Mission accomplished

Opdracht volbracht.

Het heeft me meer aangegrepen dan ik had geanticipeerd. Anderzijds is een opgenomen interview vertalen en uittikken net iets anders dan een droge tekst. Je botst op verschillende, euh tekortkomingen, zoals oa. een gebrek aan achtergrondinformatie op diverse niveaus. Eerdere en mogelijke casual gesprekken ken je niet, bepaalde verwijzingen zorgen voor meer verwarring dan opklaringen. Een algemeen gebrek aan kennis over de actuele situatie in oorlogsgebied omdat ik me daar, momenteel zeker, niet bij kan nemen. Nu is mijn geografische kennis vrij uitgebreid als het gaat over plaatsnamen, regio’s en dergelijke. Het wordt wel even puzzelen als het hele interview niet al te chronologisch gebeurt, waardoor de geïnterviewde vluchteling zaken aanhaalt die duizenden kilometers uit elkaar liggen in dezelfde zin (bij wijze van voorbeeld).

Een van de problemen die me steeds parten spelen, is of het in de ogen van werkgever (vrijwilligerswerk, maar dat terzijde, het gebeurde me al te vaak in een professionele omgeving) wel wordt beschouwd als in orde, redelijk, matig of goed. In welke mate gaan ze eerlijk tegen me zijn, wordt er geantwoord uit beleefdheid en wordt het wel degelijk gebruikt, met andere woorden, draagt het bij aan hun project. Maar dan speelt weer mijn zelfvertrouwenscrisis op. Ik weet dat ik me daar nog geen zorgen om moet maken omdat het pas morgen zal bekeken worden. Een ander aspect is hoe de persoon zelf het liefst had zien verwerkt. Ondertussen speelt heel het interview zich de komende dagen nog af en bedenk ik betere manieren over hoe ik het bondiger, duidelijker of wat dan ook had kunnen doen.

Kortom, zelfs bij vrijwilligerswerk, leg ik me een enorme druk op. Het interview nam een uur in beslag. Nu werden er niet constant nieuwe dingen gezegd, zaken herhaalt of uitgelegd maar ik kwam uit op 3656 woorden.

Gisteren voelde ik me vrij slecht. Een hele resem aan mogelijke culprits (schuldigen, daders, boosdoeners) maar de hoofdvogel is dat ik me zorgen maakte of ik het project wel tijdig zou afkrijgen naar mijn normen en maatstaven. Uiteindelijk heb ik het project afgewerkt zonder een volledige herlezing. De reden hiervoor is het niet-chronologische aspect van het interview. Een andere reden is dat ik kan blijven corrigeren, aanpassen, redigeren tot ik een ons weeg en nog zal ik twijfelen.

Het vrijwilligerswerk doe ik ook om een aantal redenen. Een eerste is om toch aan te kunnen tonen dat ik tijdens mijn werkonbekwaamheid toch niet constant heb zitten lanterfanten, luieren, in bed heb liggen stinken, je begrijpt wat ik bedoel. Het is zeker ook iets waarnaar gevraagd zal worden in toekomstige gesprekken. De hoofdreden is eigenlijk dat ik er een positief gevoel aan overhoud. Dat je iets gedaan hebt wat ten zeerste geapprecieerd wordt en dat ook geuit of getoond wordt, EN oprecht aanvoelt. Wat amper het geval is voor een werkgever omdat het dan als vanzelfsprekend beschouwd wordt. Dat doet me dan weer denken waarom ik mijn problemen steeds voor mezelf hou en niemand ermee wil lastig vallen. Het feit dat ik auticoach, psycholoog, psychiater betaal voor hun diensten (luisteren naar me), maakt het gemakkelijker om over mezelf te spreken al heeft dit een serieus lange periode geduurd. Ik kan niet zeggen dat het afwerken van dit project het me een gevoel geeft dat ik vroeger had toen ik mijn huiswerk af had. Toen ging het er niet meer om welke punten ik zou krijgen. Onbewust wel natuurlijk maar de grootste stress was er af en de meeste leerkrachten vroeger waren toch vrij mild. Nu krijg ik pas een gevoel van appreciatie en achievement als er een vertaling wordt gepubliceerd of als er een oprecht dankwoord komt.

De vruchten van dit werkje zullen ten vroegste morgen geplukt worden. Ondertussen ga ik opnieuw tot rust proberen te komen. Opnieuw concentreren op slapen (nachtrust is een te eenduidig woord, ik slaap beter overdag trouwens) en regelmatig eten, wat ook niet evident is als je om 2u ’s ochtends klaarwakker bent, en je om 9u ’s morgens een warme maaltijd gaat ineenflansen. Omdat ik donderdag een afspraak heb bij de auticoach ook maar ineens proberen terug over te schakelen naar het sociaal aanvaarde dag/nachtritme. Deze namiddag krijg ik mijn zus en nichtje nog over de vloer. Afgelopen week hebben ze gesukkeld met hun luchtwegen. Daardoor had ik een pot soep bereid die helaas niet afgehaald werd. Ter vervanging heb ik ondertussen enkele cadeautjes geregeld. Wat dan weer verkeerd overkwam omdat we geen kerstcadeaus doen. Uiteraard heb ik er een draai aan kunnen geven dat ik een cadeau heb voor mijn petekind en dat de rest wat kleinigheden zijn en geen verpakte cadeaus an sich. Toch een vreemde gedachte dat ik iets doe om hen te helpen, en omdat ze er niet van hebben kunnen genieten, zorg ik voor substituten. Hengelen naar complimenten, ofzo? Ik vrees dat we opnieuw zijn beland bij mijn zelfvertrouwen problematiek dat ik beter bewaar voor de afspraak donderdag.

Een prettige zondag!

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

