1000 vragen aan jezelf #1

1. Met wie kun je het beste opschieten?
Al een vrij lastige vraag om mee te starten. Ik kan meer verdragen van personen die dicht bij me staan. En daar zitten ook nog verschillen op. Over het algemeen kan ik met iedereen overweg. Al heb ik af en toe wel een slecht gevoel bij iemand waardoor ik hem/haar mijd. Misschien niet het juiste antwoord maar om iemand aan te wijzen, vind ik dat ik er anderen tekort mee doe.

2. Waar besteed je te veel tijd aan?
Mentale voorbereidingen. Vanaf iets gepland staat, ben ik in mijn hoofd al bezig met allerhande mogelijkheden, van ‘worst case scenarios’ tot optimale uitkomsten. Aansluitend verdoe ik veel tijd met analyseren (voor en na) van situaties. Deze activiteiten gebeuren tijdens andere handelingen. Echt tijd verspillen met nutteloze activiteiten doe ik amper. Om er toch eentje aan te wijzen, is het Youtube (al kan ik die gespendeerde tijd verantwoorden).

3. Om welke grappen kun je heel hard lachen?
Goh, situationele humor kan ik appreciëren. Comedians zoals George Carlin kunnen me bekoren. Helaas wordt zijn boodschap als humor bestempeld terwijl ie gewoon de waarheid verkondigde. Uitbundigheid moet je bij mij niet echt verwachten.

4. Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Zowat een tien minuten geleden toen ik aan de duizend vragen begon… Nee, serieus, het valt me steeds vaker op dat ik na mijn opname toch wel vrij vaak dingen ‘voor het eerst’ doe. Zonder in detail te treden om toch een zweem van mysterie te behouden.

5. Huil je makkelijk in het bijzijn van anderen?
Nee, zelfs als ik alleen ben lukt me dat niet. Wat zou ik het handig vinden om dit wel te kunnen om op die manier wat last van mijn schouders te laten glijden.

6. Waar bestaat je ontbijt uit?
Dat hangt af van het moment dat ik opsta. Klinkt vreemd, besef ik, maar als ik in de late namiddag wakker wordt, heb ik meer zin in een warm gerecht. Mijn ontbijtgranen eet ik bijvoorbeeld vaak voor ik ga slapen, maar dat ligt aan mijn maag die nuchter vecht met melk.

7. Wie heb je voor het laatst een kus gegeven?
Ik gaf mijn peetdochter een afscheidskus na een familiebrunch, telt dat? Als het echter gaat om een kus in een liefdesrelatie familie en vrienden uitgesloten, is het tijdens een kortstondige relatie net na mijn terugkeer uit Ierland.

8. Waarin lijk je op je moeder?
Iedereen goed willen doen, zorgen dat niemand iets te klagen heeft. En ja, dat kan ver gaan. In een supermarkt bijvoorbeeld zou ik mijn zoektocht naar een product staken om iemand anders zijn of haar product te laten nemen, ook al heeft die persoon nog geen keuze gemaakt. Ligt waarschijnlijk aan mijn persoonlijke ruimte die dreigt geschonden te worden.

9. Wat doe je als je ’s ochtends wakker wordt?
De radio uitzetten. Of de badkamer bezoeken. Na de standaardzaken die je ’s ochtends doet, koffie zetten.

10. Ben je een goede voorlezer?
Nee, niet dat ik het al vaak gedaan heb. Mijn perfectionisme verhindert me om voldoende vertrouwen te kweken om dit te doen.

11. Tot welke leeftijd geloofde je in Sinterklaas?
Tot mijn moeder en haar toenmalige partner (vooral de laatste) besloten dat we er te oud voor geworden waren. Niet veel later werd mijn halfbroer geboren en deelden we toch opnieuw weer in de vreugde. Opvallend was ook de schaalvergroting van het kinderfeest voor zijn eigen bloed.

12. Wat wil je nog graag kopen?
Geld heeft voor mij weinig/geen waarde. Als investering zou ik alles pompen in een duurzame toekomst.

13. Welke karaktereigenschap zou je graag willen hebben?
Geen idee of dit als een karaktertrek beschouwd wordt maar zou dolgraag tijdelijk mijn gedachten kunnen stopzetten. Het loslaten van situatie en gebeurtenissen zodat ze niet te pas en te onpas opduiken en je leven overnemen.

14. Wat is je favoriete tv-programma?
Misdaadseries en sportwedstrijden. Op Youtube verkies ik documentaires (geschiedenis, filosofie, oude beschavingen en seriemoordenaars). Op tv zet ik vaak een radiozender op zonder reclames, nieuws- of eender welke onderbrekingen. Genres zijn klassieke muziek, jazz en headbangers.

15. Wanneer ben je voor het laatst in een pretpark geweest?
Geen idee, lang geleden in ieder geval, wachtrijen en drukte zijn niet aan mij besteed.

16. Hoe oud hoop je te worden?
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik hier liever niet op antwoord. Laat ons stellen dat ik liever niet als een plant wil leven (en daarbij anderen tot last ben). Dus, zolang ik op welke manier ook me nuttig kan maken voor de maatschappij.

17. Aan welke vakantie denk je met weemoed terug?
Opnieuw een lastige, want de leukste vakanties zijn helaas onlosmakelijk verbonden met een misgelopen relatie. Mijn laatste vakantie is ondanks dat het slechts een weekendje was aan eigen kust wel verkwikkend. Echt met weemoed terugdenken doe ik aan de lange zomervakanties als kind.

18. Hoe voelt liefdesverdriet voor jou?
Is het toeval dat deze vraag net na dat antwoord volgt? Liefdesverdriet maakt me mentaal kapot. Gecombineerd met het antwoord op vraag 13 en dat ik mijn leven vaak volledig te dienste stel van mijn partner kan je al vermoedden dat ik steeds meer twijfel aan mezelf.

19. Had je liever anders willen heten?
Op bepaalde momenten wel, vooral op school als er ‘dan niet’ (in plaatselijk dialect ‘dan ni’) werd gezegd door de leerkracht en het angstzweet me uitbrak omdat ik op die momenten vrijwel altijd met mijn gedachten elders was in plaats van bij de les (pun intended). Ook in Ierland als er iemand het lied Danny Boy aanhief, overviel me zowel trots als ongemakkelijk om de aandacht. Over het algemeen ben ik wel tevreden. Het is een naam die ook niet al te vaak voorkomt waardoor je niet om de haverklap moet aangesproken voelen op straat.

20. Waarin heb je aan jezelf getwijfeld?
Aan wat niet zou een betere vraag zijn. Enerzijds kan ik het verantwoorden om mezelf steeds te verbeteren, te groeien. Het heeft wel zijn keerzijde dat je zelfs aan je beste kwaliteiten gaat twijfelen of jezelf niet als een volwaardig persoon beschouwd.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

3 thoughts on “1000 vragen aan jezelf #1”

  1. De eerste keer dat ik een post van dit slag geboeid lees, leuk om wat meer te weten te komen. Wie weet levert het je nog wat verrassends op. Veel succes met de lange rits aan resterende vragen, ik lees graag mee.

    Liked by 1 persoon

    1. Vrij ambitieuze onderneming inderdaad. Ik hoop wel dat het voor me niet te verrassend gaat zijn al kunnen sommige antwoorden wel van de een op de andere dag compleet verschillen. Ik ben al bezig met de volgende batterij vragen en heb toch al achter mijn oren gekrabd…

      Like

Geef een reactie

