Het belang van gemoedsrust

Het hoeft geen betoog dat dit heel belangrijk is. Helaas heb je er geen of weinig controle over. Je kan uiteraard je gedachten op allerlei manieren verzetten maar als er iets speelt waar je geen controle over hebt, zal het weinig uitmaken en komt het sowieso snel opnieuw opduiken.

Ik spreek nu over situaties die je moet ondergaan niet over gemaakte fouten. Helaas maak je net fouten wanneer je ergens geen of onvoldoende controle over hebt. Ongeduldigheid, slechte beoordelingen en/of gebrek aan kennis en informatie kunnen hieraan onder andere aan de basis liggen.

Nu heb ik onnoemlijke problemen met het aanvaarden van, in mijn ogen, onrechtvaardigheden. Dit is opnieuw een hart versus verstand gebeuren. Ik kan zonder problemen elke mogelijke situatie interpreteren en begrijpen, ook in onmenselijke omstandigheden, waarom iemand iets bepaald doet of gedaan heeft. Beide partijen hebben hun eigen perceptie van de context. Dit is een verschil met de meerderheid van de bevolking die bij elke omstandigheid een mening klaar heeft en daar niet van zal afwijken. Als de betreffende mening kortzichtig is, of erger, overgenomen van anderen zonder zelf na te denken, kan ik me ontzettend druk in maken. Dit alles ten koste van mijn eigen gemoedsrust want ik zal zelden in discussie treden. Vooral omdat dit weinig zin heeft. Je kan een mens wel laten nadenken en argumenten aanbrengen maar vaak is dit water naar de zee dragen. Ook heeft de tegenpartij meestal een stugge houding en geloven ze autoriteiten altijd. Vreemd gedrag van de mensheid.

Gemoedsrust vinden is dus geen gemakkelijke opgave. Elke keer opnieuw spelen er factoren mee of beland je in situaties dat de gemoedsrust verstoord. Wederom iets om strategieën rond te ontwikkelen. Anderzijds is het ook de hoofdreden van afhankelijk of misbruik van middelen. Het is een van de belangrijkste zaken in het leven om met de regelmaat van de klok rust te vinden en dat op een gezonde en/of productieve manier. De gemakkelijkste manier om even rust op te zoeken en te vinden is slapen. Dit is dan ook de hoofdreden van mijn verstoorde slaaphygiëne. En dan kan je beginnen afwegen wat het belangrijkste is… [food for thought]

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

