Update van een luxebeest

Nu zou ik me niet echt bestempelen als een luxedier. Ik denk toch wel dat warm water een necessiteit is. Niet zozeer om het huis te verwarmen maar om je toch comfortabel(er) te kunnen wassen. Buitentemperaturen deren me niet, daar kan je je op kleden. Bij warme temperaturen vind ik het heel gênant dat ik zo snel zweet en vooral omdat mensen dit als heel onaangenaam beschouwen ondanks mijn verwoede pogingen om dit te maskeren.

Zoals de afgelopen dagen waarbij ik geen of amper geen verwarming had en geen warm water, was ik nogal snel verzwakt (moeilijk slapen, bepaalde handelingen uit-/afstellen, etc). Vandaag is het eindelijk zover dat er opnieuw brandstof geleverd werd. Hoera! Een warme douche of bad nemen, zorgt er voor dat je op een aangename manier je lichaamstemperatuur kunt regelen. Het is wel frappant dat de binnentemperatuur 12-14 graden is, vrij fris aanvoelt. Indien de buitentemperaturen die hoogte bereiken, heb ik zelfs zelden een jas aan. Je lichaam heeft blijkbaar toch behoefte aan hogere temperaturen.

In huis hoeft het voor mij zeker geen 20 graden te zijn. Heb toch gemerkt dat 16 graden vrij fris aanvoelt. Terwijl 17 of achttien perfect blijkt, hoewel dit heel persoonlijk is, begrijp ik ook wel. Ook opmerkelijk is het feit dat een graad of twee verschil zo verschillend aanvoelt. Als je op vakantie bent, zal je geen of weinig verschil merken tussen 26 of 29. Tijdens de wintermaanden zal je ook geen verschil merken tussen -6 of -8. Of zelfs het verschil tussen 2 of 4 graden. De temperaturen die ik als aangenaam beschouw in een gesloten omgeving liggen dus tussen 17 en 20 graden (al is dat misschien afhankelijk van de grootte van de kamer). Bij buitentemperaturen pas ik mij veel gemakkelijker aan koude dan warmte. Ik heb ook gemerkt dat een temperatuurschommeling van 5 graden me al in de problemen brengt. Daarbij doel ik niet op de verschillen gedurende de dag. Ik ben bekend met de fluctuaties die dag en nacht met zich meebrengen. Als het overdag boven de 20 graden reikt buiten, merk ik toch al wat aanpassingsproblemen. Aangezien ik al vrij veel beenderen gebroken heb, voel ik vaak aan wanneer er ‘plotse’ temperatuurverschillen in the pipeline zitten.

Toch interessant als je deze hele situatie in een groter perspectief plaats (global warming).

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

