Een draak in het jaar van de aap

Tot zover astrologische kwinkslagen.

De eerste maanden van het afgelopen schrikkeljaar woonde ik nog samen met mijn broer in het ouderlijke huis tot hij met zijn partner een gezellig appartement vond. Helaas vond ik nadien nog steeds niet de rust die ik zocht. Het huis ademt herinneringen en al te vaak zijn het de negatieve die de bovenhand nemen. Een ander probleem is dat het een opslagruimte bleek te zijn voor items die niet mee verhuist konden worden wegens plaatsgebrek. Daardoor krijg ik het gevoel te wonen in een ruimte die ik me niet (voldoende) eigen kan maken, waardoor ik wel een gradatie van rust kan beleven.

Ondertussen leefden we in een wereld die steeds meer onmenselijk werd. Her en der worden er aanslagen gepleegd en alles wat een kleurtje heeft of zich uitspreekt als islam-gerelateerd wordt door de samenleving uitgespuwd. In februari kregen we er de extra vierjaarlijkse dag bij. Tussen de aanslagen door duiken dopingverhalen en het zikavirus op. Oekraïne wint het Eurovisie Songfestival met een gecontesteerd lied en Max Verstappen wordt de jongste F1-winnaar ooit. Tegen de zomer aan worden de Lage Landen geteisterd door wateroverlast terwijl we in Frankrijk naar het EK voetbal kijken, tijdens het nieuws naar ongeregeldheden tussen supportersclans, gevolgd door het eigenlijke hoofdingrediënt. Niet veel later besluiten de Britten in te stemmen voor de Brexit. Froome wint de Ronde van Frankrijk waarbij het enige spraakmakende feit is dat hij een rit zonder fiets uitliep. Een nieuwe aanslag in Nice wordt gevolgd door een staatsgreep in Turkije. Net voor de Olympische Spelen in Rio is München aan de beurt voor een aanslag. Hoewel iedereen op sociale media een Franse vlag plaatste na de aanslagen van 13 november 2015, is de hype verdwenen na Dalori, Brussel, Lahore, Ankara en Nice. In december voegen we er nog Istanboel en Berlijn aan toe. Voor degenen die het nieuws op de voet gevolgd hebben, zullen weten wie verkozen werd tot nieuwe secretaris-generaal van de VN of wie de huidige president van Brazilië is. Voorts kregen we regelmatig nieuwe schietpartijen te horen vanuit de Verenigde Staten, gevolgd door de verkiezing van Trump.

Vanwege de meeste van bovengenoemde feiten, besloot ik zowat halverwege het jaar om radio en tv tot een minimum te herleiden. Vooral omdat de mens een kuddedier is en blindelings overneemt wat hem/haar voorgekauwd wordt. In een vreemde zomer, met zowel grote wateroverlast als een resem aan hittegolven, besloot ik te stoppen met antidepressiva. Ik begon opnieuw wat helderder na te denken. Ook startte ik weer met vrijwilligerswerk. Tien dagen na mijn veertigste verjaardag ging ik aan de slag met mijn blog hier. [Nu ik dat zo zwart op wit zie staan, voel ik me mentaal nog steeds tussen 15 en 25, wat soms voor problemen zorgt omdat de lichamelijke leeftijd iets hoger ligt.]

Gelukkig was niet alles kommer en kwel. Een aantal zaken werden aangepakt, (her)opgestart of hervat. Helaas blijken een aantal items in de koelkast te staan. Die koelkast staat daarenboven in een doodlopende straatje te verkommeren.

Voor het komende jaar zijn er items die nog steeds op mijn to-dolijstje staan. Een belangrijke wordt eind januari onder handen genomen. Wat te doen met het huis? Het is veel te groot voor mij alleen en de kosten kan ik niet dragen. Maar bij de hulpverlening blijkt mijn vraag naar een woning niet dringend te zijn omdat ik nog een dak boven mijn hoofd heb. Enfin, zonder al te veel in detail te gaan, ik heb nog een hoop werk voor de boeg. Maar we zijn strijdvaardig en werken aan vooruitgang op alle vlakken. Dit zal ook met behulp van een psychiater moeten gebeuren, maar wat moet, moet.

Op naar 2017! A clean slate, sort of… Happy whatever you wish for!

clean-slate.jpg

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

