De wetten van Murphy – just my luck

Kleine bloemlezing over mijn vriend Murphy. Ondanks het feit dat ik jarenlang in Ierland heb doorgebracht, heeft me dat niet geholpen, net omdat diezelfde Murphy eigenlijk een Amerikaanse ruimtevaartingenieur was. Luck of the Irish denied…

Geen zin hebben om te koken en staalhard ontkennen dat je honger hebt. Toch toegeven aan de primaire behoefte om er dan achter te komen eerst een half uur afwas staat te wachten omdat de vaatwasser zijn werk nog niet gestart heeft.
De radio aan zetten en de laatste noten weerklinken van je favoriet liedje. Het betreffende cd’tje zoeken en niet kunnen vinden.
Je neus jeukt of er zit een vuiltje in je oog als je net pepers gesneden hebt (wat er ook gezegd en geschreven wordt, het wassen van je handen er vlak na, werkt onvoldoende). Er is waarschijnlijk een oorzakelijk gevolg dat je ogen tranen na het snijden van de ui vlak voor je aan de peper begon.
Ruim de tijd uittrekken om je klaar te maken om in de dying minutes een grote boodschap te moeten doen, toch iets teveel uien gesneden… Toch nog je vervoermiddel halen of afspraak tijdig bereiken maar dan blijkt vervoer vertraagd of je afspraak daagt later op dan jezelf.
Iets volledig onder de knie hebben tot er iemand op je vingers kijkt. Vaak ook als je net iemand verteld hebt dat je het kan.
Een afspraak annuleren of verplaatsen vanwege een bepaalde reden en de volgende wel nakomen hoewel je dan net meer redenen tot excuus hebt.
Een Freudiaanse verspreking als je ernstig bent/wilt zijn. Gevolgd door of voorafgaand aan een intentionele grap die niet aanslaat.
Een thema volledig beheersen tot een leek vragen stelt en je jezelf in vraag stelt (ervaring via helpdeskfuncties). Ook bekend van het gezegde, ‘net als je denkt alles gehoord/gezien te hebben,…’
Een tv-programma opnemen en het begin of einde missen (uiteraard de eindeloze reclameblokken uitvoerend vervloekend). Ofwel extra tijd instellen om zeker niets te missen als programma wordt geannuleerd, werd verplaatst naar ander tijdstip of vertraagd door extra nieuwsuitzending.
Op het einde van de dag in bed een boek lezen om zo je ogen te vermoeien en sneller in slaap te vallen. Anderzijds een film opzetten en drie keer nooit het laatste uur bewust mee te maken.
Vroeger of tijdig gaan slapen als je de volgende dag absoluut fris moet zijn, lukt niet. Alle pogingen om dit toch te laten slagen, keren zich tegen je. Tijdens avonden, voorafgaand aan afspraak-loze dagen, slaap als een roos. Als het echt tegenzit haal je met moeite het 19u journaal en word je ’s morgens vroeger dan anders wakker terwijl je had kunnen uitslapen.

Het leven van een cynicus gaat niet over rozen. (Jawel, dit staat zwart op wit in mijn diagnostisch verslag.) Het zelfs maar voorstellen of jezelf indekken tegen allerhande doemscenario’s, heeft me al wel vaak positief verrast. Ik vind mezelf ook geen pessimist maar een realist. Ik kan me trouwens niet inbeelden hoeveel moed een optimist moet hebben in deze tijden, in deze wereld. Kortom, een optimist moet in mijn ogen wel iemand zijn met een hoop desillusies. Dit gezegd zijnde, heb even opgezocht wat een cynicus is, en dat heeft me wel verrast. De filosofie (tot de vijfde eeuw althans) boeit me wel en zal hierover zeker verder verdiepen. Korte introductie (wiki): de cynicus verwerpt alle wereldse rijkdom en culturele gewoontes. Het gaat om een leven te leiden dat trouw is aan de natuur en getypeerd kan worden als een ‘waar’ leven, namelijk een leven dat zich volledig bewust van zichzelf is en daardoor ook geen schaamte of verborgenheid tegenover derden mag tonen.

  1. Het doel van het leven is ‘eudaimonia’ en heldere zelfkennis. Men is dus vrij van de schijn, rook of mist (τύφος) die staat voor onwetendheid, onredelijkheid en bedrog.
  2. Eudaimonia wordt bereikt door te leven in overeenstemming met de natuur zoals die begrepen wordt door de menselijke rede. Toch wijken ze hier af van andere stromingen uit die tijd. De mens onderscheidt zich niet zozeer door zijn redelijkheid, maar door zijn dierlijkheid.
  3. De te vermijden rook (τύφος) wordt veroorzaakt door foute waardeoordelen die leiden tot negatieve emoties, onnatuurlijke verlangens en een ondeugdzaam karakter.
  4. Eudaimonia is afhankelijk van autarkie (αὐτάρκεια), onverstoorbaarheid, voortreffelijkheid (ἀρετή), liefde voor de mensheid, parrèsia of waarheidsspreken (παρρησία) en onverschilligheid tegenover de wisselvalligheden van het leven (ἁδιαφορία).
  5. Men bereikt dit geluk en deze helderheid van geest door ascetische praktijken (ἄσκησις), die ervoor zorgen dat men vrij is van invloeden die onnatuurlijk zijn, zoals rijkdom, roem en macht. Zulke praktijken zijn vaak terug te vinden in de anekdotes over de cynische filosofen.
  6. Een cynicus typeerde zich door schaamteloosheid (Αναιδεια) en legt de culturele wetten, regels en gewoonten naast zich neer.
  7. Volgens Michel Foucault typeert de cynische leer zich dan ook door drie grote praktijken: de kritische preek, het schaamteloze gedrag en de provocerende dialoog (denk aan de confrontatie tussen Alexander en Diogenes).
Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

