Onzekerheden, dualiteiten, etc…

Hoe kan je leven als je steeds alles in vraag trekt? Alles proberen te rationaliseren, zelfs waar je geen controle over hebt…
Je ziet telkens beide zijdes van de medaille en begrijpt ook beide drijfveren en denkpatronen. Je kan het goede zien in iedereen of trachten dat te doen. Omdat niemand echt door en door slecht is, juist?

Ik ben op het punt gekomen, of misschien vertoef ik er al veel te lang. Toch blijf ik steeds verder afdrijven van het punt waar ik wil zijn.

Vanmorgen de tweede afspraak van RTH afgemeld. Al wel een volgende datum gepind. Deze avond [ik merk net dat het al na middernacht is, dus eigenlijk zijn beide voornoemde tijdsaanduidingen reeds gisteren] kreeg ik na lange tijd bericht van mijn auticoach/psychologe. Zoals in eerdere blogs aangegeven heeft ze een zware hersenoperatie achter de rug waardoor ik maandenlang geen opvolging heb gehad. Sinds ik nu recht heb op RTH is de kost voor ondersteuning een pak draaglijker. Waarschijnlijk heb ik toch toegezegd op een volgende afspraak met auticoach omdat zij me toch al beter kent. Het tarief van €100/m zal ik (voorlopig) wel budgetteren.

Ik merk de laatste tijd wat af te dwalen op bepaalde vlakken en hierbij kan ik bij haar (auticoach) terecht. Terwijl de meer praktische zaken gereserveerd worden voor het RTH. Of misschien dat na verloop van tijd naast elkaar kunnen werken, wat het beste ook moge zijn, we zullen wel zien. Het uitstelgedrag van de laatste weken baart me toch zorgen. Ik blijf mezelf echter inprenten dat dit veranderd van zodra ik in mijn eigen stekje gesetteld (spel-check verkiest dit, ik verkies echter ‘gesettled’) ben. Het ouderlijk huis waar ik nu alleen woon is net alsof ik er conciërge ben. Ik kan vrij goed mijn eigen plan trekken tot een bepaald niveau. Nu begrijp ik dat niemand het gemakkelijk heeft om alle ruimtes in huis even spik en span te houden. Voor mij blijkt dat probleem toch net iets groter. Het is vrij moeilijk om als conciërge een eigen toets te geven aan je woning. En daar wringt het schoentje. Hmm, hopelijk is het duidelijk want ik weet plots niet meer waar ik heen wil met voorgaande redenering. Vermoeidheid slaat plots ook toe om mijn gedachtentrein weer op de rails te krijgen.

Jawel, mijn slaaphygiëne is volledig in de knoop. Dat gebeurt wel vaker en vaak is het een cyclus die om de paar dagen juist loopt maar vaker niet dan wel. De eerder ingeplande siësta’s blijken niet meer te volstaan. Nu het weer opnieuw stabieler en draaglijker (voor mijn persoontje toch) is, hoop ik hierbij op verbetering. Het is moeilijk uit te leggen dat je soms voor 19u al in bed ligt. Het gebeurt zelden dat ik wakker ben als de meerderheid van de werkende mens zich concentreert op zijn vrije uren na een inspannende werkdag. Dit om verschillende redenen die ik al eerder heb aangehaald (meer omgevingsgeluid, doorgaand verkeer in straten, etc.).

Ach ja, zoals een ander (spreekwoordelijk) stemmetje in mijn hoofd redeneert, alles zal wel goed komen. Daar vestig ik althans mijn hoop op. Al zullen er steeds obstakels op je weg sukkelen. Het probleem is dat ik daar nu niets mee koop en daardoor gefrustreerd, angstig en onzelfzeker door wordt. Vandaar de dualiteit, de rede kan vatten, maar het gevoel heeft daar nougabollen aan.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

