Interpretatie

Mijn verblijf in Groot-Brittannië en Ierland hebben me verwend gemaakt op vlak van voetbal. Ik erger me groen en geel (en bij uitbreiding het hele kleurengamma) aan de zogenaamde professionele commentaren tijdens wedstrijden. Nu is het niveau van deskundigheid bij de Engelstalige zenders vrij hoog, het is en blijft onbereikbaar voor de Vlaamse. Om de een of andere reden worden deze commentatoren ingepompt om hun persoonlijke gedachten op te dringen. Af en toe is het overduidelijk dat het een verplicht nummertje is. Als de wedstrijd geen Belgen bevat, of geen Europese topclub, krijg je een heel ander soort mentaliteit bij de spreker. Nu heb ik een aantal teams waar ik (om uiteenlopende redenen) sympathie voor kan opbrengen: Celtic, West Ham, Bohemians FC en Cliftonville over het kanaal en op het vasteland (in willekeurige orde): YB SK Beveren, Feyenoord, Atlético Madrid, AS Roma, Fenerbahçe, Sankt Pauli en Śląsk Wrocław. Behalve de Engelse, Spaanse en Italiaanse clubs zal je weinig live voetbal zien van bovengenoemde ploegen. Af en toe Schots en Nederlands voetbal en mits een beetje geluk bij de loting, de Turkse topclub.

Omdat ik toch veel van het spelletje houd en bij uitbreiding vele andere sporten, heb ik steeds betalende sportzenders gehad. Helaas heb ik een degout gekregen van de grote clubs, de volgevreten, overbetaalde sterren die met hun ploegen het mooie spelletje kapotmaken. De Classico kijken is al jaren geleden, het boeit me niet meer. Slechts één oplossing bestaat: de optie verstrekken om als kijker te kiezen om de wedstrijd te volgen met alleen stadiongeluid. Ik heb contact opgenomen met de aanbieder van dit sportpakket maar het blijkt niet mogelijk. Die optie bestaat bij Engelse en Ierse betaalzenders wel, hoewel ik ze nooit gebruikte. Het blijkt vaak een soort loting welke commentator welke wedstrijd mag begeleiden. Deze laat dan ook duidelijk zijn ongenoegen blijken door de kijker mee te trekken in zijn negativiteit. Al te vaak wijken ze compleet af van de wedstrijd en spreken ze over spelersvrouwen, tattoos of zelfs een compleet andere ploeg en/spelers. Het geluid compleet dempen maakt het ook een zielige aangelegenheid. Ik merk steeds vaker wedstrijden te skippen of na enkele minuten de tv uit te schakelen vanwege de commentator.

Je zal me niet horen verkondigen dat ik het beter kan. Maar als je je kost verdient met het deskundig becommentariëren verwacht ik toch een minimum aan professionaliteit. Elke, jawel, elke wedstrijd merk ik dat spelers verwisseld worden, soms zelfs niet gekend zijn, of dat de doelmannen verwisseld worden. Een ander serieus struikelblok is dat de Vlaamse commentators zich heel vaak scheidsrechter wanen. Ja, ze hebben het voordeel van vertragingen en herhalingen die de man in het zwart niet heeft, idem voor de grensrechter. Daarmee rekening houdend krijgt het scheidsrechterlijk trio (ondertussen al vier-, vijf-, zestal) van mij meer respijt. Als ze daarenboven zich gaan opstellen als profvoetballer, krijg ik helemaal braakneigingen. Daarmee bedoel ik dat ze gaan vertellen wie er aangespeeld moest worden, of welke actie beter had geweest. Ik heb absoluut geen boodschap aan zulke informatie. Als ik bijvoorbeeld naar een wedstrijd ga kijken en er staat iemand naast me die identieke informatie verstrekt, zal ik me verplaatsen, zelfs in die mate dat ik anderhalf uur de regen, wind en kou zou trotseren dan die onzinnigheden. Jawel, ook Engelstalige commentatoren zullen zich wel eens laten gaan, maar ze blijven professioneel. Ze zullen zich verontschuldigen als hun visie niet strookt aan de realiteit en dan hebben ze hun lesje geleerd voor de rest van de wedstrijd. Helaas is het eerder regel dan uitzondering bij hun Vlaamse equivalenten.

Als fervent voetbalfan kan het niet zijn dat ik de enige ben die me hierin opboeit. Dat merkte ik alvast toen ik de sportzender aanschreef op een forum. Hoe je de wedstrijd interpreteert, analyseert is vaak heel persoonsgebonden, behalve als het je job is, en dan zullen er nog verhitte discussies kunnen plaatsvinden. Waarom wordt dan de persoonlijke visies van de commentator opgedrongen? Als er een optie is om de wedstrijd te volgen op een Frans, Duitse of uiteraard Engelse zender, ga ik daarvoor kiezen, en zodoende geen gebruik maken van het pakket waarvoor ik betaal. Het feit dat online streaming vaak van inferieure kwaliteit is en me door haperingen nog meer onrust bezorgd, weerhoudt me om het abonnement compleet op te zeggen.

Het feit dat ik liever de zogenaamde mindere goden aan het werk zie is omdat zij zich net harder inzetten. Zij leggen hun hoofd ervoor als het nodig is, ze tonen karakter. Spelen voor de badge/wapenschild op hun borst in plaats van de naam op hun rug. Moet je rekening houden dat ik bij die mindere goden teams bedoel met een erelijst om U tegen te zeggen. Waarbij financieel gewin bij de spelers ook hoog staat aangeschreven maar deze kunnen uiteraard nog groeien. Het vecht-/karaktervoetbal van de lagere klassen bieden mij meer dan de Champions League finale.Tijdens wedstrijden van pakweg Juventus, Real Madrid en Barcelona zal ik steevast meer sympathie hebben voor hun tegenstander.

Ik hoop in ieder geval dat toekomstige commentatoren zich objectiever gaan opstellen, tijdens wedstrijden van de mindere goden even gepassioneerd hun werk uitvoeren en zich weerhouden om de taken van manager/coach en scheidsrechter over te nemen.

I have spoken. Rant over.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

