De wereld is om zeep

Nogmaals dezelfde titel, hoe vreemd…

Tja, er gebeurt opnieuw iets wat lijkt op een eerdere gebeurtenis. De media springt al vlug op de kar en het volk gelooft alles blindelings. Voor alles wat gebeurt is er wel een precedent. In dit geval spreek ik over het spijtige voorval in Berlijn met Nice als voorafgaand feit. Maar is dat wel zo? Tja, in Europa misschien wel, als we verder kijken dan onze achtertuin, zeker niet. Feit is wel dat deze ‘tactieken’ veel aandacht krijgen.

Zoals gewoonlijk kijk ik verder dan mijn neus en de media’s neus lang is. Stel jezelf eens in de plaats van een vluchteling. Je moet hals-over-kop je vertrouwde omgeving ontvluchten vanwege onveilig. Je leefomgeving is aan flarden geschoten. Mogelijk heb je al vele familieleden, vrienden en kennissen moeten afgeven aan conflicten waarmee je niets te maken hebt.  Je komt tegen wil en dank in een al even vijandige omgeving. Er zijn alle geluk mensen die zich niet laten afschrikken door enkele onverlaten die elke gemeenschap heeft, en toch hulp bieden. Hulp die welkom is hoewel onvoldoende. De vele succesverhalen verkopen zich niet via de media. Het zijn de gebeurtenissen die ramptoerisme aantrekken die de media belicht. Besef dat de vluchtelingen die zich perfect geïntegreerd hebben, een dagelijkse strijd moeten aangaan tegen alle mogelijke vooroordelen. De mens is echter een achterdochtig wezen dat constant bevestiging zoekt. Geloof in het goede van de mens maar verwacht steeds het tegenovergestelde.

Even terzijde, maar als je kijkt naar seriemoordenaars en andere grote criminelen, kijkt men steeds naar hun jeugd en verleden in het algemeen. Hoe vaak gaat het niet over opgelopen trauma’s al dan niet tijdens de jeugd? Hetzelfde patroon zie je opdoemen bij iedereen die zich in oorlogsgebied heeft gewaagd, en we spreken niet alleen over soldaten. Als je zelf continue op wachtlijsten staat om noodzakelijke hulp te krijgen, weet je dat er veel schort aan deftige hulpverlening.

Geen idee in welke mate de regeringen in de westerse landen geld uitgetrokken hebben om te voorzien in hulpverlening. Het zal wellicht niet evenredig zijn met de totale bedragen die begroot zijn voor wapens, etc die ervoor te zorgen dat er zovele vluchtelingen zijn. Ik blijf het vreemd vinden dat de bevolking blijft pikken dat hun belastinggeld voor het grootste deel naar zogenaamde “defensie” gaat en het vrijstellen van de banken die op kap van de mensen hun fouten vergoed zien, en rustig hun jaarlijkse bonussen blijven opstrijken. Als dank daarvoor mogen ze langer gaan werken voor minder pensioen. Er is toch iets fundamenteels verkeerd aan het systeem. Er is echter geen of weinig verandering in aantocht. Veel geblaat weinig wol, ook bij de politieke partijen. En de kiezer doet zijn ding, wat echter ook niets uitmaakt.

We blijven dan maar hopen dat gemaakte fouten zichzelf oplossen of met een minimum aan middelen want die worden besteed aan andere zaken. Dat eventuele ongelukken zich tot een minimum beperken. Van zodra er iets gebeurt van serieuze omvang worden er wel onmiddellijk vingers gewezen naar een hele gemeenschap waarvan 99% de handelswijze afkeurt en daardoor dubbel slachtoffer is. Wat als je alles verloren hebt wat je lief is, inclusief hoop. Hoe verleidelijk is het om een statement te maken dat de hele wereld rondgaat? Ik ga hier niet goedpraten maar het is toch wel schrijnend. En ondertussen leven we rustig verder alsof er niets gebeurt is…

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

