Mentale pop-upvensters verwerken

Na opnieuw een moeilijkere periode hoop ik terug wat rust te vinden. Die afmattende episode manifesteert (-de) zich vooral in een te druk hoofd waarbij geen oplossingen meer voor handen bleek. Daardoor zijn er ondertussen meer concrete plannen uitgewerkt dat ik wat overzicht kan behouden in langetermijnprojecten. Het spijtige is dat dit niet overal toegepast kan worden en ik het ook niet tijdelijk aan de kant kan schuiven in mijn hoofd. Regelmatig is het alsof er een pop-upvenster verschijnt en er een hele procedure in gang schiet. Het (opnieuw) analyseren, leren begrijpen, kijken naar eventuele nieuwe inzichten om het probleem op te lossen. Als er zo’n aantal opeenvolgende vensters en procedures vastlopen, dreigt er kortsluiting. Doordat ik alles zelf wil oplossen en niemand wil lastigvallen, kan het na verloop van tijd gebeuren dat de gedachtetrein ontspoort. Vroeger kon ik gemakkelijk naar alcohol grijpen waardoor er een tijdelijke kalmteperiode optrad. Ook bij een kater lukte het vaak niet om deftig na te denken wat ook zijn voordelen heeft. Tegenwoordig is het op zoek gaan naar rust de enige oplossing. Helaas zijn er slechts weinige methodes die me helpen omdat ik vaak zelf te laat ingrijp. Jawel, die grenzen die maar al te vaak overschreden worden. Dit gebeurt omdat ik toch niet onmiddellijk wil opgeven en met het gedacht dat er toch nog een bevredigende uitkomst mogelijk is. Dit is echter vaker uitzondering dan regel. De zaken opnieuw oppikken nadat ze opzij geschoven werden is eveneens een lastige taak. Je analyseert het opnieuw en de grote kans bestaat dat je eerst dezelfde (onsuccesvolle) procedures volgt en op dezelfde muren botst. Om een puzzel op te lossen is het beter alles even opzij te leggen en pas opnieuw aan de slag te gaan als je een andere ingesteldheid hebt. Dat je je een ander persoon voelt, dat je plots helderder denkt of hernieuwde energie gevonden hebt.

Ja, het continue blijven zoeken naar tactieken en strategieën is iets waar iedereen wel mee te maken krijgt. Het is best mogelijk dat een bepaalde strategie compleet nutteloos wordt hoewel dezelfde ingrediënten aanwezig zijn maar er toch ergens een kleine nuances is. Die kleine dingen hebben vaak absoluut niets te maken met de puzzel zelf, maar eerder hoe je je voelt, hoe je geslapen hebt, hoe het weer is, de mate van de geluiden van buitenaf. Het perfecte moment om opzij geschoven taken weer aan te vatten is als er een onafgebroken reeks overwinningen hebt geboekt, met andere woorden dat je een aantal opeenvolgende pop-upvensters hebt opgelost. Het enige negatieve aan een positief moment als dit is dat je hiervan eindeloos gebruik wil blijven maken. Vergelijk het met een gokker die een aantal maal winst maakt in de hoop dat dit blijvend is. Als er na een tijdje opnieuw verloren wordt, denk je dat dit slechts tijdelijk is. In het beste geval knoop je weer even aan met een overwinning maar die hoop op succes taant. Een mogelijkheid is dat je een te zwaar dilemma aanpakte dat je beter in een iets vroeger stadium aanpakte. Met de kans dat je winning streak al veel vroeger beëindigde. Nog zo’n probleem blijkt prioriteiten opmaken. Dit vormde op de werkvloer vaak ook al een hinderpaal. Het gebeurde maar al te vaak dat ik moest vragen wanneer welke taak beëindigde moest zijn om zo toch een zekerheid te kunnen inbouwen.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

