel dat ik mijn potentieel niet optimaal benut heb. Het schoolsysteem lag me ook niet. Zelfstudie heeft me al meer bijgebracht dan de schoolse indoctrinatie.

43. Hoelang sta je gemiddeld onder de douche?
Een vijftal minuten? Het gebrek aan hoofdhaar heeft het gemiddelde laten dalen. De frequentie van douchen verhoogt wel bij warm weer. Het werk ook om tot rust te komen.

44. Denk je dat er buitenaards leven bestaat?
Uiteraard. Ik bedoel hiermee dat er vermoedelijk leefbare planeten gevonden zijn. Als er een aantal elementen (die van Mendelejev’s tabel) aanwezig zijn, kan leven ontstaan. Waarschijnlijk wordt hier echter gepeild of er gelijkaardige menselijk leven bestaat. Groene marsmannetjes, ET of het Area51-wezen geloof ik niet direct. Anderzijds houd ik wel rekening met interpretaties van verloren gegane beschavingen die melding maken van ‘hogere machten’ die de beschavingen hebben opgebouwd. Ik blijf wel sceptisch, doch hoop op dat die hogere machten snel gaan ingrijpen om de wereld te redden. Oftewel hebben die het ook al opgegeven en wachten tot we onszelf uitroeien om opnieuw te beginnen.
Intelligent-lifeno-contact.png
45. Hoe laat sta je meestal op?
Mijn slaappatroon of gebrek hieraan maakt het lastig om te antwoorden. Ik hou ervan om tegen drie of vier uur op te staan. Terwijl alles nog stil en donker is. Ik hoop dat ik de vraag goed begrepen heb anders is het zo dat ik opsta als ik iets moet doen dat ik niet zittend kan. Voor belangrijke zaken hoop ik – in beide gevallen – dat ik tijdig opsta.

46. Vier je altijd uitgebreid je verjaardag?
Nee, vorige verjaardag had ik bij wijze van experiment op Facebook mijn geboortedatum enkele weken op voorhand onzichtbaar gemaakt. Het moge duidelijk zijn dat er een enorm groot verschil was tussen het controlejaar (het jaar voordien) en dat van de studie. Ik sta niet graag in het middelpunt van belangstelling. Ik wil geapprecieerd en beoordeeld worden om wie ik ben en presteer, niet op basis van zaken waar ik geen invloed op heb.

47. Hoe vaak kijk je per dag op Facebook?
Steeds minder. Voor ik mijn blog startte hier, vertelde ik mijn verhaal via een gesloten groep op FB. Ik zou liefst FB compleet verwijderen maar acht het toch nog ietwat cruciaal om op de hoogte te blijven van vrienden en gebeurtenissen die me anders ontgaan. Ik maakte mijn profiel aan toen ik in het buitenland was om contact te houden met het thuisfront en nadien met ex-collega’s. Ik begon er trouwens niet onmiddellijk mee, hypes zijn niet aan mij besteed. Ik werkte op dat moment voor MSN (jawel, die van messenger, hotmail, spaces, etc.). Wie kent dat nog, hehe.

48. Wat is je favoriete ruimte in huis?
Pfff, als ik honger heb de keuken, als moeder natuur roept… inderdaad, afhankelijk van de situatie. In mijn nieuwe woning vermoed ik dat de mezzanine met die eer gaat lopen. Een ruimte waar ik enkele comfy kussen en/of zitzakken ga leggen en mijn bibliotheek zal onderbrengen.

49. Wanneer heb je voor het laatst een hond (of een ander dier) geaaid?
Waarschijnlijk was dat het hondje van mijn peetdochter dat iedere keer na een kwartier rats vergeet dat ik zijn nemesis ben en toch geschikt ben als onderdanig persoon om hem te liefkozen.

50. Wanneer ben je op je best?
Als Murphy nog ligt te slapen. Ik bedoel hiermee geen huisdier, iets of iemand, maar de voormalige ruimtevaartingenieur wiens wetten een eigen zijn gaan leiden, niet in het minst in mijn leven. Mijn auticoach heeft de visie om steeds uit te gaan van het beste, je doel voor ogen houden en gaan. Ik vind dat mooi, dat onbezorgde, bijna bakvis-achtige, misplaatste optimisme. Aangezien mijn auticoach in leeftijd toch mijn meerdere is, wordt de hele stelling uit elkaar geschud. Met beeldspraak kan je prachtige dingen zeggen, mits een beetje krokant en met een sausje humor, nog appetijtelijk ook. Laat ons zeggen dat ik in tegenstelling tot een goeie wijn, ik op mijn best ben bij een temperatuur van 37 graden Celsius prefereer (mijn omhulsel) maar ikzelf liever de herfst (of lente).

51. Met wie zoende je voor het eerst?
Halleluja, ik heb wat bijgeleerd. Terwijl ik eerst dacht dat kussen en zoenen hetzelfde zijn, blijkt dat ‘zoenen’ eerder gebruikt wordt tussen geliefden en toch een erotische tint heeft. Waarschijnlijk hebben kruiswoordraadsel me van heel vroeg duidelijk gezegd dat beiden synoniemen zijn. Bij onze noorderburen worden beiden efficiënt onderscheiden, in Vlaanderen is werkelijk alles ‘kussen’. So my sincere apologies! Ohja, nog antwoorden. De eerste ‘zoen’ was op school in vermoedelijk het vierde leerjaar, snel opzoekwerk leert me dat je dan negen jaar hoort te zijn. Het was een Nathalie en ik was er niet echt wachtende op, maar een blijkbaar vroegrijpe, invloedrijke klasgenoot, besliste er anders over in een van zijn verzonnen spelletjes. Ik kreeg verschillende jaren later te horen dat deze vroegrijpe klasgenoot zich geout heeft. Dat is een ander verhaal, ik moet me gaan beperken in mijn antwoorden om in het vervolg al geen antwoorden weg te geven. Dus, met Nathalie en nee, er kwam, toch zeker van mijn kant, geen tong bij kijken, was heel vluchtig en eerder gespeeld (al was ik me niet bewust van een kijkerspubliek, mogelijk de eerste tekenen van zelfbehoud). Enkele maanden later speelde diezelfde fase zich regelmatig af in mijn gedachten met een andere afloop en luiden we onze puberjaren in… Hoera! Puberjaren!

52. Welk boek heeft veel indruk op je gemaakt?
Hierbij heb ik opnieuw het gevoel reeds voor mijn beurt geantwoord te hebben. Vaak is het zo dat ik slechts van het laatst gelezen boek het beste beeld heb. Dus na mijn volgende boek kan ik het vorige laatste pas objectief plaatsen. Aangezien ik in zo’n tiental boeken tegelijk bezig ben, verandert dat niets aan de zaak. Ik neem een verhaal opnieuw op alsof het, euhm, een draad is. Dan Brown en Stieg Larsson hebben me ingewijd in de thrillerfictie en misdaadromans. Hoewel Stephen King me al wel gekend was, heeft dat me niet aangespoord om gelijkaardige auteurs te gaan lezen. Myrthe van der Meer (psychiatrische romans) heeft op indruk gemaakt, net als Joachim Meyerhoff’s ‘Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest’. Dit boek kocht ik tijdens mijn opname, het moge duidelijk zijn dat de titel me aansprak en ik met mijn verstand op nul (vanwege de experimentele medicijnfase) kon lezen. Vertalingen van het Duits naar het Nederlands zijn best goed te pruimen, mogelijk durchdat mein Duits so schlecht is. De klassiekers hebben allemaal indruk nagelaten. Mo Hayder kan tegenwoordig de literaire dochter van Stephen King zijn. En o ja, als guilty pleasure kan ik misschien John Green ook hier vernoemen. In een van mijn andere guilty pleasures een boxset van hem gekocht en in een periode dat ik geen te diepgaande literatuur kan verteren, lukte Paper Towns, An Abundance of Katherine’s en aanverwanten me wel. Gezien de hoeveelheid tekst er onder de vraag staat, moet ik hierover misschien een afzonderlijk artikel wijden?

53. Hoe ziet je ideale trouwjurk eruit?
Maakt niet uit, zolang de bruid er een ‘itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini’ onder draagt. Mocht de hit van Brian Hyland je ondertussen ontglipt zijn, verwelkom hem maar weer voor de rest van de dag!
Ik vermoed als ik ooit mocht trouwen dat de jurk het minste van zorgen is. Als het lichaam al een omhulsel is, zijn kleren nog minder interessant. Uiteraard heb ik ook mijn gedacht over wat mooi, gepast en stijlvol is, al vrees ik dat het vrij basic is. Aan mijn toekomstige vrouw, je kan je goesting doen, doe maar is zot, maar blijf jezelf! [Aangezien Murphy dit leest voor mijn hypothetische, toekomstige vrouw gaat dit zo hard backfiren] [Het moge geen verrassing meer zijn dat dit soort vragen, dit soort antwoorden krijgt, alsook dat het antwoord veel langer is dan ikzelf had kunnen inbeelden toen ik de vraag las].

54. Ben je bang in het donker?
Nee, ik verkies het zelfs boven licht. Niet dat ik over kattenogen beschik, allesbehalve. Ik ben eerder bang van onvertrouwde geluiden.

55. Welke sieraden draag je dagelijks?
Enkele ringen en een ketting. Niet vanwege esthetisch standpunt maar omdat ik dan ‘mijn omhulsel’ beter aanvoel. Anders stoot ik mezelf vrij vaak. Mijn onhandigheid op dat vlak is hiermee niet volledig verholpen maar wel verminderd.

56. Vinden kinderen jou leuk?
Over het algemeen lukt het me wel om me als clown te gedragen bij kinderen. Dat doe ik wel alleen bij kinderen die ik ken, niet bij wildvreemden. Al moet ik toegeven op een trein mijn tong al te hebben uitgestoken naar een kindje dat wist dat ie kattenkwaad uithaalde. [Voor een niet-katten-persoon twee keer vermelden of naar refereren, de psycholoog zou er uiteraard een niet al te valabele uitleg voor hebben.

57. Welke films kijk je liever op de bank dan in de bioscoop?
Allemaal. Blijkbaar is mijn gevoel van humor absoluut niet synchroon met die van de rest van het bioscooppubliek. Ik lach eerder om niet uitgelokte of al te duidelijk gehengelde jokes. En woordgrappen, vooral in het Engels, die in de bioscoop worden vertaald in een zielig afkooksel dat vaak niet eens benadert wat er bedoeld werd.

58. Hoe mild ben jij in je oordeel?
Mijn oordeel over acties en woorden van anderen benader ik zoals ik altijd. Ik stel me in plaats van die persoon en weeg met de gekende factoren alle opties af. Daarna heb ik nog vrij weinig moeilijkheden van de reacties van mensen op bepaalde feiten. Je kan dus stellen dat ik niets scherp in me heb. Als ik echter on-the-spot moet improviseren, kan het zijn dat ik botter reageer dan wanneer je mijn processor enkele nanoseconden de tijd geeft.

59. Ben je een goede slaper?
Ja en nee. Ik kan zelfs in slaap vallen na 85 espresso (toegegeven, licht overdreven). Als mijn batterij plat is, worden de blaffeturen (rolluiken) neergelaten. Qua slaaphygiëne is het ernstig gesteld. De lepeltheorie is vaak de reden waarom ik plots staande kan slapen (figure of speech).

60. Wat is je laatste ontdekking?
Ik ontdek, herontdek zaken aan de lopende band. Zoals ik eerder in een blog al schreef is het echter dubieus om alle verkregen informatie als 100% waarheid te beschouwen. Onder de noemer dat het slachtoffer maar de winnaar de geschiedenis niet schrijft, blijft het gissen. Waar ik toch het meeste van onder de indruk was de informatie over de aan waarschijnlijkheid grenzende mogelijkheid dat er beschavingen bestonden op aarde die onze geschiedenisboeken tegenspreken. Ook de zogenaamde lijst van complottheorieën worden niet verkleind. En de laatste laatste ontdekking is dat 1000 toch wel enorm veel is.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

