Hoor wie klopt daar? December!

En de voorbereidingen zijn getroffen. Vaak is erover spreken al een start, nietwaar? Zeker in mijn geval. De last die van mijn schouder valt is enorm. Ik ondervind alleen moeilijkheden om dat rustgevend, zaligmakend gevoel lang vast te houden. Daardoor ben ik wat gaan rondsurfen (spelcontrole stelde rondsmurfen voor) op het web naar weekendtripjes. Enkele dagen weg van huis, naar een plek waar rustige wandelingen mogelijk zijn en met een voorraad boeken. Even moeten inzitten met koken, schoonmaken en de alledaagse sleur. Een ideaal moment zou het weekend van 10 december zijn, als het cyclocross is in de gemeente en er dan een drukte van jewelste is in mijn (dan tijdelijke eenrichtings-) straat. Voorlopig nog geen idee waarheen maar de Belgische kust, Limburg of de Ardennen zijn mogelijke opties. De reisduur is me niet al te goed gezind, alledrie zijn tussen de 3 en 4 uur per trein (en of bus/tram). Al vormt dat minder een probleem als je enkele daagjes gaat uitwaaien dan als je naar een afspraak moet. Overstappen en dergelijke blijven echter een naar gevoel geven. De afhankelijkheid van derden, het gemis aan controle zijn niet te onderschatten factoren en zeker als je twee of drie keer moet overstappen. Dat blijft continue in je hoofd rondspoken, vooral dan de wat-als-vragen.

Andere ideeën die in de pipeline zitten, zullen hoogstwaarschijnlijk niet meer behandeld worden in de uitloop van dit jaar. Dat geeft ook een tijdelijke rust. Dat is dan ook het grote voordeel van december. Een ander positief feit is dat de mensen vaak gelukkiger zijn, of althans minder chagrijnig dan anders. In een gezin kijken de kinderen alvast uit naar de vakantie, inclusief het grote kinderfeest en daarna kerst en oud/nieuw dat de ouders ook al een pak aangenamer maakt. Een groot verschil met de zomer is dat er toch minder volk buiten komt. Het kan voor mij dus ook niet koud genoeg zijn.

Op maandag nog een bezoekje brengen aan de maatschappelijk werker van de ziekenkas. De nodige gegevens invullen en afleveren ivm GTB. Anderzijds ook opnieuw mijn diagnostisch verslag gekopieerd afgeven en hopen dat het aanvaard wordt als diagnose voor het VAPH. Daarna volgen nog een bezoekje aan de auticoach die ondertussen bij collega’s zou gaan of de diagnoses van Fase3 (Afdeling voor psychodiagnostiek en therapeutische oriëntatie) van PZ Duffel volstaat als diagnose of ik alsnog, indien ik dat nodig acht, me op een wachtlijst laat zetten voor een door de VAPH erkende diagnose, met hun buitensporige kosten. Ook staat er nog een afspraak gepland met RTH, waarbij het hoofdzakelijk zal gaan over huisvesting en dat ze mogelijks ingezet gaat worden als gespreksleider voor de uitwerking hiervan samen met mijn familieleden. Helaas is deze laatste afspraak verlaat vanwege een masterclass en zal daardoor niet echt ten volle kunnen genieten van mijn geplande uitstapje. Het had bevrijdend kunnen werken te weten dit jaar geen afspraken meer in de agenda te hebben staan en dan te vertrekken voor een uitwaaiweekend. Maar zoals zo vaak steekt Murphy de kop op en loopt alles niet zoals je gepland had, of zoals je het liefst zou hebben.

Alvast een fijn weekend iedereen!

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

