Mijn nieuwjaarswens, anno 2017 (gelijkaardig aan minstens 3 vorige decennia)

Slechts een ding wil ik. Het is echt niet teveel gevraagd, hoop ik.

RUST

Jawel, rust, innerlijke kalmte, een gemoedelijke sfeer om me heen, stilte in mijn hoofd. Zoals zovelen in mijn situatie is het einde van het jaar geen feest. Opgedrongen feestjes, samenkomsten, gezellig doen, goedgemutst zijn want het kan toch niet dat je je daar niet goed bij voelt? Wrong!

Uiteraard is het niet slecht om op voorhand te weten wat er staat te gebeuren. Een uitgelaten boel die op elk moment kan ontsporen. Alle voorbereidingen in acht genomen, loopt er steeds weer iets niet zoals gepland. Als je daarenboven nog eens niet te best in je vel voelt, probeer dan maar eens die spreekwoordelijke knop om te draaien en je uitbundig te gedragen. Op dat moment wil je je gezelschap niet beïnvloeden met je mindere humeur, en ga je opnieuw de mensen bedriegen die je het liefst om je heen hebt en wederom je beste acteerprestaties op de mat zetten. In het beste geval loopt alles vlotjes en kan je je alsnog amuseren. Al te vaak loopt het op een sisser af. En ben je dagen er na nog steeds herstellende van je Oscarnominatie-prestatie.

Niet alleen ben ik nu in de holst van de nacht klaarwakker, wanneer alles om je heen rust blijkt te vinden, komen de volgende opgedragen festiviteiten opdoemen. Hoewel ik de zangertjes die het koude weer trotseren een hart onder riem wil steken, gaat toch de deurbel af. Elke ongeplande activiteit wordt genegeerd. Mogelijk zal ik mijn nachtelijke activiteiten nog een tijdje verderzetten tot alles weer normaal  verloopt. Vanwege financiële problemen zal een psychiaterbezoek nog even uitgesteld worden. Vanaf de zorgverlening hun dagelijkse activiteiten hervatten, ga ik nogmaals aankloppen in de hoop dat er schot in mijn VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap) aanvraag komt. Al is me al ter oren gekomen dat er bar weinig middelen overblijven om de autist te helpen met een gemiddeld of hoog IQ en die op zichzelf kan wonen. Als ik me volgend jaar nog steeds in hetzelfde schuitje bevind, vrees ik dat ik een bepaalde statistiek mee de hoogte in zal jagen. Zolang de mens an sich geen voorrang krijgt om risicovolle bankiers uit de nood te helpen, zie ik weinig beterschap.

Maar toch wens ik iedereen een rustig, geweldig, succesvol 2017!

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

