Wat is echt?

Psychologische testen hebben reeds ontegensprekelijk bewezen dat het menselijk brein iets raar is. Dat zelfs de mens zelf bedot. Je ogen zien relatief weinig en de hersenen vullen dat verder in met wat het het beste kent om het onbekende toch een soort zin te geven. Vandaar de best gekende mysteries op de wereld (Sasquatch, yeti, bigfoot, Loch Ness monster). Al te vaak gaat het hierbij om een boom, vreemde schaduwen, etc of in het geval van Loch Ness om de ietwat anders dan normale golven op het meer.

Het blijft frappant dat personen die zo’n ervaring gehad hebben absoluut overtuigt zijn en zelfs leugendetector-tests zonder moeite slagen. Een bepaalde test zal je wel kennen, enkele jongeren passeren een basketbal een minuut (of twee?) lang over en weer en je moet er simpelweg slechts voor zorgen dat je kan zeggen hoeveel keer de bal gepasseerd werd. Uiteraard had iedereen het antwoord juist. Toen er echter werd gevraagd welk dier  (verklede persoon) door het scherm liep, moesten ze het antwoord schuldig blijven. Hetzelfde blijkt waar te zijn als je een groentekraampje ziet. Je ziet slechts een aantal dingen en je hersenen vullen de rest van het kraampje aan. De grotere groenten en fruitsoorten zal je zeker bewust gezien hebben. Als er echter een vakje gevuld is met rubberen balletjes, zal dit je slechts opvallen als je er bewust je aandacht op vestigt.
Neem daarbij in beschouwing dat als twee personen naar een overval laat kijken, ze daarna een aantal minuten laat overleggen wat er gebeurt is, je na drie minuten een aantal feiten voorgelegd krijgt die niet kloppen, maar eerder zaken die uit een film of vooroordelen spruiten. Zo duikt er een wapen op en heeft een van de overvallers een lederen jas aan.

De ordediensten zijn zich ook bewust van het feit dat de mens een zeer slecht geheugen heeft. En hoe meer tijd eroverheen gaat hoe slechter. Dit fenomeen staat ook gekend als herinneringsvervalsing. Dit heeft in mijn opinie ook te maken met hoe je de gebeurtenis ervaart alsook hoe ze op een deftige manier te verwerken.

Helaas denkt de doorsnee mens nog al te vaak in hokjes en nog erger, slikken ze zonder ook maar iets in twijfel te trekken de mening van media naar keuze. De echte criminelen bezitten echter de media en daar krijg je uiteraard dus niets over te lezen. (of ben ik te zeer voor het comspiracy theory-verhaal gevallen?)
De voornoemde psychologische tests zijn een uitermate geschikt middel om de mens onder controle te houden.

Waar het mij vooral om draait, is dat de mens nog amper (moet) nadenken, als je niet oppast krijg je zelfs een mening door je strot geduwd en voor de rest loop je best zo braaf mogelijk in het gelid zonder te al te veel kabaal te maken.
Nu ben ik niet de persoon om iemand mijn mening op te leggen. Mij gaat het er vooral over om een persoon te laten inzien dat ik misschien toch gelijk heb, hoe ik de wereld zie, hoe het beter kan, etc. Ik heb geen behoefte om iemand te bekeren of hun mening te laten herzien. Ik geloof zelf ook niet rotsvast in alles en nog wat. Als er op een correcte manier iets uitgelegd wordt en na eigen opzoekwerk e.d. ben ik zeker over de correctheid, twijfel ik niet om mijn mening te herzien. Ik weiger tegenwoordig pertinent om ook maar in gesprek/discussie te gaan met personen die, al is het gewoon small-talk, proberen een gesprek te initiëren met feiten/meningen die op het nieuws werden verkondigd of dat hen door racistische, xenofobe, kortzichtige, koppige heerschappen werd ingefluisterd.

Nu weet ik ook dat niemand perfect is, maar ik besteed mijn tijd toch liever met een origineel dan een kopie.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

