D-day voor mij, X(-mas) voor de rest; het relaas van kerstavond

Toch gemengde gevoelens na het kerstavond-samenzijn. Op zich verliep alles organisatorisch naar wens. Helaas is er die ene persoon, zoals eerder geschreven, niet op een juiste manier leren kennen, die op de een of andere manier steeds doet wat ik niet wil. Uiteraard stond deze persoon als eerste aan de deur. Terwijl ik me bezig hield met de laatste voorbereidingen, vroeg ie me steeds of ie toevallig niet met iets kon helpen. De geste wordt uiteraard geapprecieerd maar ik doe de dingen graag zoals vooropgesteld en gepland en had liever gehad dat hij rustig in de zetel zou plaatsnemen. Niet dus. Ondertussen kwam mijn broer met vriendin zich vervoegen en namen wel plaats in de zetel. Hij kent me dan ook beter. Nu botert het niet tussen mijn broer en eerder genoemde dus vertoefde de laatstgenoemde vaak in mijn weg in de keuken. Mijn moeder hield zich bezig met haar voorbereidingen waardoor ik me regelmatig terugtrok in de woonkamer bij broer. Ik moest wel rekening houden met de (3) opwarmde soeppotten dus was meer aan het ijsberen dan wat anders. Ik merkte al vlug dat ik de spreekwoordelijke honing aan de kont had. Niet veel later daagde de rest van het gezelschap op.

Een ander probleem waar ik moeite mee heb, is dat als er personen bemerkingen, opmerkingen, eigen interpretaties of gewoon een compleet ander onderwerp bovenhalen terwijl je luistert naar een ander persoon. De zogenaamde filter die kapot is bij me. Als ik me echt concentreer kan ik een gesprek volgen drie stoelen verder maar dan mag niemand me aanspreken, mogen er om me heen wel andere gesprekken gevoerd worden maar dan niet al te luid en zeker zonder gelach of iemand die hoest/niest.

Ik probeerde opnieuw om via hints bepaalde zaken kenbaar te maken, niet succesvol. Terwijl ik net steeds opnieuw zoek achter dubbelzinnigheden en daar kan ik dagen nadien nog over dubben. Een van die hints was, dat ik zei om volgend jaar wel een kerstboom te zetten en daar de gsm’s in te hangen. Een tweede maal rakelde ik het verhaal boven van een vriendengroep die op café hun mobieltje in een schaal legden en de eigenaar van het toestel dat als eerste afgaat, betaalt de hele avond/of een rondje. Opnieuw geen succes. Ik heb de hele avond mijn foon niet vastgehad, een hele prestatie, het hielp wel om het geluid te dempen/muten. Na amper een kwartier kende ik alle ingestelde ringtones van hem. De al iets minder subtiele vraag om toch tenminste het geluid zachter te zetten, hielp niet.

Zoals eerder geschreven plande ik de avond tussen 17u en 20u. Eigenlijk had ik geen theelichtjes mogen aansteken om 16u. Voor de duidelijkheid even zeggen dat die ongeveer vier uur branden. Zonder gsm en zonder steeds naar de klok te kijken kon ik dus inschatten welk uur het was. Het viel me ook op dat ik regelmatig bijna smekend naar de kaarsen keek.

Behalve overdadige, en vooral overbodige geluiden, ongewenste inmenging van familieleden en derden, beviel de avond me wel. Feit is wel dat ik de laatste twee nachten amper 8u geslapen heb. Wat me verbaast aangezien ik toch fysiek en mentaal heel druk bezig ben geweest. En dan als het ‘feest’ bezig is, begin ik al te denken of dit het allemaal waard is? Drie dagen zwoegen voor wat uiteindelijk 4u duurde. Geen rekening houdend met het feit dat ik uitgeput ben en waarschijnlijk nog de man met de hamer zal tegenkomen.

Mocht het echt gaan zoals ik wil, zou het eerder een restaurant-achtige atmosfeer zijn (of zoals “Komen Eten”). Iedereen zet zich comfortabel neer tot het gezelschap allemaal aanwezig is. Als mijn eten gereed is, vraag ik iedereen aan tafel en bedien iedereen naar behoren. Het hoort het al aankomen. Ik had absoluut niet voorzien dat zowel moeder als zus zich vrij traditioneel opstelde. Terwijl ik dacht de potten soep op tafel neer te zetten zodat iedereen kon nemen dewelke ze verlangde, tezamen met een belegd broodje, groenten, etc. Plots werd er geopteerd voor een buffetconcept zowel voor de soep als groenten, beleg, kazen, slaatjes. Hierdoor verloor ik controle over een aantal zaken en dat koste me de weinige energie die me nog restte. Wanneer ik de theelichtjes een voor een zag doven, was mijn kaars al uit.

We zijn nu drie uur nadat de laatste persoon het pand verliet, enigszins tot rust gekomen en toch merk ik dat naar bed gaan, garant zal staan voor eindeloos gewoel.

Hoera, ik ben er van af. Toch voor minstens een aantal jaren. Er zijn een aantal zaken die gezegd hadden moeten worden, die niet zijn uitgesproken, anderzijds zijn er ook onderwerpen aangehaald die niet hadden moeten worden aangehaald. Maar dat zullen de quirks (grillen) zijn van een familiefeest.

Ik wens mijn lezers een opperbeste tijd met familie en vrienden! (conveniently dodging religiously based festivities and even end of year celebrations as well as providing you with blessings which are not time-related nor compulsive or even commercial). Be happy and merry whenever you can with those you love and be open and tolerant to those who need it.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

