Strategieën uitdokteren/verbeteren

Deze ochtend startte om 4 uur. Een mooi uur om de dag rustig te beginnen. Weinig geluiden die onmiddellijk je humeur verpesten. Tijd om rustig een kopje koffie of vijf soldaat te maken. Nee, een vrijdaggevoel heb ik al geruime tijd niet meer, dat is voorbehouden aan de werkende klasse. Weekend voor mij voelt drukker aan, meer verkeer, meer lawaai op straat, meer kans dat iemand aan je deurbel hangt. Het kan dan wel heel goed zijn dat de mens wel meer ontspannen is in het weekend, ik zou toch de supermarkten mijden, net als op woensdagnamiddag. Ik heb geen problemen met kinderen, net als honden. Vreemde gelijkenis, ik bedoel maar dat ik de natuur van het ‘beestje’ begrijp. De handelwijzen van de zogenaamde normale doorsnee mens snap ik absoluut niet. Voor kleuters, peuters en kinderen, evenals bij huisdieren (behalve die van het feline-type ook al omdat ze minder luidruchtig zijn dan hun canine friends) blijft de vuistregel dat ze slechts van zich laten horen bij primaire problemen. Dat gedrag tolereer ik, niet dat ik me er gezellig zal bijzetten, nee, maar begrijpen wel. Diezelfde duif die op het randje van de dak van de buurman zit te koeren en daarbij schaamteloos de ommuurde oprit als versterker gebruikt, tolereer ik veel minder. Al heb ik daar een humane oplossing voor gevonden of houdt de melker ze vaker binnen in de winter, bedenk ik me plots.

Voor ik deze blog begon, schreef ik mijn frustraties af op een gesloten pagina van een welbekende sociale media waarvan ik vind dat het uit zijn voegen gebarsten is, zeker als je gepersonaliseerde reclame onder je neus geschoven krijgt. De updates waren in het Engels omdat ik in een vorig leven me aanmeldde op de site om contact te houden met het thuisfront, en eenmaal terug in België, om contact te houden met de buitenlandse vrienden. En omdat tegenwoordig iedereen een basisniveau Engels heeft, dacht ik. Als een mens te vaak woorden moet opzoeken of je simpelweg niet begrijpen, haken ze vrij snel af (iets in de trant van Ulysses van James Joyce, staat ook te wachten in mijn ‘te lezen archief’). Nu denk ik er aan om toch een iets breder publiek aan te spreken. Aangezien ik nog steeds niet gestart ben met Arabisch voor beginners en gevorderden, denk ik in de eerste plaats aan het Engels. Nu werkt Autminds– website ook met Engelstalige versie, dat weet ik omdat ik die vertalingen doe (als vrijwilliger). Deze ochtend al even mijn licht laten schijnen hoe dit juist werkt en ik denk de oplossing gevonden te hebben. Dat is ook in een notendop een van mijn werkpunten. Anderen een gunst vragen of informatie vragen is geen misdaad. Ik begrijp dat het zelfs sociaal meer aanvaardbaar is en het de verbondenheid versterkt. Mijn gevoel daarentegen, spreekt dat helemaal tegen. Waarom? Vanwege de reactie van de persoon in kwestie nadien: ‘wist ie dat nu echt niet?’ ‘Twee seconden nadenken en je had het ook geweten!’ ‘Moet ie me daar nu echt mee lastig vallen?’ en ander moois. In dat geval, zoek ik liever mijn antwoorden zelf, daarmee belast ik een ander niet, verdoe zijn of haar tijd niet, en kan ik het antwoord blindelings vertrouwen. Als ik echter na verloop van tijd denk dat ik er op mijn eentje niet uitraak, voel me al snel in een verloren en kwetsbare positie en het enige dat ik dan kan doen is vluchten. Het fight-or-flight (vecht-of-vluchtreactie) principe gecombineerd.

Deze middag een nieuwe afspraak bij de auticoach. Ik bedenk me net dat ik niet heb nagedacht over de taak die ze me heeft meegegeven. Welke van je strategieën zou je willen verbeteren?
Goede vraag, het is pas als ik ergens op bots (letterlijk of figuurlijk) dat ik besef dat iets niet gebeurt zoals het hoort. Zoals eerder gezegd, ken ik mijn grenzen niet of amper en heb ik ook niet meegekregen hoe je bepaalde handelingen uitvoert. In de eerste sessies had ik steeds een stuk tekst voorbereid dat ik dan eerst voorlas en van daaruit gingen we verder. Dat werkte beter dan dat van me verwacht wordt persoonlijke dingen te gaan vertellen. Als het geschreven staat en voorgelezen wordt, voelt het toch iets minder persoonlijk aan (strategie). Ik veronderstel dat ik daar nu deze blog een beetje voor gebruik. Ik denk een tijdje na over allerlei onderwerpen en als ik het in mijn hoofd tot een collectief heb gekregen of de juiste woorden heb gevonden, pen ik het neer. Dit stuk tekst staat me dan ook vrij lang op het netvlies gebrand. Helaas ga ik er van uit dat wat er in mijn hoofd speelt, dat iedereen dat weet. Of anders door gedragingen wel begrijpt hoe me te behandelen. Opnieuw een foute redenering maar het gevoel is zo en de meeste mensen zijn teveel met zichzelf ingenomen om zelfs de duidelijkste insinuaties verkeerd of gewoon absoluut niet te interpreteren. Dit wetende, zal ik straks dit stukje tekst voorlezen, want als ik het in mijn eigen woorden moet vertellen, lukt me dat niet of strop ik halverwege (combinatie van voornoemde factoren). Bij de auticoach/psycholoog kan ik ook beter praten. Het feit dat ik haar betaal, speelt daarbij een grote rol. Het is in dat geval niet zo dat ik haar tijd verdoe of haar lastig val.

OK, even afremmen nu en de cafeïne inname minderen. Prettig weekend!

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

