What’s new?

Wat is er verandert er op 1 januari? Dat krijg je jaarlijks op je bord, blijkbaar ook op 1 april en 1 september, maar wie leest er nog wat er te veranderen staat? Met een half oog, of vluchtig diagonaal of er iets tussen staat wat ons aanbelangt. Er verandert zoveel dat we het zelf amper kunnen bijhouden. Laat staan dat we ons zorgen maken om de dingen die aangepast worden die anderen aangaan.

Achja, we zijn nieuwjaar weer gepasseerd. Zonder kleerscheuren doorgesparteld, kan ik misschien nog net zeggen. Het is wreed wat de wereld me aandoet. Helaas ben ik niet gelovig of ik zou nog geloven dat er me een hele mooie tijd in het verschiet staat. De realist in me weet beter. Misschien is het zelfs zo, bedacht ik me eerder op dag, dat ik me net slecht in mijn vel voel als alles vlot verloopt. Dat je net dan je aandacht laat verslappen. Ik wil me behoeden, of toch tenminste compleet voorbereid zijn op alles wat kan misgaan. Voor sommigen, misschien wel het merendeel van de wereld, zal ik een pessimist zijn. Maar dat is slechts een kwestie van interpretatie. Ik bezie het eerder als een voetbalcompetitie, telkens opnieuw voor de volle honderd percent er staan en er voor gaan. Een optimist zou algauw na vijf overwinningen op rij, een rustdag inbouwen, dat zal een realist niet doen. Je weet nooit wanneer de Murphy opdoemt en de tegenstand een bovenaardse prestatie neerzet, of je hele team ziek valt, dus steeds opnieuw, voor dag en dauw, het beste uit jezelf halen en pas tevreden zijn als ‘de dikke dame het laatste aria gezongen heeft’ (It ain’t over till (or until) the fat lady sings). Als je daarenboven nog geregeld met factoren moet rekening houden die, niet per se autisme gerelateerd zijn, begrijp je waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

Voor mij persoonlijk, is er iets veranderd op 1 januari? Nee, uiteraard niet, behalve dat ik alle mogelijke kalenders, vuilophaling bijvoorbeeld, vervangen heb. Maak ik goede voornemens en alle andere mogelijke kerst- oud/nieuwtradities, ben je gek. Daar ben ik te oud en te wijs voor geworden. Eerst en vooral moet je ergens het nut van inzien om iets te veranderen, ten tweede moet je dat doen vanaf je het gewaarwordt, ten derde heeft het vieren van nieuwjaar op 1 januari er geen enkele betekenis van waarde voor. Ik verzet me tegen elke vorm van religie. Kerst is simpelweg dat de zon haar laagste punt heeft bereikt en vanaf dan de dagen opnieuw langer worden. Heel dat bijbelse verhaal heeft een natuurlijke achtergrond, dat net zoals andere religies overgenomen werden van het heidendom, die de natuur verafgoden. Ik verafschuw ook dat slechts weinigen de achtergrond van e feestdagen niet meer (of onvoldoende) kent. Ze steigeren echter wanneer ze ontnomen worden. Of dat er een wordt ingeruild voor pakweg offerfeest. Oh nee, toch geen islamitische feestdag, welke link hebben wij daar mee? Awel, evenveel als hemelvaartsdag. Waar is de tijd dat zowat half België zich liet ontdopen uit onvrede met wat de heilige personen uitricht(t)en? Dan willen ze een statement maken, maar vertel hen waarom het offerfeest veel interessanter is dan, pakweg, Pinksteren, en dan bestaat er geen wijken. Hopelijk is de jeugd meer tolerant dan de mijn (en vroegere) generaties. Al moet hierbij een kanttekening geplaatst worden dat we niet met eeuwen mogen spreken.

Ik vraag me soms af in welk tijdperk, gemeenschap ik het liefst geleefd zou hebben. Geen idee, er zijn overal wel ergens problemen geweest. Maar om vrij precies te pinpointen, zou ik opteren voor het traditionele Afrikaanse concept van ubuntu. Anderzijds zou ik ook wel geaard hebben in een indianenstam, de zogenaamde native americans. Inderdaad, deze zitten in hetzelfde vaarwater als voornoemde filosofie van ubuntu. Ieder in de maatschappij draagt op zijn manier bij. Het begint pas echt fout te lopen als een bepaald individu zich beter voelt dan een ander of zijn bijdrage belangrijker acht dan dat van een ander. Het gevolg daaruit is geld. Geld (goud, zwart goud, etc.) is dan weer de hoofdreden van alle problematiek die onze wereld heeft gekend sinds het ontstaan. Ik kan nog begrijpen dat bepaalde arbeid beter vergoed dient te worden dan andere en daarbij kan geld als ruilmiddel van dienst zijn. De schaal waarop er tegenwoordig wordt gegoocheld, gesjoemeld en een hele hoop andere lelijke woorden is schrijnend. Het zijn de werkende mensen die steeds opnieuw de problemen moeten oplossen terwijl zij er niet verantwoordelijk voor zijn. Degene die er schuldig aan zijn, zitten alleen in Ijsland achter de tralies. In andere landen krijgen ze nog jaarlijkse bonussen waarvan de gewone werkmens maar van kan dromen. Dat vind ik onrechtvaardigheid.

Kortom, er is weinig (aan me) veranderd. Ik wissel mijn goede dagen af met minder goede zoals iedereen. Helaas om andere redenen die de doorsnee-mensen niet altijd zo goed begrijpen. Maar ja, eenmaal per jaar doneren ze aan het goede doel en daarmee is hun geweten gesusd. Of ze hebben zelfs gedoneerd voor een vereniging die zich inzet voor autisme, maar als ik bijvoorbeeld met mijn hoofdtelefoon (noise-cancelling) op de bus plaatsneem in de loop van de dag, zien ze me aan een beroepsdopper (onbereidwillige tot arbeid of bijscholing en steuntrekkend). Er niet bij stilstaand dat ik slechts amper buiten mijn eigendom te vinden ben, en als ik de bus al neem, het vrij noodzakelijk is om me te verplaatsen tot auticoach, psychiater, etc.

What’s new? Tja, alles en niks!

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

