De media

Nieuws en actualiteiten in het algemeen boeien me. Ik wil graag van alles op de hoogte zijn en liefst zo diep mogelijk om de materie van binnen en van buiten te kennen, er een eigen mening op na te houden en erover discussiëren. Als je echter alleen de krant leest of het nieuws volgt op radio en/of tv kan je nooit je eigen mening vormen. Je beschikt niet over alle ingrediënten voor het recept. Je krijgt meestal de belangrijkste bestanddelen en vooral heel veel kruiding.

Ik probeer de media in het algemeen al een aantal jaren te mijden. In de mate van het mogelijke want als er ergens een radio aanstaat of je vangt een gesprek op, die omstandigheden zijn moeilijk af te stoppen. Het is vooral verbazingwekkend hoe snel een mens zijn mening heeft gevormd. Vooral als je in het beste geval slechts drie ingrediënten hebt, om een complexe maaltijd te prepareren. In dat geval hou ik me liever gedeisd om niemand tegen de schenen te stampen maar vooral uit zelfbescherming. Je kan moeilijk in discussie gaan, vooral met mensen die zichzelf graag horen spreken, als je slechts mogelijke opties hebt als wit en zwart, ja of nee. De waarheid is zelden compleet het een of het ander. Als ik een materie meester ben, groeit mijn zelfvertrouwen. Op die manier kan ik dan ook de mensen overtuigen door hen duidelijk te maken welke voordelen ze zelf hebben door iets op een bepaalde manier te doen of te denken. Als je slechts 1 of twee ingrediënten hebt en je moet tot een brood geraken, is het onmogelijk. Dus waarom dan zeggen dat de korst wat hard of te zacht is, klagen over een gat in het brood of zelfs spreken over een wit brood en dat iemand liever meergranen had gehad. Kortom, de essentie van de zaak wordt al te vaak gemeden, of er zijn gewoon te weinig feiten beschikbaar om te weten hoe de vork in de steel zit.

Vandaar dat ik het nieuws probeer te mijden. Ik ben eerder geneigd de conspiracy theorists te geloven. Hun gedachtengang begrijp ik beter.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

