Even het nieuws kijken, bad idea…

En telkens laat ik me bedotten. Het nieuws kijken is geen goed idee. Het enige dat je ervan krijgt is een slecht gevoel. Altijd weer opnieuw is er sprake van dweilen met de kraan open. Nooit gaat men anticiperend te werk. Steeds weer moet er iets gebeuren, en dan liefst van buitenproportionele waarden, voor men naar oplossingen gaat zoeken.

Nu begrijp ik wel dat er op bepaalde vlakken geen behoefte is om naar verbeteringen te speuren. Al is het al te vaak de ingewortelde Belgische mentaliteit van waarom iets veranderen dat niet hoeft. Als er al aanpassingen worden ingevoerd, stuit je gegarandeerd op tegenwerking. Maar waarom niet simpelweg uitleggen het waarom en het voordeel dat eruit gepuurd wordt? Met deze aanpak krijg je veel meer vol elkaar dan welke manier ook. Waarom steeds opnieuw schuilen achter achterhaalde, onnodige, en soms ook immorele wetten?

In verband met een van de hoogtepunten op het nieuws, wat me ook opviel, is hoe ze in de toekomst zullen geconfronteerd worden met de geestelijke gezondheid van de grote stroom vluchtelingen die Europa al lange tijd ondergaat. Wat je vaak merkt bij zware criminaliteit (lees: moord) komt vaak vanwege mentale problemen of (traumatische)  gebeurtenissen uit de jeugd. Op welke manier worden deze kinderen (al dan niet wezen) opgevangen? Het gaat hier niet over enkele honderden maar honderdduizenden… Uiteraard resulteert het niet dat iedereen met een moeilijke jeugd in de criminaliteit maar ik vermoed dat het voldoende bewezen is dat zij een serieus moeilijke periode hebben gekend, en dat het niet echt bevorderlijk is om in een onbekende omgeving en/of andere taal op te groeien. Hierbij houd ik nog geen rekening met het (mogelijke) discriminerende gedrag van de autochtonen gemeenschap of zelfs andere “botsende” culturen die hun eigen land hebben moeten ontvluchten.

Een humanitaire benadering is aangewezen. Maar hoe ga je dit aanpakken? Ik ga me niet uitspreken over de handelwijze van de Verenigde Staten en andere naties die denken problemen gewoon kapot te kunnen bombarderen.

Maar ja, we gaan pas een probleem aanpakken wanneer het zich voordoet…

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

