Communicatie

De nadelen van telefoongesprekken. Je krijgt een oproep op een moment dat je niet uitkomt. Je bent net bezig aan de mise en place waarschijnlijk toevallig net rode biet of iets gelijkaardigs. Je staat in de douche of andere bezigheden in de badkamer of toilet. Of je wil gewoon even niet gestoord worden in je bezigheid. Een onbekend nummer zal in dat geval sneller genegeerd worden.

Uiteraard krijg je niet veel later een bericht dat je een voicemail hebt. Nieuwsgierigheid neemt je over. Je stopt met wat je bezig was en neemt de tijd om je voicemailberichten te beluisteren. In dit geval was het de maatschappelijk werkster van de CM. In een voicemailbericht zeggen ze natuurlijk niet waarover het gaat maar doen zo mysterieus mogelijk. Een half uur later bel ik terug en beland zelf twee keer op haar voicemail. Je gaat terug aan de slag en niet veel later, opnieuw op een onmogelijk moment, bellen ze terug. Je neemt toch maar op om niet langer uit te stellen. Ik stond net buiten en een trein passeerde, de wind stond blijkbaar voldoende in de verkeerde richting om de toch al slechte verbinding nog ongemakkelijker te maken. Door bepaalde pauzes merkte ik, te laat,  dat een bepaalde stelling als vraag bedoeld was. Het resultaat is dat er iemand anders contact met me gaat opnemen om de VAPH aanvraag te vervolledigen.

Dit soort van communicatie verafschuw ik. Ik heb dan ook aangegeven dat ik verkies per email te communiceren. Toch blijken ze hier weinig belang aan te hechten. Tijdens het gesprek haalde ze het nochtans aan en vroeg me of die andere persoon me telefonisch of, zoals in mijn dossier staat aangegeven, per email.

Ik heb minder problemen met de telefoon als het werkgerelateerd is. In dat geval ben ik na een nerveuze inloopperiode toch bekwaam om 95% van de oproepen positief af te ronden. Je zit er ook meer klaar voor dan wanneer je in huis bezig bent. Helaas is de meerderheid van de werkende mensen nog niet zo bekwaam in het uittypen van informatie en verkiezen ze de telefoon. Het merendeel van de e-mails die ik ontvang, worden binnen enkele minuten reeds beantwoord. Ik begrijp dat er niet echt beleefdheidsregels bestaan in e-mailetiquette buiten de werkvloer. De meeste mensen zullen eerder hun telefoon opnemen dan hun persoonlijke inbox checken.

Het gebruik van de telefoon is onmiddellijk en improvisatorisch. Je hebt slechts een tiental seconden om je terdege voor te bereiden. Terwijl je bij een email minder druk voelt, je kan rustig het bericht lezen, de vraag analyseren en je antwoord formuleren. Op die manier ben je zeker dat je niets gemist hebt, door een slechte verbinding of een onbegrepen vraag. Als het zwart op wit staat is er minder ruimte voor interpretatie. Bij telefonisch contact gaat mijn concentratie eerder naar hoe iets gezegd wordt, in plaats van ‘wat’.

Elke vorm van communicatie heeft zijn voor- en nadelen. Voor mij persoonlijk is het gebruik van e-mail en instant messaging gemakkelijker dan telefonisch of one-on-one gesprekken. De laatste twee zorgen voor teveel afleiding vanwege de extra aspecten die deze vormen van communicatie met zich meebrengen, vooral de non-verbale factoren.

De voordelen van e-mail is dat je je gemakkelijker kan herpakken. Dat je even een minuutje rust kan inbouwen vooraleer te antwoorden. Tijdens een telefoongesprek zou dit alleen voor meer druk zorgen waardoor het nog ongemakkelijker wordt. Bij een e-mailconversatie of IM kan je je omgeving zelf kiezen. Je hoeft je ook geen zorgen te maken om het volume van je gesprekspartner of hun omgevingsgeluiden.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

1 thought on “Communicatie”

Geef een reactie

