Camouflage, technieken, tactieken (situationeel)

Net een artikel (in English) gelezen dat wel een belletje deed rinkelen. Het aanschouwen van situaties, reacties bekijken alsook de reacties daarop is iets wat ik constant doe. Je weet nooit wanneer je op je eigen harde schijf op zoek moet naar passende antwoord. Sinds mijn diagnose hanteer ik een andere methode. Het camoufleren is echter een vastgeroeste werkwijze die nog vaak de bovenhand neemt. Alleen bij een select groepje kan ik echt mezelf zijn. Daardoor gebeurt het steeds vaker dat ik gewoon binnen blijf, afspraken annuleer of mijn eigen agenda naar goeddunken aanpas. Met een vastgeroeste systeem horen helaas ook minder goede gewoonten om jezelf weer tot rust te brengen. Het doorbreken van deze routines is niet altijd even eenvoudig. Sommigen wel omdat je er direct resultaat ziet of merkt. Bij uitgesteld positief rendement wordt het al iets moeilijker. En uiteraard moet je op je hoede blijven voor vals-positieve uitkomsten, maar hier heeft elke mens wel problemen mee.

Jezelf (her)ontdekken na jarenlange zelf-deceptie vergt enorm veel energie. Hoe gemakkelijk wordt er niet gezegd hoe simpel herstarten is met een propere lei? Hoe je alles weer naar je eigen hand kan zetten? Lastig is het vooral als je toch teruggrijpt naar automatismen, nog erger als het vals-positieven zijn.
En beeld je dan in hoe het moet voelen als je dit constant moet doen. Je bent al blij dat je een dag doorgekomen bent waarbij je een beetje een gevoel van voldoening hebt. Het dagelijkse vechten tegen alles wat niet loopt hoe het zou moeten gaan. Het mag niet verbazen dat je na een zware terugval met een propere lei wil beginnen. Alle slechte overboord wil gooien maar het goeie behouden. Dit is ook niet altijd mogelijk omdat ze vrij vaak intiem verweven zijn. En wat ik zo vrij omschreef als slecht en goed is voer voor interpretatie, wat voor de een aanvaardbaar is, is dat niet voor een ander.

Bij de ontdekkingstocht naar jezelf, kan je nooit volledig herbeginnen. Je kan je wel opnieuw programmeren, nieuwe apps gebruiken, etc. Maar je geheugen, gedrag, ervaring en kennis zijn zaken die je kan vergeten, verdrukken maar niet verwijderen. Bepaalde dingen zitten in je genen of werden je aangeleerd (nature-nurture). Anderzijds is je omgeving ook van groot belang. Als je plots stopt met het uitvoeren van verwachte patronen is dit onmiddellijk voer voor communicatie voor verschillende tientallen minuten. Het is ook goed mogelijk dat je omgeving zich moet aanpassen, terwijl zij toch geen direct voordeel hebben van een verandering in gedrag. Voor degenen dicht bij je, zullen ze hopelijk wel een inspanning doen. Mijn ervaring heeft me toch al geleerd dat dit vrij vaak van voorbijgaande aard is. Dat mensen ongelooflijke gewoontedieren zijn. Terwijl je er zelf bergen voor verzet (of wil verzetten), komt het ook vaak voor dat je omgeving tegenwerkt. Een gewoontedier steigert bij verandering. Het is al heel moeilijk om iemand te overtuigen zijn/haar leven te beteren, of een helderder inzicht te krijgen in een bepaald onderwerp bij een discussie. Hoe denk je iemands gedrag te veranderen zonder dat hij/zij hier baat bij heeft?

En daarom doen we verder waar we goed in zijn. Telkens camoufleren en hopen dat je er zo ongeschonden mogelijk uitkomt. De camouflage-technieken optimaliseren wanneer mogelijk. Right, tijd om mijn percolator aan het werk te zetten. Tja, net wakker en het dag/nacht ritme is weer omgedraaid. ‘Goeie’morgen!

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

