Vragen, heel veel vragen

En dan heb je weer zo van die dagen dat je vooral veel vragen hebt. Op zich geen probleem want daardoor denk je kritischer. Het begint pas moeilijk te worden als je alles in vraag stelt. Maar ook echt alles. Wat is het nut? Waarom doen we de dingen die we doen? Waarom veranderen we bepaalde dingen niet waarvan we weten dat het beter kan?

Ik begrijp dat het gemakkelijk is om gewoon de zaken hun beloop te laten gaan. Het is waarschijnlijk comfortabelere om steeds hetzelfde te blijven doen. Ik spreek nu vooral over kennis. Afgelopen maanden heb ik me bezig gehouden met het bekijken van historische documentaires. Afhankelijk van de bron verschillen de opvattingen enorm. Waar ik vooral in geïnteresseerd ben, is de mens. Het is zover gekomen dat alles in vraag gesteld kan worden. Wat verteld wordt in geschiedenisboeken, of de algemene kennis (op veel verschillende vlakken) strookt vaak niet met de voorhanden zijnde feiten, artefacten, enz.

Het is maar een voorbeeld. Ik worstel steeds vaker met informatie omdat ze vaak tegenstrijdig zijn afhankelijk van het standpunt. Ik heb hierover al meer geschreven. Hoe erg opvattingen van elkaar kunnen verschillen als dag en nacht. Opvattingen, interpretaties, standpunten en zelfs feiten worden zo hard verdraaid dat je door het bos de bomen niet meer ziet. Alleen triviale onderwerpen kan je nog wit of zwart noemen.

Ik bekijk het leven steeds vaker als een voetbalwedstrijd. Je hebt twee ploegen die met elkaar de strijd aangaan. Daarnaast heb je nog een hele bende ploegen die indirect betrokken zijn. Niet te vergeten is er de rol van de scheidsrechter. Je moet dus rekening houden met niet alleen ploeg A en B en de rol van de wedstrijdleider. Alle andere teams hebben hun eigen visie en belangen van de prestaties van alle drie. Neutraliteit is er amper, de referee doet zijn best maar wordt vaak verweten; te streng, te toegeeflijk, te bevooroordeeld,… Wit en zwart bestaat niet meer, en met honderd grijs-schakeringen zal je niet toekomen. Bovendien heb je x aantal supporters die over het algemeen aan hetzelfde zeel trekken, maar sowieso moet je rekening houden dat er ook legio meningen zijn die ook op alle plaatsen tussen zwart en wit kunnen positioneren. Overmorgen dus met voldoende materiaal richting auticoach/psycholoog.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

