Begeleiding en hulp

Als vanzelfsprekend is er in de loop van mijn dossieropmaak een wetswijziging ingevoerd. Op verschillende vlakken zou dit de hulpverlening moeten verbeteren. Ervaringen (vooral van mede-autisten) leren me dat er nog veel werk moet gebeuren om het allemaal kenbaar, beschikbaar en gemakkelijk toegankelijk te maken. Nu heerst er vooral veel wazigheid omtrent wat en hoe. Vandaag kreeg ik echter te horen dat er altijd al een soort vangnet is geweest en dat dit nog steeds van kracht is. Ik wist op voorhand al dat heel deze procedure een meerjarenplan zou worden, en door de veranderingen zal het niet bespoedigd worden. Ook is er sprake van enorme wachtlijsten waardoor er nog meer dan ooit nood is aan deftig opgeleide informatiemedewerkers die je kunnen begeleiden, de weg wijzen naar wat beschikbaar is, waar je recht op hebt, etc.

Vandaag pas, na bijna 2j, erachter gekomen dat er dus hulp beschikbaar is in afwachting van de afhandeling van mijn dossier. Nuja, de diagnose van de psychiatrische afdeling van PZ Duffel, volstond voor mutualiteiten uiteraard. Alsook CM hielp in de mate van het mogelijke. Deze stappen zijn allemaal nodig om je te registreren voor VAPH. In ieder geval om het plaatje compleet te maken wat uitzonderlijk lang blijkt te duren. De diagnose van PZ blijkt niet voldoende. Je moet ook nog eens een ondersteuningsplan laten opstellen. Zij bezoeken je maandelijks en op een jaar tijd hebben zij hun plan af. Dat werd vervolgens doorgestuurd naar het VAPH. Enkele weken terug kreeg ik dan de bevestiging van goedkeuring en registratie. Hoera, wat nu? Wel, nadat iedereen van zijn jaarlijks verlof heeft genoten, kreeg ik te horen dat ik me nu opnieuw moet aanmelden bij de maatschappelijke dienst van de mutualiteiten. Hier werd me dus deze middag verteld over RTH (Rechtstreeks Toegankelijke Hulp). Deze hulp bestaat uit: begeleiding (max. €5,05eur0/sessie), dagopvang (max. €9,60/d) en verblijf (max. €24,14/n). Om het gemakkelijk te maken, krijg je, per kalenderjaar maximaal 8 punten. Ambulante begeleiding 0,155p/sessie, mobiele begeleiding 0,220p/sessie, dagopvang 0,087p/d en verblijf 0,130p/n.

Deze hulpverlening is dan wel verbonden aan VAPH erkende diensten. Mijn eerste reactie “lange wachtlijsten met andere woorden” was al directe de juiste. Nu zijn er weliswaar 115 adressen over heel Vlaanderen en Brussels Gewest, het moge duidelijk zijn dat je niet op 1-2-3 geholpen wordt. Ondertussen heb ik dus veel meer €’s dan nodig uitgegeven aan psychologische en psychiatrische hulp.

Zoals zo vaak ben ik toch tevreden dat ik eindelijk dit te hebben “ontdekt” maar een wrang gevoel voor al de nutteloos verkwanselde euro’s.

Ik besef dat hulp op maat tijd en geld vergt. Ook dat bijscholing en een nieuwe procedure kinderziekten vertoond. Nu begin ik wel te begrijpen waarom er in psychiatrische afdelingen sprake is van duivenkot-gedrag en dat velen vaak op verschillende plaatsen niet meer welkom zijn wegens al te vaak over de vloer gekomen. Duidelijk dat er nog serieuze werkpunten zijn op vlak van hulpverlening en de opvang.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

