Bedenkingen (financiën)

Ik speelde al een tijdje met het idee om een weekendje uit te plannen. Gisteren heb ik de plannen uitgevoerd en verdere details uitgewerkt. Daardoor ken ik het stratenplan van waar ik heen ga bijna helemaal inclusief supermarkt, etensgelegenheden, wandelingen, tramhaltes (degene kortst bij appartement en voor wandelingen etc.). Overschrijving verricht alsook de trein erheen en terug. Vooral omdat dat me in staat stelt een budget te kunnen opstellen. Helaas begon ik me vandaag zorgen te maken over de rest van de maand. Het leuke gevoel van gisteren verdween als sneeuw voor de zon. Het vakantiegevoel wordt toch fameus ingeperkt als je weet dat je financieel moet uitkijken. Nu heeft het appartement wel een keuken waardoor ik ter plaatse zonder veel problemen een potje kan koken. Omdat ik op vakantie toch liever niet kook, zocht ik eerst naar hotels of B&B’s. Hotels vielen al snel af omdat je als 1 persoon toch vaak voor 2 moet betalen of dat ze kredietkaartgegevens vereisen als waarborg van je reservatie. B&B’s liet ik ook al vlug links liggen. Waarschijnlijk indachtig dat het vaak gaat over slaapgelegenheden met een familiale sfeer en die interacties zouden al vlug stressvol kunnen worden. Mijn enige hoop is dat het niet te stormachtig is of dat de hemelsluizen constant open blijven.
Ik heb gekozen voor een deelgemeente van Middelkerke, een kleinschalige plaats aan de kust waar ik nog niet vaak (een maal) ben geweest. Al ben ik zeker dat ik bekendeplekken zal ontdekken. Bepaalde herinneringen kwamen reeds bovendrijven bij het bekijken van de landkaarten.

Budgetteren is een maandelijks weerkerend probleem. Ik moet rekening houden met de wekelijkse levering en automatische betaling van de maaltijdboxen (incl. fruitbox), automatische overschrijvingen van vakbond, ziekenzorg, en dan vergeet ik er nog een paar. Gelukkig heb ik ondertussen mijn boete afbetaald. De maandelijkse schijf die ik daarvoor moest uittrekken, heb ik nu die vakantie mee betaald, al bleek de waarborg er nog niet te zijn bijgeteld. De waarborg blijkt €100 te zijn die na een goede week teruggestort zou worden. Bij aankomst moet ik dus zeker controleren wat de staat is van het complex. Voor drieënhalve dag ben ik nu al €300 kwijt (appartement, nmbs en waarborg). Buitensporige uitgaven zoals restaurantbezoek zal ik waarschijnlijk al kunnen schrappen op mijn to-do-lijstje
Daarenboven doe ik mijn boodschappen online. Vanwege de transport-, leveringskosten en omdat alleen de duurdere supermarkten deze dienst aanbieden, zorg ik voor grotere hoeveelheden en niet vlug bederfelijke producten. Vaak gebeurt dit aan het begin van de maand als mijn bankrekeningstand vrij hoog is. Dan gebeurt het nog dat ik in de loop van de maand merk dat een bepaald product heel handig is, of aan vervanging toe is. Deze bestelling wordt dan ook geplaatst vroeg in de maand. Daarbij komen ook de kosten nog voor psycholoog (auticoach), eventueel dokter/psychiater, etc waardoor ik als een monnik begin te leven of toch heel sober en de rest van de maand teer op de aangekochte goederen, gecombineerd met de maaltijdboxen. Halverwege de maand kan het zijn dat ik leef op brood, soep en fruit tot de volgende levering van maaltijden als er nog voldoende geld op de rekening staat. Het gebeurt helaas maandelijks dat mijn saldo in het rood eindig.

Voorlopig blijft dit een steeds weerkerend probleem. Het lukt me niet om te sparen. Ik zie er het nut ook niet van in maar dit ter zijde. Zoals zo vaak stel ik het uit om een budget op te stellen. Ik bedoel hiermee dat ik wacht op verandering/verbetering van een situatie om zo met een schone lei te kunnen starten. Niet alleen op vlak van budget maar ook schoonmaken en opruimen. Als ik het nut er niet van inzie, is het al heel snel uitgesteld. Ik moet op korte tijd rendement kunnen zien, hoewel veranderingen inpassen in een uitzichtloze situatie wel positief kunnen zijn maar weinig zinvol.

Door de hele ochtend te zitten piekeren over het financiële heb ik de keukenvloer onder handen genomen. De radio keelde luid al heb ik geen besef van wat er speelde of wat er door de presentator(s?) vertelt werd. Net zag een artikel voorbijflitsen dat  verklaart waarom ik plots de keukenvloer stond schoon te maken.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

