Wachtlijsten

Het komt eens in de media. De wachtlijsten allerhande zijn een enorm probleem. Dit maakt wel duidelijk waarom er zo moeilijk gedaan wordt over mijn VAPH dossier. Je moet eerst al een ‘officiële’ (lees: door hen erkende diagnose) betalen voor je hulp kan krijgen. Daarna kom je opnieuw op een wachtlijst en nog een, en nog een. Zoals eerder al geschreven ligt het niet aan de hulpverleners, zij doen alles wat ze kunnen en meer. En dan staat men versteld dat er zotte dingen gedaan worden…

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

2 thoughts on “Wachtlijsten”

  1. Interessante mijmering, maar ik heb twee puntjes eraan toe te voegen.

    Een eerste is dat hulpverleners volgens mij wel degelijk deel van het probleem wachtlijsten zijn. Weliswaar bestaan ‘de hulpverleners’ niet, er is een breed spectrum aan soorten, van meewerkend over constructief tot destructief. Er zijn dus inderdaad goeie hulpverleners die hun best doen, maar die kom je pas na jaren en eerder toevallig tegen.
    Een stuk van het wachtlijstprobleem is voor een groot deel een gevolg van de paternalistische houding van hulpverleners en de organisaties die hen vertegenwoordigen. Ook de reflex van hulpvragers om alleen te kiezen voor de klassieke thuis – en woonbegeleiding (erkend door het VAPH) heeft daartoe geleid. Terwijl er heel wat andere oplossingen zijn.
    Een tweede is het VAPH-dossier. Een erkenning van het VAPH is een erkenning handicap in de sociale integratie. Het lijkt mij logisch dat iemands mogelijkheden en beperkingen aan sociale integratie heel degelijk (multidisciplinair) onderzocht moeten worden vooraleer je spreekt over een handicap door autisme. Of dat veel geld kost? Vergeleken met andere noodzakelijke investeringen in de toekomst (een studie hoger onderwijs, een woning, een auto) is die kost heel beperkt. Voor een onderzoek met verslag waar ik jaren mee verder kan (en zonder enige moeite een VAPH-erkenning heb gekregen) heb ik minder betaald dan mijn computer of mijn televisie. Erg weinig dus, zeker vergeleken met het werk dat dit team erin heeft gestoken.

    Like

  2. Akkoord over de hulpverleners. Zoals altijd en overal zijn er ‘goeden’ en ‘minder goeden’. Ivm VAPH erkenning is er het laatste jaar wel wat veranderd. Toen ik DOP-begeleiding kreeg, was er in april of mei van dit jaar, een hele aanpassing van procedures. Ondertussen sta ik voor het MDT en plots stellen ze zich vragen bij mijn diagnose die ik kreeg na iets meer dan 2 maanden observatie en testen in Fase 3 te PZ Duffel (afdeling psychodiagnostiek en therapeutische oriëntatie). Je kan je mijn verbazing wel voorstellen toen ze dit in vraag stelden en me aanraadden om via Indigo of COS Kinsbergen een ‘officieel erkende diagnose’ te verkrijgen. Ik had trouwens mijn diagnose volledig ingediend bij de ziekenkas en volstond als erkenning van ziekte/invaliditeit en zelfs de controlearts informeerde me dat er nog geen controle/opvolging vereist is. Nu vraagt hetzelfde MDT wel opnieuw een kopie van mijn diagnose om na te gaan of het al dan niet zou volstaan. Eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat ik dit niet opnieuw heb ingediend omdat ze reeds over een kopie (een origineel eigenlijk) beschikken maar dat mijn dossier bij de controlearts ligt en dat blijkt niet opvraagbaar door MDT.

    Like

Geef een reactie

