Made in Europe

Net de eerste aflevering bekeken van het programma Made in Europe, uitgezonden door Canvas en VPRO. Eindelijk eens iets op televisie dat de moeite waard is te bekijken. Waarbij je toch wat aangespoord wordt tot nadenken.

De eerste aflevering van de serie behandelde “rebellie”. Verfrissend te zien dat er een veel ruimer beeld wordt geprojecteerd dan mainstream punk, of wat het volk als punk beschouwt. De achterliggende gedachten worden belicht, waarom rebellen doen wat ze doen. ‘Het volk’ moet weten en beseffen dat rebellen niet pur sang relschoppers zijn. Het hoort er uiteraard bij, maar het is goed om weten dat niet alle relschoppers hersenloze vandalen zijn zoals ze vaak geportretteerd worden. Evenals de negatieve connotatie die anarchisme omhult. Ik ga geen culturen, levensbeschouwingen of samenlevingen verheerlijken of aan de schandpaal nagelen. Puur en alleen omdat elke vorm zowel voor- als nadelen heeft. Een perfecte maatschappij is een utopie. Wat me stoort is het kortzichtige beeld dat de samenleving heeft over verschillende onderwerpen waaronder anarchisme, islam, etc. In alle eeuwen is de mensheid toch niet al te veel meer geëvolueerd. Hoe meer ik me verdiep in de geschiedenis, hoe meer overtuigd ik raak dat de maatschappij nog amper evolueert. Tegenwoordig wordt het meer en meer duidelijk dat een politicus vooral heel luid moet zijn en korte, slogans gebruiken die het volk aanspreken en begrijpen. Als je een verkiezing wilt winnen, moet je geen al te moeilijke onderwerpen gaan verklaren aan het volk. Gebruik een korte, begrijpelijke zin en de meerderheid schaart zich simpelweg achter je. Ik hoef geen voorbeelden te geven, de Britten en Amerikanen hebben dit van dichtbij meegemaakt. De meerderheid van het volk gaat blindelings mee in de verkondigde toespraken. Een bijzonder populaire is uitkramen de grenzen te sluiten. Dit zou ervoor zorgen dat individuen met slechte bedoelingen het land niet in raken. Opnieuw vrij kort door de bocht, wetende dat misdaad iets is wat een grens niet kan tegenhouden. De tegenpartij probeert met alle macht te verklaren hoe dit geen juiste maatregel is waardoor het volk verveeld is en niet geïnteresseerd in wat juist of het best mogelijke scenario is.

In dat opzicht is het juist goed om rebellen te hebben. Ze zorgen ervoor dat er een tegengewicht is. Dat het uitgekraamde ontkracht wordt. Helaas is het publiek niet of onvoldoende geïnteresseerd in lange politieke debatten, ik ook niet trouwens. Maar het is wel goed om te weten wat er speelt. Hoe er steeds getracht wordt om het volk meer geld afhandig te maken, om ze nog strikter in het gelid te laten lopen, nog braver te maken. In het Engels hebben ze het perfecte woord ‘sheeple’. Als het hele systeem naar de vaantjes is, mag je in je handjes klappen als er boegbeelden zijn die tegen de schenen stampen van de gevestigde waarden.

Voorgaande brengt me bijna naadloos bij een boek dat ik momenteel lees. Een moderne versie van Aldous Huxley’s klassieker Brave New World. Tijdens het lezen besef je meermaals dat verschillende visies super interessant zijn, terwijl er enorme problemen aan verbonden zijn. Een bepaalde maatregel implementeren geneest een bepaald probleem, maar zorgt ook voor nieuwe ziektes. En dan is het een zaak van afwegen, of zoals tegenwoordig vaker het geval is, wie het het beste kan verkopen. 83 jaar nadat een Oostenrijker Duitsland opnieuw groot wilde maken, gaat een Duitser de Verenigde Staten proberen groot te maken. Just kidding, ik ga de twee niet vergelijken, de gelijkenissen spreken voor zich. Het Franse spreekwoord ‘l’histoire se répète’ is er wel boenk op. Hoewel er vaak verzucht wordt dat de geschiedenis een les moet zijn, is het een les die snel vergeten wordt als er plots met utopische ideeën gestrooid wordt.

Hoe dom kan een mens zijn om migranten de toegang te ontzeggen terwijl bijna het hele land migrant is? Dat is maar één voorbeeld. Nog eentje is het vluchtelingenprobleem. Is het iets van deze tijd? Bijlange niet. Waarom is het volk nu plots zo vijandig tegenover vluchtelingen? Doorheen de eeuwen is er altijd een stroom geweest. Volkeren werden overgenomen alsof het een speelgoedje was. En plots vinden ze het belangrijk een eigen identiteit te hebben? Ja, een samenhorigheidsgevoel is belangrijk, maar behalve met carnaval merk ik er weinig van. Ik krijg meer vriendschap van niet-Vlamingen, niet-Nederlanders dan van mijn zogenaamde eigen volk. Als het gaat om de belangen van het volk horen buitenlanders er plots niet meer bij, alsof het geen mensen zijn. En die identiteit, wat is dat nu eigenlijk? Afgaande van de geschiedenislessen, moeten we er vanuit gaan dat we Romeinen zijn. Zij hebben de zogenaamde beschaving gebracht naar de Lage Landen. Of voelen we ons verbonden met de Kelten, Franken, Bourgondiër (deze hoor je vaak maar in andere context), Habsburger, Fransman, Oostenrijker, Spanjaard? Of moeten we onszelf met Afrikanen vereenzelvigen? De mensheid zou ontstaan zijn in Afrika en zij verspreidden zich over de hele wereld. Maar ook dit onderwerp is voor interpretatie vatbaar. Komt erop neer dat je een identiteit gemakkelijk kunt veranderen en dat de overkoepelende term mens en aardbewoner humaner lijken, niet? Wie begrijpt de huidige situatie nog? Het Vlaamse grondgebied is verspreid over drie landen. De Ieren hebben zich, om verschillende redenen, verspreid zijn over de hele wereld en momenteel leven er meer buiten Ierland dan op het eiland zelf. En hoe voelen Australiërs zich? Voelen zij zich nog altijd tweederangs-Britten of ballingen?

Enfin, dit is een excerpt in mijn zoektocht naar mijn waarheid, hoe (f)autistisch, gemanipuleerd of geïndoctrineerd ook. Om af te sluiten een retorische vraag: “Zijn jouw overtuigingen, meningen, ideeën en gedachten minder waard dan die van de meerderheid (van je volk)?” In welke mate is een democratie dan nog valabel?

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

