1000 vragen aan jezelf #2

21. Maakt het veel uit wat anderen van je zeggen?
Ik probeer er minder om te geven al blijkt dat moeilijk. Zelfs tot in het kleinste detail probeer ik te zorgen dat anderen niets hebben om opmerkingen over te hebben. Ja, kritiek raakt me.

22. Wat is je favoriete dagdeel?
Dat is geen specifiek deel. Het is het moment dat de slaap is verdwenen en mijn humeur, en energiepeil nog optimaal zijn. Het moment waarop je je nog voelt alsof je de wereld aankan. Dat dagdeel duurt vaak niet lang. Ofwel wordt er in de buurt iets verbouwd, vang je een gesprek op dat je doet twijfelen aan de evolutietheorie of aan humaniteit in het algemeen.

23. Kun je goed koken?
Ik zal het steeds ontkennen of afzwakken als iemand me de hemel in prijst. Als ik een recept kan volgen, lukt het koken me aardig. Ondertussen lukt het receptloos koken steeds beter. Wat me het moeilijkste valt is om alles tegelijkertijd klaar te hebben. Dat is waarschijnlijk iets waar iedereen problemen mee heeft. Daardoor zijn stoofschotels, wokgerechten, curries, e.d. mijn favorieten.

24. Op welk seizoen lijk je het meest?
Awel, dit soort vragen tijdens een (sollicitatie)gesprek zorgen dat mijn gedachtentrein ontspoort, geen kans op overlevenden…
Elk seizoen heeft zijn voor- en nadelen, om het diplomatisch uit te drukken. Maar herfst spreekt me het meest aan: de grootste hitte is verdwenen, af en toe een verfrissende bui, het kleurenpalet oogt mooier. Maar om me te vereenzelvigen met een seizoen, tja, dat ook ik zijn voor- en nadelen heb, hoop ik.

25. Wanneer heb je voor laatst een dag helemaal niets gedaan?
Wanneer was de dag dat ik laatst in een pretpark was? Juist, absoluut geen idee. Helemaal niets doen, kan gewoonweg niet. Veel mensen zullen mijn arbeidsongeschiktheid opvatten als dagen waarop je niets doet. Tja, vatbaar voor interpretatie. Ik hunker naar een dag waarop ik niets ander moet doen dan nu en dan iets eten en drinken, een boek lezen en misschien nadenken waarom ik op een bepaald seizoen zou lijken.

26. Was je een gelukkig kind?
Tot mijn negen jaar: ja, nadien: nee. Mijn jeugd, en ook later, was interessant als ontdekkingstocht naar het leven. Een ingrijpende gebeurtenis net voor de start van mijn tienerjaren zorgde voor een serieuze domper op mentaal vlak waarvan ik nog steeds niet hersteld ben. Aangezien ik niet vergelijk met anderen, kan ik niet zeggen of iets beter was of niet. Ik heb me ondanks alles toch vrij gelukkig gevoeld.

27. Koop je vaak bloemen?
Nee. Deze vraag deed me onmiddellijk denken aan een quote, aan verschillende zelfs gerelateerd aan bloemen.

If you love a flower, don’t pick it up.
Because if you pick it up it dies and it ceases to be what you love.
So if you love a flower, let it be.
Love is not about possession.
Love is about appreciation.

28. Wat is je droom?
Een humanere wereld. Een maatschappij die zorg draagt voor moeder natuur. Alle technologieën ten dienste stellen voor de mensheid en de aarde. Kortom, de Ubuntu-filosofie. En voor mezelf? Een rustig, onbezorgd leven waarbij ik kan bijdragen aan mijn omgeving op welke manier ook in bovengenoemd filosofie.

29. In hoeveel huizen heb je gewoond?
Een vraag die geen of weinig waarde heeft, soit, in België 4, bijna 5, in Belfast 4 en in Dublin 3. Technisch gezien waren er appartementen bij. Zoals ik al zei, een vraag waarbij het antwoord even interessant is als luiaard die zijn teennagels knipt. Oh wacht, die vergelijking gaat toch niet op.

30. Wat is jouw guilty pleasure?
We gaan persoonlijk worden… euhm, online aankopen, spelletjes op gsm, etc. Ik ga me beperken tot deze om het niet te ongemakkelijk te laten worden.

31. Welk boek heb je het laatst gelezen?
The Circle van Dave Eggers, een moderne versie van Brave New World van Aldous Huxley. Een aanrader trouwens!
95% van mijn bibliotheek bestaat uit Engelstalige literatuur omdat ik gruwel van de vertalingen uit het Engels. Ondertussen verslind ik Decameron van Giovanni Boccaccio, in het Engels, omdat mijn Italiaans ontoereikend is om het origineel te lezen.

32. Waarom heb je het kapsel dat je nu hebt?
Gemakzucht: snel gewassen, goedkoper in shampooverbruik en geen kapperskosten. Af en toe laat ik een mohawk staan al noopt mijn perfectionisme vaak tot een complete herstart. Ik mis mijn lang haar nog steeds. Spijtig dat het stadium voor het zo lang is te lang is en soms problematisch uitziet voor belangrijke afspraken.

33. Ben je verslaafd aan je telefoon?
In vergelijking met de huidige zombiecultuur, valt het mee. Het dient wel als wekker, geeft meldingen over inkomende mails en berichten, en enkele spelletjes voor onderweg. Bewust geen sociale media meer geïnstalleerd om zombiegedrag te vermijden.

34. Hoeveel geld staat er nu op je bankrekening?
Voldoende om rond te komen tot de volgende storting. Als moet budget weer herbekeken worden vanwege, jawel, eerdere genoemde verhuis. Geld maakt niet gelukkig (blah blah blah), het zorgt wel voor gemoedsrust en vergemakkelijkt het maken van keuzes. Het is mijn overtuiging dat geld de grootste bron van alle kwaad is.

35. In welke winkel kom je graag?
De boekenwinkel is de enige winkel waar ik tegenwoordig nog af en toe binnen strompel zonder nadien spijt van te hebben. In onlinewinkels kan ik dan weer urenlang browsen.

36. Welk drankje bestel je in een café?
Koffie, bruiswater.

37. Weet jij wanneer het tijd is om te vertrekken?
Ik probeer steeds te vertrekken als ik ook maar het kleinste detail opmerk dat het tijd is. Vaak gaat het om een verkeerd geïnterpreteerd signaal. De laatste tijd luister ik vooral naar mijn lichaam en dat zorgt ervoor dat ik al heel vroeg iedereen vaarwel zeg.

38. Als je voor jezelf zou beginnen, als wat zou dat dan zijn?
Iets met computers of vertaalopdrachten. Zaken die ik nu op vrijwillige basis doe voor vzw die zich inzetten voor zieken, invaliden of minderheden.

39. Wil jij altijd winnen?
Ik niet maar het competitiebeest in me neemt zelfs bij het meest vriendschappelijke spel over. Ik denk wel zowel een goede winnaar als goede verliezer te zijn. Het is het onrechtvaardige van de meeste spellen dat me kwaad of gefrustreerd maakt.

40. Ga je naar de kerk?
Nee. Religie is net als geld een peiler van het kwaad op de wereld. In essentie begrijp en aanvaard ik de functie ervan. De meeste godsdiensten zijn dan ook los op elkaar gebaseerd en prediken hetzelfde. Mijn afkeer voor religie komt door allerhande misbruik, misopvattingen, extremistische interpretaties, etc. Het is beter om de natuur te vereren zoals gebeurde voor er sprake was van welke religie ook. Om de zon, maan, aarde, je naasten te aanbidden, heb je geen kerken, moskeeën, tempels, etc nodig.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

