Wat ligt er op mijn bord? (Koken, herkomst en GGO’s)

Na toch al een aantal jaren ervaring te hebben in de keuken, verrast het me nog regelmatig. Waarschijnlijk omdat er steeds meer exotische smaken insluipen. Een bepaald kruid kan een gerecht een hele andere wending geven. Of zelfs een traditioneel ingrediënt vervangen. Ik ben net als zovele anderen opgegroeid met de traditionele Vlaamse keuken. Daarin heb je ook voldoende afwisseling en gerechten om een gezond dieet op te stellen. Het verbaast me wel dat er sinds de opkomst van de kookprogramma’s op tv plots een hele resem aan ‘vergeten groenten’ opduiken. Speciale naam voor een groente die economisch waarschijnlijk weinig winstgevend is. Door mijn wekelijkse levering van maaltijdboxen eet ik heel gevarieerd en heb de keuze uit een tiental gerechten per week. Hierbij wordt per maaltijd rekening gehouden met de voedingswaarden en de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden. Ik merkte al vlug dat bij deze leveringen een kleine portie vlees bevat, een afgewogen hoeveelheid aardappelen, pasta, rijst (en aanverwanten) en vooral veel groenten, en soms strooikaas of noten. Hierbij hoor je mij niet klagen. De hoeveelheden groenten zorgen ervoor dat ik nadat alle gerechten bereid zijn nog een pot soep of twee kan bereiden.

Met de exotische smaken en/of ingrediënten, zoals hierboven beschreven, bedoel ik bulgur, quinoa, couscous, etc. Al te vaak worden ze aangeprijsd in supermarkten als superfood om er nog extra aan te verdienen. Wat me opviel, door wat op te zoeken over quinoa, is dat door de ontdekking ervan door de Westerse Wereld, de prijs voor de lokale bevolking waar de quinoa deel uitmaakt van de basisvoeding verdrievoudigt is sinds 2006*, en zo goed als onbetaalbaar is geworden voor de doorsnee bevolking. Dit zet je dan weer aan het denken. Je denkt ermee te helpen door de producten te gebruiken maar zoals gewoonlijk blijft het overgrote deel plakken aan de hebberige handjes van de enkelingen die het voor het zeggen hebben. Ik zie wel kansen voor de wetenschappelijke wereld om de ingrediënten zo puur en gezond mogelijk te telen. De quinoa plant groeit in vijandige omstandigheden, vriestemperaturen ’s nachts en overdag tot 40 graden Celsius, drie kilometer boven zeespiegel, weinig zuurstof en water en zo zout dat er niets anders kan groeien. De andere twee worden van tarwe gemaakt en Triticum blijkt alles behalve schaars te zijn.
Ondertussen (in mijn opzoekwerkzaamheden) blijken de zaden (het is geen graan) van de quinoa plant ook in de Lage Landen te groeien *2.

Ik vraag me af of veel mensen nadenken over wat er op hun ligt. Ik begin onmiddellijk te denken over de families die gezorgd hebben dat er überhaupt iets op mijn bord ligt. Al vlug sluit ik al die gedachten tijdelijk op of ik eet niet meer. Vele families (wereldwijd maar ook om de hoek) zwoegen om het hoofd boven water te houden en zichzelf te kunnen voeden. De families in de Westerse Wereld hebben het zogezegd beter dan waar ook ter wereld en ook hier is of wordt het moeilijk voor de gemiddelde familie om rond te komen. Opnieuw het werk van de kleverige vingers van hebzuchtige enkelingen.

Ik hoop ten stelligste dat we binnenkort geen GGO’s op ons bord krijgen. Of nog meer dan nu al het geval is. Ik heb er niets op tegen zolang het aanpassen ten goede komt van het product. Dat het gewas resistent wordt voor bepaalde ziekten, of dat het ook bloeit in andere klimaten maar nooit ten koste van de smaak, voedingswaarden. Ook de stoffen die gebruikt worden voor de modificatie moeten voldoende getest zijn op hun schadelijke en efficiëntie. Blijkbaar wordt er weinig rekening gehouden met jan-met-de-pet (en zijn familie) zolang het winst oplevert.

Als PS-je kan ik er aan toevoegen dat ik niet onderhevig ben aan trends en hypes zoals je kan zien aan de datums van publicatie van bijgeleverde bronnen. Net zoals ik The X-Files pas begon te kijken tien jaar nadat het uitkwam (om nog een voorbeeld te geven).

* Bron: The Guardian (januari 2013)
*2 Bron: De Morgen (juni 2014)

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

