Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.

Achja, ieder zijn geloofsovertuiging maar daar gaat het hier niet om. Je kan ‘god’ even gemakkelijk vervangen door de mensheid. Een van de hoofdredenen waarom ik niet of amper in discussie ga met iemand is omdat het weinig of niets opbrengt. Het zorgt al te vaak dat het veel langer in mijn hoofd blijft rondspoken dan noodzakelijk en daarenboven maalt het heel  lang door over hoe ik het aangepakt hebt, hoe het bij de andere overgekomen kan zijn, etc. Er is me altijd op het hart gedrukt om rekening te houden met de gevoelens van anderen. Al te vaak zorgt het dat ik bepaalde onderwerpen bewust uit de weg ga om heikele onderwerpen te ontwijken, voor zowel mezelf als anderen.

Anderzijds is het schier onmogelijk om mensen te overtuigen van hun ongelijk. Blijkt trouwens dat 40% blijft volharden in een onwaarheid nadat ze de feiten onder ogen hebben (bron, hiermee wil ik niet een politieke rel starten of de intelligentie van bepaalde groepen schoffelen, ik wil alleen zeggen dat het vrij representatief voor de mensheid is).

Een ander struikelblok is dat mensen de situatie vaak slechts van een standpunt bekijken. Het is vaak de media die hierbij in de fout gaat door niet alle perspectieven te tonen. De politiek is ook niet heilig. En dan heb je de doorsnee-mensen die de mening(en) overnemen, volgen van hun nabije omgeving. Het is frustrerend mensen in je omgeving te horen zeggen dat vluchtelingen naar hier komen om hun hand open te houden voor geld, etc. Ja, ik kan begrijpen waarom de bevolking mistroostig is als ze zelf niet de hulp krijgen die ze nodig hebben, maar om daarvoor anderen standaardbehoeften niet te gunnen is wel heel kort door de bocht.

2016-02-11-1455218433-6919095-Slide15.jpg

Hoe kan je dan met iemand in gesprek gaan als je vooraf beseft dat het nutteloos is? Zoals mijn auticoach steeds zegt, je mening en visies doen er wel toe. Het wordt wel geapprecieerd. Tja, als ik eenmaal heb gesproken en het viel in dovemansoren, ga ik er een volgende keer geen energie meer inpompen (misschien nog eenmaal maar alleen als het gaat om mensen die belangrijk zijn in mijn leven en afhankelijke van mijn energiepeil).

Als Gorbatsjov dan ook nog verkondigd wat iedereen al decennia lang vreest, beleeft de media weer hoogdagen. Hoogstwaarschijnlijk gaan we in de toekomst zeggen dat de derde wereldoorlog al een tijdje gaande is. Zoals de geschiedenis aantoont, begon WW1 na de moord op Franz Ferdinand waarop Oostenrijk-Hongarije de oorlog verklaarde aan Servië. Meerdere naties lagen op de loer om die situatie uit te buiten door hun eigen agenda te volgen. Politiek gezien was dit een stap (of meerdere) terug naar af. Franz Ferdinand wou liever diplomatiek geschillen oplossen terwijl Frans Josef er andere ideeën op nahield. Wat er tegenwoordig waarheid is en wat niet, is opnieuw voor interpretatie vatbaar. Duidelijk is dat personen die revolutionaire ideeën proberen uit te werken, geliquideerd worden of een verhoogde kans hierop hebben. De voorbeelden zijn weliswaar gelinkt aan samenzweringstheorieën.

Feit is wel dat de mens constant in oorlog blijft. Bronnen verschillen vaak van informatie wat nogmaals mijn standpunt onderstreept. De oudste, onafgebroken conflicten in de wereld zijn al honderden jaren gaande. Wikipedia leert me wel dat velen ervan eindigden in 1918. Wat niet echt het geval is gebleken voor conflicten die nadien opnieuw oplaaiden. Er viel me ook op dat er een andere naam toegekend worden als er ‘spelers’ aan toegevoegd werden (ook kan je Turkije, Ottomanen en Byzantijnen linken, vermoed ik). Soit, ik ga hiermee eindigen want het maakt me nog depressiever. En dan gaan mensen die het relatief goed hebben in onze westerse samenleving vluchtelingen hun basisbehoeften ontzeggen/ontnemen? Degoutant! Het is een beetje zoals de Britten die in hun geschiedenis de helft van de wereld ‘gekoloniseerd’ hebben en die nu zeggen geen vreemdelingen meer binnen te willen laten. Wat eigenlijk theoretisch Britten zijn… Begrijpen wie begrijpen kan. Nog triestiger is als een land uitgeknepen en stervende is, de plaatselijke bevolking achter te laten met andermans problemen. En hoe maak je nieuwe terroristen? Heel simpel. Hoe dom kan je zijn als je niet inziet hoe deze mensen zonder enige hoop, met een berg aan problemen en miserie gekend te hebben en de helft of meer van hun vrienden en familie verloren te hebben, denk je dat deze mensen met plezier naar
Europa komen? Om financiële middelen af te nemen van de plaatselijke bevolking? Of jobs in te pikken?

Misschien is een muur bouwen nog niet zo’n slecht idee. Alle grenzen afsluiten. Zorg er dan wel voor dat geen enkele beschavingen zich gaan bemoeien met wat er bij de buren gebeurt. Dat opnieuw iedereen voor zijn eigen gemeenschap zorgt. Of gaat de mensheid toch door met oorlogen tot de hele wereld 1 is? Dat iedereen gelijk is aan elkaar?

Het zal niet meer voor mijn tijd zijn. Of voor generaties die nog gaan komen. Waarschijnlijk gaat de mensheid zichzelf kapotmaken. En misschien is dat voor onze planeet nog het beste als het te redden valt. Er is zoveel dat ik niet begrijp maar om dan te doen zoals zoveel mensen is ridicuul. I rest my case.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

