1000 vragen aan jezelf #4

61. Geloof je in leven na de dood?
Ja, echter niet op de manier die de meesten hieronder verstaan. Het leven gaat, tot nader orde, gewoon verder. Mensen die het tijdelijke voor het eeuwige verruilen, raken hun omhulsel kwijt. Het is echter de indruk die je op je medemens achterlaat die verder leeft. Niet veel mensen maken een permanente indruk op velen (denk aan Elvis, Gandhi, Mandela, Muhammad Ali). Op een kleinere schaal heb je al een veel groter vijver en een oceaan aan mensen die een blijvende invloed of kracht leveren aan een nabestaande. Het principe van wedergeboorte is me iets te religieus getint om de schaapjes in het gareel te houden.

62. Op wie ben je boos?
Dit kan een lange lijst worden… Personen die geen respect hebben voor anderen. In mindere mate ook zij die in groep een uitgesproken mening hebben maar als ze alleen zijn hun uitspraken extreem nuanceren (ik begrijp de functie van een witte leugen maar is het niet beter om als vriend/partner/familielid brutaal eerlijk te zijn?).
Voorts heb ik een bloedhekel aan mensen die op welke wijze ook winstbejag verkiezen boven menselijkheid. Zoals eerder aangegeven is geld een van de pijlers van het kwaad op de wereld.
Volgend punt is mogelijk hypocriet want ik ben zelf niet de meest eloquente gesprekspartner. Eenduidigheid vergemakkelijkt wat er verwacht wordt. Ruimte laten voor interpretatie zorgt voor de meest inventieve oplossingen waar je geen rekening mee houdt. Een duidelijke communicatie zou veel leed en miserie kunnen besparen.
Kortom, als het gaat over onrechtvaardigheid, bevooroordeeld zijn, respectloosheid, kan je tegen mijn kar botsen.

63. Gebruik je vaak het openbaar vervoer?
Sinds ik mijn rijbewijs heb moeten inleveren, heb ik geen moeite gedaan om het terug te halen. De kosten van een eigen wagen, onderhoud, benzine rijzen de pan uit. Ik heb het wel moeilijk met drukte op trein of bus maar over het algemeen kan ik inplannen wanneer ik bepaalde afspraken regel om drukte te vermijden. Anders is er nog altijd mijn noise-cancelling headset (desnoods met een portie mathcore, progmetal, deathmetal of grindcore in geval Beethoven, Pink Floyd, The Doors niet meer volstaan). Ik vrees opnieuw een toekomstige vraag half beantwoord te hebben.
Als antwoord op de vraag, toch enkele keren per maand.

64. Wat heeft je het meest verdriet gedaan?
Zonder enige twijfel de dood van mijn vader op mijn negende. Ik herinner me flarden van gesprekken die er na gevoerd werden nog levendig. Het heeft mijn leven overhoop gehaald en mogelijk werden een hoop eigenaardigheden en red flags aan dit vreselijke feit toegeschreven waardoor, veronderstel ik, mijn ASD (ik verkies de Engelse afkorting omdat de Nederlandse in het Engels… ja, inderdaad) nog later werd erkend.
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nooit volledig ben over geraakt. We wisten niet hoe we er mee moesten omgaan en daardoor werd het nog erger door te doen alsof het niet gebeurd was of niets voorstelde. Confronterend onderwerp…

65. Ben je geworden wat je vroeger wilde worden?
Een vraag die me als kind al deed huiveren. Hoe kan je als kind, toch zeker in mijn tijd, inbeelden welke beroepen er zijn? Ja, ik wist dat er een bakker, slager, supermarkt, bank, dokter, e.d. bestond en dat er mensen dagelijks naar de grote stad reden om – zoals mijn vader – in de haven te werken of in een of ander hoofdkantoor. Nee, ik had geen idee wat antwoorden maar hoorde wel wat andere kinderen antwoordden en kon op die manier snel voorbereiden. Piloot, brandweerman, acteur, profvoetballer, danseres, dokter, advocaat of wat papa of mama doen. Volstaat het om nee te antwoorden op de vraag?

66. Op welk nummer kun je lekker dansen?
Tegenwoordig – net als vroeger trouwens – koos ik mijn muziek niet op dansbaarheid. Tegenwoordig luister ik regelmatig naar jazz fusion. Voor de dansliefhebbers: succes! Bands die me vroeger sowieso naar de dansvloer brachten: Nirvana, RATM, Body Count, Primus, Madness en The Pixies.

67. Welke eigenschap waardeer je enorm in een geliefde?
Eerlijkheid, oprechtheid en genegenheid.

68. Wat is je grootste aankoop geweest?
De aankoop van meubels voor mijn eerste appartement toen ik ging samenwonen met toenmalige vriendin. Ze staan na amper een jaar gebruik, reeds 12 jaar te verkommeren.

69. Geef je mensen tweede kansen?
Is afhankelijk of die gerechtvaardigd is. Als het aan mij ligt, krijgen seriemoordenaars in vele gevallen zelfs een tweede kans. Niet allemaal uiteraard. Ik bedoel hier vooral mee dat ik meer begrip toon voor het Noorse gevangenissysteem dan het Amerikaanse, Britse, tja, elk ander land dat een gedetineerde zijn eigenwaarde ontneemt. Hoe haal je het in je hoofd om iemand compleet met de grond gelijk te maken en er dan een schaapje van te maken terwijl je alleen maar een betere acteur creëert. En zo’n persoon is nog gevaarlijker dan voor zijn eerste misdaad en ondertussen heeft ie het gehad met het hele systeem en krijgt een enorm stigma als ex-gedetineerde van de maatschappij als dessert. Als iemand niets meer te verliezen heeft en daarbij nog eens financieel niet breed heeft, rara wat gaat er gebeuren? (om nog maar te zwijgen van institutionalisering)

70. Heb je veel vrienden?
Deze vraag ietwat nuanceren door vrienden en kennissen te scheiden. Het is ook afhankelijk van wat je verwacht van de vriendschap. Als het erom gaat bij wie je dag en nacht terecht kan om je hart te luchten of hulp te vragen, toch al twee zaken waarmee ik het moeilijk heb om te vragen, vermoed ik dat ik het op twee handen kan tellen. Toch geen slecht gemiddelde, vermoed ik. De hele vriendenkring en kennissenkring is vrij omvangrijk. Al zou ik sommigen, mocht ik bepaalde individuen tegenkomen, proberen te ontwijken. Brutale eerlijkheid wordt toch nog steeds gewaardeerd, niet?

71. Van welke woord krijg je de kriebels?
Ik hou wel van woordenschat. Ik leg ook altijd linken. Mijn auticoach zei me eerder vandaag nog dat ik er veel teveel heb en sommigen bizarre verklaringen heb (of ik dat als compliment moet beschouwen, is me een raadsel, maar het helpt me wel). Woorden op zich bezorgen me geen kriebels. In de Engelse taal heb ik me al wel vaak achter de oren moeten krabben omdat sommige woorden tegenstrijdige verklaringen hebben (een aspect hiervan, behandelde ik hier). Anderzijds heb je de Latijnse talen die heet/warm als caldo (Italiaans) of caliente (Spaans) omschrijven, wat mij toch vreemd klinkt.
Ik krijg kriebels als mensen woorden uit een andere taal gebruiken midden in een zin en dan de uitspraak zo vervlaamst of vernederlandst hebben dat het lachwekkend wordt. Als anekdote kan ik hierbij een conversatie aanhalen tussen twee meisjes uit een snobbistische buurt die hautain in het Frans praatten. Tot eentje plots zei: “J’ai un verkoudheid.” en de hele wagon naar een vast punt staarde om niet als eerste in lachen uit te barsten.

72. Ben je ooit op tv geweest?
Hoogstwaarschijnlijk wel. Tijdens opnames van het publiek tijdens voetbalwedstrijden van mijn favoriete team. Nu ik dit type herinner ik me plots dat ik op school eens een vierentwintig uren lesmarathon heb meegedaan (vrij obligatoire). Het was voor het goede doel al herinner ik me dat doel niet meer. De regionale tv-zender voor de provincie Antwerpen (ATV) heeft er een reportage van gemaakt. Ik heb de reportage zelf niet gezien en ook geen reacties over gehoord. Ik vrees dat mijn BV(bekende vlaming)-schap nog niet van de grond is.

73. Wanneer was je voor het laatst zenuwachtig?
Dat gebeurt bijna dagelijks en om de meest triviale redenen.

74. Wat maakt thuis thuis voor jou?
Een gemakkelijke vraag voor de verandering. ’t Is maar dat ik er al enkele jaren mee worstel. Een plaats thuis noemen is een plek waar je steeds jezelf kan zijn. Ergens waar je je niet als een conciërge voelt. Een oase waar je naartoe gaat om rust te vinden.

75. Waar haal je je nieuws vandaan?
Online. Ik vermijd televisiejournaals. Als ik online een nieuwswaardig feit opmerk, ga ik verder zoeken naar de meer betrouwbare bronnen. Het is eerder iets om de hoogst mogelijk waarde over een feit te verkrijgen. Helaas wordt het nieuws al te vaak geleverd door mediabedrijven die eigendom zijn of gesponsord worden door bedrijven van de 1% superrijkste (of bepaalde figuren die er belanghebbende zijn), moraal van het verhaal: “unless the lion, who is the disadvantaged hunted, starts writing down its own stories, the hunters will always be the heroes.”

76. Wat is jouw favoriete sprookje?
Als het niet per se een sprookje moet zijn, kies ik voor ‘The cracked pot’ (parabel van de waterdrager, het verhaal van de gebarsten kruik).
waterdrager-1.jpg
Hierbij aansluitend ben ik ook onder de indruk van de Japanse kunstvorm Kintsugi en waar een filosofie achter schuilt die aansluit bij de Wabi-sabi (niet de groene pikante saus) levenswijsheid. Het gaat erover dat een gebroken (thee)pot na herstelling sterker werd. Nieuwe potten werden zelfs eerst gebroken om ze te versterken. En in plaats van de gebreken weg te werken, werden ze met goud of ander edelmetaal benadrukt.

77. Wat is jouw humor?
Ik gebruik humor te vaak om spanning te verlichten of om onaangename stiltes te verbreken. Ik blijf er soms ook in hangen waardoor het als flauw of storend ervaren wordt. Omdat ik zoveel linken leg in mijn hoofd kan het ook gebeuren dat een grap helemaal niet overkomt terwijl ik het hilarisch vind. Het vertellen van grappen is niet echt aan mij besteed omdat ik een volledige verhaallijn niet interessant vind. Het komt voor dat ik dan de essentie vertel wat me een eervolle vermelding oplevert in het beste geval (een glimlach of de zogenaamde – maar incorrecte – ‘lol’ in schrijftaal).

78. Hoe vaak sport je?
Veel te weinig. Terwijl ik vroeger vrij intensief – op het maniakale af – sport beoefende, is het nu bedroevend. Ik blonk nooit ergens in uit maar was toch vrij bedreven in teamsporten (volley-, basket-, voet-, honkbal) als individueel (tafel- en gewoon tennis, squash, darts, snooker, biljart, etc). Die vrij bedreven kan je ook vervangen door competitief (wat ik tijdens een eerdere vraag al openbaarde).

79. Ben jij onvergetelijk?
Moet je dat aan mij vragen? Het is goed mogelijk dat ik in bepaalde anekdotes opduik. Ik vrees echter dat die onvergetelijkheid niet bepaald gespecificeerd kan worden op de manier waarop ik als zodanig wil herinnert worden in het collectief geheugen.

80. Welke twee dingen kun je niet missen?
Vraag anders naar drie dingen die ik zou meenemen naar een onbewoond eiland… Een onmogelijke vraag. Sommige zaken zijn aan elkaar verbonden dat ze niet gescheiden kunnen worden. Als de hele wereld leeg en onbewoond zou zijn en ik maar twee keuzes kan maken, vergemakkelijkt de keuze omdat dan technologische gadgets, nodeloos zijn. Een soulmate zou ideaal zijn al mis ik dat momenteel ook al lange tijd. Genegenheid en respect zijn ook in de hedendaagse wereld vaak zoek. Nee, materialistisch kan ik aan niets denken wat ik niet zou missen. Of het moeten boeken zijn, al vraag ik me dan af wie die in godsnaam had moeten schrijven. Of kan je de vraag zo interpreteren dat de wereld is vergaan en ik de enige overlevende ben? In dat geval worden het boeken en een soulmate. En stiekem hopende dat er drinkbaar water voor handen is en voedsel. Of vraag ik nu teveel?

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

