Bezigheidstherapie: zoeken, vinden en versteld staan…

In mijn queeste naar bezigheden toch al vreemde activiteiten ontdekt. Ieder zijn ding, zoals vaak gezegd wordt. Nuja, vreemd is misschien niet het juiste woord. Het komt er op neer dat ik regelmatig van mezelf versteld sta waarmee ik bezig ben. Zaken waarvan ik vroeger gegarandeerd gruwelde. Maar vroeger was ik al blij dat ik niets kon doen, gewoon radio, cassette of elpee beluisteren en wat dagdromen.

Door het zoeken naar bezigheden, vind ik vaak activiteiten die voortspruiten uit het ontwikkelen van strategieën. Het bakken van brood is er een duidelijke om te ontsnappen aan het winkelen en zijn onaangename neveneffecten. Het enige positieve effect dat ik hierdoor mis, is de wandeling naar en van de shop. Een andere bedrijvigheid is koken. Dit doe ik enorm graag en voorzie familie regelmatig van soep of hutsepot. Dat komt omdat de maaltijdboxen voor 1 persoon vaak meer groenten bevatten dan in een eenpersoonsgerecht passen wat neerkomt op overblijfselen als een halve ui, een halve courgette, driekwart van een bloemkool/broccoli, etc. Een derde bezigheid waarvan ik vroeger wellicht niet dacht te overwegen is zelf kruiden en groenten kweken. Dit begon heel simpel met een kweekschaaltje voor tuinkers en aanverwanten. Ondertussen al pluksla-zaadjes aangeschaft en potgrond laten bezorgen. Moeder had ook een boekje mee waarin een hoop groenten en kruiden in staan. Ik zie al een hele moestuin voor me maar besef maar al te goed dat dit tijd zal vergen en dat je niet meteen resultaat ziet voor je inspanningen. En net dit laatste is een probleem voor me. Een wachttijd van enkele weken is ook geen zege. Ik moet me steeds voorhouden dat er na verloop van tijd wel iets uit de kookpotten getoverd kan worden dat lekker en gezond is. In de winterperiode heb je niet veel groenten die je kan zaaien. Ik heb zo’n sterk vermoeden dat mijn volgende aankoop een glazen serre, kweekbak of iets in die trend zal worden. Momenteel beschik ik over voldoende kamers om in te richten als moestuin, eentje ervan, waar de brandstofketel staat, is zelfs warmer dan de rest van het huis. Moet alleen zorgen om geen vliegjes in huis te halen. Niets maakt me gestoorder dan minuscuul kleine, rondvliegend gespuis. Muggen zijn sowieso een pest, gewone vliegen kan ik nog verdragen als ze niet zoemen en niet constant rond mijn hoofd of gezichtsveld paraderen, maar fruit- en/of rouwvliegjes maken me hoorndol. Alle vensters in huis zijn daardoor al bedekt met vliegenramen en een afneembare vliegendeur voor de lente- tot herfstmaanden. Ook zijn zowat alle planten buitengesmeten sinds ik alleenheerser ben in huis. (Moes)tuin- en kweektipsen allerhande websites en blogs opgezocht of althans al in mijn favorieten geplaatst voor antwoorden op eventuele vragen die komen.

Deze ochtend wel tot bij de boekhandel geraakt. Om toch een ietwat langere wandeling te maken dan de ijsbeerrondjes bij me thuis, me deftig ingepakt en vertrokken. De winkel was heel warm waardoor ik mijn t-shirt voelde plakken aan mijn lijf. Het koppel voor me aan de kassa hadden hun klantenkaart niet bij zich en pas bij de tweede naam, trof de eigenaar raak in hun database. Zeven uur later herinner ik me beiden namen nog alsook hun adres. Ze hadden een cadeaubon verzilverd maar hadden een bijkomende korting over het hoofd gezien. Ze kregen een kassabonnetje met het tegoed. Ze hadden drie boeken en een puzzelboekje gekocht. Daarna was ik aan de beurt. Ik had mijn boeken online besteld omdat ze in mijn lokale filiaal geen (of amper) Engelstalige boeken hebben. Om mijn Wordsworth Classics-collectie aan te vullen was het gemakkelijk kiezen. Ik koos negen titels om net boven waarde van mijn cadeaubon te zitten. Frappant dat de cadeaubon over hetzelfde bedrag was als voorgaande klanten. Mijn negen klassiekers: De Profundis van Oscar Wilde, The Great Gatsby van Scott Fitzgerald, short stories from the 19th century geselecteerd door David Stuart Davies, Thomas Hardy’s The Well-Beloved, Harriet Beecher Stowe’s Uncle Tom’s Cabin, The Last Man van Mary Shelley, Edith Wharton’s Ethan Frome, Katherine Mansfield’s The Collected Stories en Henry James’s The Wings of the Dove. Een goede 20cm hebben ze nodig om mee in mijn boekenrek te passen en sowieso een beter zaak gedaan dan het koppel dat voor me stond, al zeg ik het zelf. Daarna aan hetzelfde stevige tempo huiswaarts gestruind om toch niet teveel af te koelen vanwege het bezweette shirt als eerste laag. Mijn goede intenties om passanten een goedemorgen te wensen zoals ik in de heen tocht deed, wierp ik al vlug over boord. Een auto die in de drukke straat de andere richting op moest en een vrij ruime bocht maakte, herkende me blijkbaar, claxonneerde en zwaaide alsof ik hen niet zag. Het opvallende manoeuvre, de opvallende kleur van auto, de luide claxon, nee, uiteraard had ik hen niet in de mot (sarcasme). Euh, nee, ik herkende de chauffeur niet, oftewel was het iemand die eigenlijk een rijverbod heeft. Enfin, ik hoor het binnenkort wel wie het was.

Deze middag een soepje bereid van rode bieten. Jawel, ik kreeg een halve kilo en had slechts 125g nodig. De rest werd dus verwerkt tot een soep die verrassend genoeg lekker is ondanks de niet al te uitnodigende paarse kleur. Het geheime ingrediënt hierbij is komijnzaad en citroentijm. De vrij hard geworden korsten van mijn speltbrood kunnen er dadelijk ingesopt worden.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

