Hypocrisie

Ontleend aan Grieks hupokritḗs ‘toneelspeler; veinzer’, afleiding van het werkwoord hupokrī́nesthai ‘een rol spelen (i.h.b. in een dialoog); huichelen’.

Het kan voorkomen dat je iemand niet kan uitstaan/verdragen. Het is zelfs mogelijk dat je deze gevoelens hebt naar een volledige groep toe. Dat is je goed recht en iedereen zal het begrijpen. In dat geval, als beschaafde, respectvolle persoon, laat je de persoon in kwestie links liggen, niet?

Hoe kan het toch zijn dat er zoveel mensen zich laten overhalen tot racistische uitspraken? Het is tegenwoordig, en al heel veel langer ben ik me van bewust, blijkbaar zelfs getolereerd of wordt het verwacht om je geregeld uit te laten over een groep mensen die niet onmiddellijk je spiegelbeeld zijn. Maar hoe kortzichtig wordt hier beoordeeld/veroordeeld? Uiteraard is het voor gekleurden al bij voorbaat verkeken. Toch worden ze geaccepteerd als  je ermee bent opgegroeid. Al te vaak worden desondanks de anderen nog steeds veroordeeld door de slechte intenties van enkele rotte appels. Anderstaligen worden ook aanzien als ‘gevaarlijk’ of ‘ bedreigend’. Hoewel er dan vaker een oogje toegeknepen wordt of worden ze gecatalogiseerd als ‘toerist’.

Op een ander niveau worden de ‘nieuwe Belgen’ wel geaccepteerd als het gaat over vertegenwoordiging van het land of team. De nationale voetbalploeg of het Belgisch olympisch team hebben op dat vlak goed werk geleverd. Dan worden Belgen met buitenlandse roots zonder problemen in de armen gesloten.

Als je als buitenlander naar België komt is het dus aanvaardbaarder als je een rijke professionele atleet bent. Soms hoef je er zelfs niet al te rijk voor te zijn omdat de kleinere sporten niet de waanzinnige lonen vergoed.

Ik word erg soms gewoon misselijk van hoe mijn zogenaamde ‘soortgenoten’ andere mensen behandelen. Het vergt tegenwoordig meer moed om tegen racistische uitlatingen in te gaan dan om het te verkondigen. Je hebt overal goede en slechte personen en die zijn heus niet ras-gebonden.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

