Een donderdag als een ander (ook wel gekend als mijn woensdag)

Het beste maken van een omgekeerde dag-/nachtritme. Ik begin te bevroeden dat mijn ritme niet echt geschikt is voor dag en nacht maar eerder een drieploegenstelsel. Ik kan het niet exact zeggen en het is afhankelijk van een hoop factoren. Het loopt ongeveer zoals een recuperatieperiode. Ik slaap dan 18u en ben 6u wakker. Dit verschuift dan stilletjesaan naar 6u slapen en 18u wakker. Vaak merk ik dat ik meer energie overhoudt op het einde van de dag, en wat ik ook uitricht om me te houden aan een sociaal perfect dag-/nachtschema lukt niet. Met alle gevolgen van dien voor de komende dagen.

Op dit moment ben ik uitgeput tegen dat ik de rolluiken kan openen ’s ochtends. Toch heb ik net een wandeling gemaakt van pakweg een uur. Jawel, ik heb al een hele hoop methodes uitgetest. Sommigen ervan hadden een tijdelijk effect (nieuwe hobbies, studeren, lezen), zoals bij me wel vaker het geval is met onder andere medicatie. Ook kan het afhankelijk zijn van de seizoenen, activiteiten en sociale druk. Als ik tracht het sociaal opgelegde patroon te volgen, wat ik probeer wanneer ik verplichtingen moet nakomen, is het niet ondenkbaar dat ik 19u niet haal. Siësta’s werden ook getest maar niet afdoende bevonden, soms kan ik me geen rust opleggen, anderzijds komt het vaker voor dat een siësta plots enkele uren duurt en daardoor allesbehalve succesvol is te noemen. De dag(en) voor een verplichting luister ik het zorgvuldigst naar mijn lichaam om zo optimaal mijn energie te kunnen benutten zonder vroegtijdig in het rood te gaan. Als ik dat tegen een psychiater zeg, gegarandeerd dat ik opnieuw antidepressiva en slaapmedicatie voorgeschreven krijg. Tijdens mijn opname in de psychiatrie, die toch ongeveer een half jaar  duurde, had ik na verloop van tijd wel het sociaal opgelegde dag-/nachtritme. Met medicatie, voldoende rust, een luisterend oor en een veilige omgeving lukt dat wonderwel. Al gaat dat ten koste van de werking van mijn bovenkamer. Hielp medicatie tegen zelfmoordgedachten? Nee, die bleven al werden ze afgestompt net als mijn hersenactiviteiten. Ik hoop binnenkort bij een nieuwe psychiater terecht te kunnen die hiermee rekening wil houden. Even ter verduidelijking, ik heb zulke gedachten zonder er aandacht aan te besteden. Het is eerder zoals je op een perron staat te wachten en je enkele seconden voor een doorrijdende trein passeert, de gedachten in je kop komt van het ‘wat als’ zonder enige verleiding om die gedachten in realiteit om te zetten. Vaak zijn er in die milliseconden ook de gevolgen voor familie en vrienden gepasseerd en dan is die gedachten vrij snel buitenspel gezet. Deze gedachten steken onbewust de kop op en worden even snel de kop ingedrukt. Het was me mijn leven lang ontgaan dat dit soort gedachten gecatalogeerd worden als zelfmoordgedachten, zelfs als je absoluut geen intentie hebt om ze uit te voeren. Het was een bepaalde psychiater tijdens voornoemd verblijf die me dat staalhard zei. Soms poppen de gedachten op als je in een lift staat, wat als ze plots zou neerstorten, in een vliegtuig gebeurt dat ook telkens. Al zijn de omstandigheden hierbij volledig buiten mijn controle. Vaak ben ik onmiddellijk kwaad of toch zeker ontgoocheld in mezelf vanwege zulke gedachten. Al moet ik ootmoedig toekennen een gevoel van teleurstelling te hebben als de lift de gevraagde etage bereikt of het vliegtuig aan zijn gate is beland. Ik dacht eigenlijk dat iedereen dat wel heeft maar ervaring heeft me al vlug en kordaat geleerd om zulke gedachten niet openbaar te maken. Er zijn een hele hoop van die activiteiten, gedachten, opinies waarvan ik dacht dat ze algemeen gemeengoed zijn. Mijn observatievermogen heeft me in vele aspecten geleerd welke sociaal geaccepteerd zijn, welke een verbrand randje kunnen vormen en welke compleet not done zijn.

Net mijn zogenaamde avondmaal achter de kiezen. Ik probeer mijn maag zo goed mogelijk te sparen en houd rekening met de regel dat je na een maaltijd toch een drietal uur recht blijft zitten. Ondertussen ga ik nog enkele series bekijken, een boek lezen en tenslotte een warm bad nemen. In de winter en alleen dan, blijkt een bad voldoende rust te geven om nadien vrij vlug in te slapen. Het werkt echter niet als ik nog teveel energie heb. Zoals je in een van mijn vorige blogs wel zal opgemerkt hebben, komt dit omdat ik mijn grenzen niet of onvoldoende ken. En die regel gaat overigens op voor zowat alles.

Morgen, voor degene die een normaal ritme volgen later vandaag, ga ik een project vertalen voor de bekendste vzw die vecht tegen onrecht. Ik merk op dit moment niet afdoende lucide te zijn om hiermee nu te starten. Ook verwacht ik mijn zus nog die langskomt voor een pot soep (bloemkool-look). Voorts hoop ik dat mijn moeder, die vaak bij onze noorderburen vertoeft, snel enkele stokken zoethout voor me kan vinden. En plots brandt er een lamp die me aankondigt dat het bijna Driekoningen is, de verjaardag van mijn moeder. Ikzelf vier mijn verjaardag op Maria-Tenhemelopneming (aka Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart of in mijn contreien ook wel gekend als Moederdag). Misschien tussen het binge-kijken van series, lezen, etc. door even brainstormen wat als een deftig cadeau kan dienen.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

