Volgende stap(pen)

Vandaag opnieuw om 4u wakker geworden. Heb mezelf toch kunnen overhalen een uurtje langer in bed te blijven liggen. Gisteren een afspraak gemaakt bij de controlearts van de ziekenkas en daar ben ik me ondertussen druk over aan’t maken. Waarom? Tja, bij mijn eerste oproep ging ik nog langs de psychiater en die had een opvolgingsverslag opgemaakt waardoor ik die eerste keer niet moest langskomen. Een half jaar later ben ik ook niet meer langs de psychiater geweest en heb zelf de medicatie afgebouwd en stopgezet. De problemen blijven dezelfde hoewel de neveneffecten weg zijn. Ik besef dat het vinden van de juiste medicatie een lang proces is, maar na drie jaar experimenteren heb ik er de brui aan gegeven en mee proberen leren leven. Opnieuw strategieën ontwikkelen m.a.w.
Bij zo een controle wordt steevast gevraagd alle relevante medische documenten mee te brengen. Ik zal me dus met lege handen aanbieden in zijn kabinet. Het soort van gesprek waarvoor ik me onvoldoende tot niet kan voorbereiden, schrikt me enorm af. Om een extra factor in ogenschouw te nemen, hoop ik een vermoedelijk ochtendhumeur van de dokter te omzeilen en besloot niet om het eerste slot op maandag te boeken. Ik ga echter op voorhand mijn betoog al op papier te zetten. Niet als excuus maar omdat ik er nog niet aan toe ben, en met behulp van de psychologe en RTH toch drastische actie plan te ondernemen. Deze actie(s) zijn net nodig zodat ik een eigen woning heb, waar ik me wel thuis en veilig voel en dat als uitvalsbasis of fundering dient om verder te werken aan herstel (of althans verbetering in de situatie of uitdokteren en optimaliseren van strategieën om zo de volgende stappen te kunnen zetten). De controlearts heeft vermoedelijk alleenrecht om te beslissen of ik weer arbeidsbekwaam wordt geacht. Deze extra druk die dat met zich zal meebrengen, kan mogelijk opnieuw de druppel zijn die me in de psychiatrie zou kunnen laten belanden.

Voorts met de auticoach nog een afspraak gehad en een aantal plannen gemaakt. Hieraan ga ik de komende aan werken en reeds enkele preliminaire acties op poten zetten. Ze raadde me ook opnieuw aan om een dagschema op te stellen. Iets waar ik van gruwel omdat ik maar al te goed besef dat ik me daar niet aan kan houden. Om niet als lui bestempeld te worden, dit geldt vooral als er staat dat ik moet rusten, dat dit me vaker niet lukt dan wel. Net als een verkwikkende siësta van maximum een half uur vaak niet lukt, als ik echter wel een siësta hou, komt het vaker voor dat ik niet tijdig kan opstaan/herstarten. Ik vermoed dat hier hetzelfde gevoel/verstand dilemma opspeelt. Die tegenstrijdigheden tussen gevoel en verstand zijn fameuze energielekken. Als het gevoel zegt dat het A is, kan het verstand zoveel relativeren en logisch redenen als het wil, het is en blijft A.

Ik weet dus wat er te wachten staat en wat ik van mezelf verwacht. Een planning opstellen met zaken die ik verwezenlijkt wil zien inclusief datum. Zodoende kan ik daar regelmatig naar teruggrijpen mocht ik geen reden vinden om een rustpauze in te lassen.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

2 thoughts on “Volgende stap(pen)”

  1. Interessante blog. Ik ga zelf om de anderhalve maand naar de psychiater (voor 45 tot 60 minuten), maar die doet gelukkig meer dan medicatie voorschrijven. Mijn autismecoach is voor de meer praktische organisatie en sociale knopen te helpen ontwarren. Zo’n taken of tijdschema werkt volgens mij goed voor mensen die enerzijds matige (maar dus enige) discipline en anderzijds weinig dwang of perfectionisme hebben. Zonder medicatie zou ik er ook niet veel van bakken, maar sinds enkele jaren ben ik redelijk actief (alleen niet op vlak van arbeid) met venlafaxne. Ik heb wel het gevoel dat ik nu meer doe dan toen ik werkte.
    Ik ben benieuwd wat je contolearts zal zeggen, ik hoef die gelukkig niet meer te zien (tenzij ik echt helemaal van het pad af zou geraken).

    Like

    1. Psychiater wenste me om de twee weken te zien. Venlafaxine doet me wel een belletje rinkelen. Medicatie werkt blijkbaar maar een korte periode bij me. Vandaar mijn keuze om gewoon ineens te kappen. Psychiater deed ook niet veel meer dan dosis aanpassen (vaak enkel verhogen tot max en dan andere bij te geven). Misschien ben ik gewoon na drie jaar mijn geduld verloren. Momenteel ga ik om de twee weken langs auticoach en iemand van RTH voor de meer praktische zaken al overlappen de twee wel op heel wat vlakken. Die RTH is zoals je wel zal weten in afwachting tot VAPH dossier rond is. Op die manier kan ik toch iets intensievere begeleiding krijgen voor een schappelijkere prijs dan psycholoog.
      Zoals zo vaak, of altijd, heb ik worst case scenario al ingecalculeerd dus zal het bij controlearts wel lukken. Toch benieuwd naar zijn gedacht aangezien hij wel beschikt over psychiatrische verslagen, etc.
      We zullen wel zien wat de uitkomst is en daar onze strategieën op afstemmen, as usual.
      Qua dwang of perfectionisme is afhankelijk, bij bepaalde taken is het perfectionisme buiten proporties, bij andere compleet afwezig.

      Like

Geef een reactie

