Nachtelijk vertier, ofzoiets…

Door omstandigheden veel te vroeg wakker geworden. Anderzijds vraag ik me af op ik wel geslapen heb tout court. Om in slaap te vallen zet ik de radio aan of zoek ik een thema op youtube en laat het zijn ding doen. Net na 1 uur viel het netwerk uit en was ik plotsklaps klaarwakker. Onmiddellijk getracht om dit te herstellen maar later bleek zelfs de route op zoek te zijn naar hetzelfde netwerk. De radio ook maar aangezet. Het mocht niet baten. De bovenkamer was in full operation en niet van plan om opnieuw een rustig modus aan te nemen. Eerste keuze: koffie of thee? Toen bedacht ik dat ik nog een heel arsenaal aan groenten heb die dringend verwerkt moesten worden, dus werd het een soepje. Voor de geïnteresseerden een tomaten-groentesoep met garam masala en verse kruiden (oregano, krulpeterselie, etc). Ondertussen met een kop soep naar het voetbal aan het kijken (WK voetbal dames u20 in Papoea-Nieuw-Guinea) en Mo Hayder’s Poppenspel (sinds lang nog eens een boek lezen in het Nederlands al erger ik me groen en blauw aan de vertaling). Tijdens mijn verblijf in Ierland vaak in de bib gezeten. Eenmaal terug in België werd me al snel duidelijk hoe amateuristisch de meeste vertalingen zijn. Soms lees je dan een zin, kijk ietwat peinzend, herkent de uitdrukking of gezegde rechtstreeks uit het Engels. De Vlaamse en Nederlandse schrijvers/schrijfsters krijgen nog wel mijn aandacht. Dit boek vond ik toevallig terug uit een stapel ‘nog te lezen’. Beland op pagina 13 heb ik me toch al een aantal keren achter de oren gekrabd.

In verband met die frustraties van naar het Nederlands vertaalde Engelse boeken, toch even een bedenking. Toen ik begon met zelf stukjes te schrijven, was dit in het Engels. Geen idee waarom maar ik kon me beter uitdrukken. Het leek alsof de Engelse taal meer divers is, dat de woorden die ik bedoel wel de juiste betekenis hebben en in het Nederlands vaak niet. Hmm, if that makes sense.

Het enige probleem met een nachtelijk slaaptekort is dat ik het gedurende de dag zal moeten bekopen. Lastig is dat ik mijn grenzen niet ken en vaak ook niet aanvoel. Het is pas wanneer ik echt uitgeput ben, dat ik besef beter in bed te kruipen. Dat werkt ook omgekeerd, als ik in bed lig en wakker wordt zonder op de klok te kijken, weet ik niet of voel ik niet aan of ik uitgerust ben. Daardoor komt het regelmatig voor dat ik soms 16u slaap en 8u wakker ben. Soms komt het dan weer voor dat ik 16u slaap en 24u wakker ben, ik bezie dat als een periode dat ik dubbele shiften draai oftewel de anderhalve dag regeling. Het probleem begint als je een belangrijke afspraak hebt. Je kan hier en daar wel een beetje schipperen maar dan begin je opnieuw (of nog verder) over je grenzen te gaan. Tja, en dan zijn we opnieuw bij de titel van vorige blog aanbeland.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

