Plannen, abstract en concreet

Het blijkt toch niet gemakkelijk om terug te integreren in de maatschappij. Niet alleen na mijn diagnose waarbij ik bepaalde tactieken verder uitdiepte, of nieuwe ontwikkelde, ook na mijn terugkeer uit Ierland, na een nieuwe verhuizing, de lijst is eindeloos. Steeds opnieuw alles analyseren, bekijken, aanvoelen en strategieën uitdokteren en optimaliseren.

Eergisteren een appartementje gaan bezoeken, eentje dat overzichtelijk is, dat ik naar mijn eigen hand kan zetten, niet te groot en schappelijk van prijs. Mijn zus vond de advertentie toevallig, ik zeg toevallig want niet online te vinden en het “te huur” bordje hangt aan de voordeur die in een portaal staat. Vanwege de privésfeer van het portaal, hoewel het gelegen is in het centrum van het dorp tussen een dagbladhandel en een café, zou ik zelfs niet in het portaal kijken als ik er voorbij zou lopen. Aan de overkant van de straat zou het me wel opgevallen zijn maar daar loop ik nauwelijks of nooit. Het appartement op zich ligt me wel. Een aparte slaapkamer, badkamer en een ruimte waarin de keuken en leefruimte zijn. Voorts is er een ruimte gemaakt boven de slaapkamer die als zoldertje beschouwd kan worden en waar ik onmiddellijk mijn leeszaaltje had ingepland. Enig nadeel is het ontbreken van een bankstel in een overig deftig ingericht en bemeubeld geheel. Omdat het op de derde verdieping is, wordt het lastig verhuizen. Ook ligt het op zo’n vijftig meter van de kerk. Een ander minpunt is het ontbreken van een wasmachine maar die kan geplaatst en aangesloten worden in een opbergruimte op het gelijkvloers, uiteraard. Het heeft vooral een aantal voordelen die ik nu mis. De minpunten en zaken die ik zal moeten missen, wegen momenteel niet op tegen de voordelen. Op maandag ga ik samen met begeleidster van RTH inschrijven bij De Voorkempen (erkend door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen). Na die inschrijving zal ik een besluit nemen ivm het eerder vermelde appartement. Ik vrees dat er ellenlange wachtlijst zal zijn hoewel mijn begeleidster haar invloed kan laten gelden om me ietwat voorrang te laten krijgen. Dat wordt dus afwachten tot maandag.

Morgenochtend nog een brunch met de familie overleven. Ik heb er nog geen datum opgeprikt maar zou graag The Art Of Banksy en het Terracottaleger willen bezoeken.

Zowel het terug volledig onafhankelijk zijn als daguitstapjes maken, zullen me helpen om toch het gevoel te krijgen dat ik deelneem aan de maatschappij. Ik hoop alleen dat de daguitstapjes niet ten koste zullen gaan van een geprolongeerde recuperatieperiode. Anderzijds heb ik toch wel wat rust kunnen vinden door te lezen. Mijn Goodreads 2017 reading challenge staat al op 25% (20 boeken lezen dit jaar). Ik krijg daardoor wel het gevoel dat ik de hele dag niets gedaan heb wat ook weer niet bevorderlijk is. Nadat ik een boek verslonden heb, zit ik ook vaak met een leeg gevoel. Vaak omdat het einde niet aan de verwachtingen voldoet. Tijdens het lezen dwalen mijn gedachten vaak af naar verschillende mogelijke scenario’s. Al te vaak duiken er bijkomende factoren op waardoor je plot twists niet kon zien aankomen maar het anticiperen blijkt enorm te zijn ingebakken in me.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

