Carnaval in’t dorp

De wind staat verkeerd vandaag. Wat gekend staat als ‘de grootste stoet der Noorderkempen’ is de reden dat per windvlaag een kakofonie aan ‘foute muziek’ mijn huiskamer vult. Het was nooit mijn favoriete feestje al was het wel een perfect excuus om je te verliezen in excessen zonder al te veel commentaren te krijgen.

Net zoals bijna alle andere volksfeesten is carnaval ondertussen niet meer waarvoor het eigenlijk ontstond. Van oudsher is carnaval een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was zich te buiten te gaan voor de vastentijd, waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke. Blijkbaar is het toch al iets verandert. Je voordoen als iemand anders gaat gepaard met een hoeveelheid alcohol die op andere dagen amper getolereerd zou worden. Het is wel opmerkelijk dat de volksfeesten behouden blijven ondanks hun vaak religieuze karakter terwijl de minder aangename aspecten schaamteloos genegeerd worden. Maar het is des mensen om minder leuke momenten te bannen en de leuke te houden. Hierbij wel de bemerking dat ik mezelf dit nu moet aanleren om iets minder als anhedonisch door het leven te gaan.
Hoewel meer en meer mensen gezonde voeding prediken, heeft vasten minder of geen nut. Voor veel mensen is carnaval cultureel erfgoed. Als zal iedereen wel gemerkt hebben dat er steeds minder interesse is, of dat er een dalend aantal verenigingen zijn met een praalwagen. Wat wel begrijpelijk is, er is zoveel anders en beters (?) te doen dan het samenkomen van vrienden en gelijkgezinden om een aantal avonden te werken aan die wagen. In het hedendaagse, gejaagde leven verkiezen de meeste mensen waarschijnlijk om knus voor de tv te gaan zitten. Je hebt dan opnieuw drie kampen als het gaat om carnaval: het ja-kamp, het nee-kamp en het ja/nee, maar-kamp. Ieder zijn reden en alle respect daarvoor.

Ik ga niet prediken wat juist en fout is of wat iemand moet doen of laten. De meeste mensen beseffen maar al te goed wat ze fout doen, daaraan herinnert worden is vaak al voldoende reden om opnieuw te starten met net die slechte gewoonte. Niemand is perfect en wat je zelf afdoet als guilty pleasures zijn vaak niet zo onschuldig. Zolang het pleziertjes zijn die je leven verrijken, is er weinig probleem, niet?

Ondertussen is het straatlawaai gestopt, passeert er af en toe nog een ‘verdwaalde’ wandelaar of een familie die naar de stoet ging kijken. Nu kan ik schriftelijk aan de meeste zaken wel een draai geven zodat het me gunstig uitkomt of wat me een perfect excuus lijkt, deze keer zal ik zo laten en mag je het zelf doen :p.

De oorsprong van het woord moet waarschijnlijk gezocht worden in het Italiaanse carne levare (kerklatijn: carnem levare), het ‘opheffen/wegnemen van het vlees’. Ik ga me dadelijk een Oosterse visstoof klaarmaken. Ik ben geboren in het jaar van draak met als element vuur. Ik geloof dat hiermee de cirkel rond is. Smakelijk, Alaaf, prettige zondagavond (whatever floats your boat).

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

1 thought on “Carnaval in’t dorp”

  1. Als Limburgse heb ik het ook lange tijd gevierd/als excuus gebruikt – eraan ontkomen ging in de binnenstad niet altijd. Drank gebruik/misbruik wordt -zeker deze dagen- gewoon geaccepteerd. Ik als niet-drinker dan weer wat minder..(“Doe ’s niet zo ongezellig!”). Nou, ik blijf Gezellig binnen, genietend van de wind die nu precies goed staat 🙂

    Like

Geef een reactie

