Hoe zie je jouw (perfecte) toekomst?

Onlangs vroeg mijn auticoach me hoe ik het liefst zou leven. Over die vraag had ik me niet beziggehouden. Het is een constant optimalisatieproces om mijn leven zo aangenaam mogelijk te maken. Een ideaalbeeld had ik niet. Hier en daar vind ik wel eens ideetjes, strategieën, tips, e.d. om me hiermee te helpen, maar een compleet plaatje ontbrak me.

Na veel en lang nadenken, heb ik toch een aantal zaken op een rijtje gezet. Dit beeld hebben de meeste mensen waarschijnlijk om een tijdje te onthaasten. Een bungalow in de bossen, nee, niet in het dichtbevolkte West Europa maar in een afgelegen gebied.

tiny-rustic-cabin-in-the-woods-tiny-house-blog-the-flying-tortoise2.jpg

Er zijn wel een aantal zaken die aanwezig moeten zijn en ook weer niet te afgelegen om compleet als heremiet door het leven te gaan. Een aantal maanden geleden zag ik een artikel voorbijflitsen waarbij er een persoon (huisbewaarder) gezocht wordt/werd(?) die in een afgelegen kerk verblijven en onderhoudswerken uitvoeren en toeristen te woord staan die daar behoefte aan hebben. Enige nadelen, geen stromend water of internet en in mindere mate een probleem zijn zelfvoorzienendheid.

Internet is voor me vrij belangrijk. Zo zoek ik graag zelf alle zaken uit die me interesseren en jawel, dat gaat bijzonder ver, het perfectionisme dat opspeelt. Ik doe praktisch al mijn aankopen online. Stromend water is een belangrijke modaliteit. Net als energie, al zou ik hiervoor gebruik maken van natuurlijke, duurzame energie (Nikola Tesla-achtig, liefst had ik hem zelf een installatie laten in elkaar flansen om zelf een Einstein-achtig kapsel te vermijden). Voor voedsel zou ikzelf willen zorgen middels een moestuintje. Helaas kan je niet overal alle nodige ingrediënten telen. Maar om de zoveel een grote zak rijst, bestanddelen voor brood, etc. zou perfect zijn. Desnoods zou ik zelf een halve dag wandelen om dit ergens op te halen. Licht zou niet echt moeten, al zou het in de wintertijd toch aangenaam zijn om enkele uren te lezen bij een vuurtje.

Ik zou een dag of twee (max!) per week (of maand?) werken om op die manier aankopen te kunnen doen (koffiebonen, rijst, boeken, muziek, kaarsen…). Qua werk zou ik vertaalprojecten kunnen doen of iets pc-gerelateerd. Misschien is het aan te raden dat ik eerst wat verder informeer over survivalism, zelfredzaamheid, etc. Omdat dit idee niet compleet uitgewerkt dient te worden, acht ik deze details voorlopig niet belangrijk. Dit zou ik opzoeken ter voorbereiding vanaf er een datum is dat ik werkelijk zou vertrekken.

Hoe bevredigend zou het zijn om je, in de mate van het mogelijk, onafhankelijk te voelen. De vruchten te plukken en te consumeren van je eigen arbeid (letterlijk dan). Je dagen zo in te plannen dat je voorzieningen zelf voorbereidt van zaadje tot op je bord. Dat in grote tegenstelling van hoe de moderne maatschappij is geëvolueerd. Waarbij je prestaties levert die je baas meer opleveren dan de peulschil die je verdient, waarbij de maatschappij voorschrijft om een huis, auto aan te schaffen (en dat naargelang je status) en dit allemaal om je inkomsten en uitgaven in balans te houden. En dan mag/kan je een of tweemaal per jaar op vakantie. Is dat leven? Maar ja, sommigen die vastgeroest zijn in dat proces zullen denken dat mijn idee van (over)leven niet beschaafd is. Dat is een verschil in perspectief, de Romeinen die Europa veroverden, zagen alle andere volkeren als ongeciviliseerd. Geef me dan maar het heidendom, met goden die gelinkt zijn aan de natuur. Wel in gedachte houden dat ik ’s ochtends of ’s avonds niet aan de rand van het bed op mijn knieën ga zitten prevelen. Mijn aanbidding zal in de vorm van respect zijn tegenover moeder aarde, het dankbaar zijn voor de energie de zon aanbiedt, dankbaar voor regen die je moestuin te drinken geeft.

Wil je dan echt geen menselijk contact meer? Zo min mogelijk. Als het mogelijk is, kan een soulmate zich settelen. Een soulmate die stilte accepteert. Anderzijds is het wel zo dat ik me volledig ten dienste stel van de mensen om me heen. Zelfs in die mate dat ik er zelf aan onderdoor zou gaan. Om de een of ander duistere reden geef ik steeds iets mee aan de personen die me bezoeken. Dat kan variëren van soep, brood of aangesneden, overtollige groenten/fruit, etc. Er zal wel een psychologische redenering achter schuilen dat het iets te maken heeft met schuldgevoel dat iemand de tijd neemt om zich even over me te ontfermen, aantoont dat ik een waardig persoon ben.

Over dit ideale scenario heb ik een tijdje gebroed. En hoe langer ik erover nadenk hoe gedetailleerder het wordt. En zelfs naar begin te verlangen. Je dagen afstemmen op de natuur, rekening houdend met het ritme van de natuur. Nee, ik ben niet die groengezinde op de spreekwoordelijke geitenwollen sokken die meer bomen wil in de stad.

Natuur-is-volmaakt.jpg

c59d09f1206b6275bbc3a9629d99491f.jpg

Het komt er eigenlijk op neer om te leven zoals je je het beste voelt. Dat je het gevoel hebt te leven in plaats van geleefd te worden in een kunstmatige maatschappij met hun opgelegde normen en waarden. Om te leven zoals het voelt dat je nooit vakantie nodig hebt.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

2 thoughts on “Hoe zie je jouw (perfecte) toekomst?”

Geef een reactie

