Miscellaneous

En we hebben weer een mindere periode achter de rug. Althans ik hoop dat het achter de rug is. Nu is het vooral belangrijk om niet teveel hooi ineens op de vork te nemen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Wat is een mindere periode? Tja, vooral moe zijn, geen energie hebben en vooral heel passief. Naar de bakker of winkel gaan, gaat meestal nog wel, rekening houdend met hun mogelijke drukke momenten. Ondertussen heb ik alternatieven gevonden. Ik laat wekelijks een portie fruit en vijf maaltijden (ingrediënten + recepten) aan huis leveren. Blijkbaar zijn ze in België ondertussen ook mee dat er een e-winkel voor voedingswaren nodig is. Helaas is het de duurste vogel van alle ketens. Het aan huis leveren van voeding deed ik in Belfast 10j geleden al. Hoewel het iets duurder is (en je vaak teveel bestelde), is het heel handig om niet elke dag de winkelstress te moeten trotseren, of elke dag iets af te halen.

Hoe merk ik dat ik weer uit het dal kruip? Vooral omdat ik dan weer initiatief neem. Het is vooral zaak, zoals eerder gezegd, om niet teveel te plannen. Vaak komt de weerbots heel snel in de vorm van uitputting, agressie of niets meer kunnen verdragen dat anders geen probleem vormt.

Vandaag al wel enkele plannen aangepast vanwege de warmte. Vanavond ga ik in ieder geval, na een vrij lange afwezigheid nog eens mijn functie opnemen bij mijn zaalvoetbalploeg. De eerste wedstrijd van het seizoen. De sociale verplichtingen na de wedstrijd ga ik achterwege laten en indien mogelijk nog een beetje voetbal op tv kijken of bed in met een boek.

Vandaag wilde ik starten met mijn cursus Arabisch. Het even inkijken heeft me toch al wat afgeschrikt. Door de andere gemaakte plannen zal de start uitgesteld worden tot morgen om dan zonder – euh, noem het – anticipatiestress geconfronteerd te worden.

Na het stopzetten van mijn medicatie, hoop ik dat dit jojo-effect geen gewoonte gaat worden. Hoewel het ook al present was toen ik nog wel medicatie nam al was het in mindere mate omdat het ervoor zorgde dat je apathisch wordt, een langgerekte periode waarbij je amper bewust bent van de dingen om je heen, wat uiteraard ook wel zijn voordelen heeft. Anderzijds zorgt het er ook voor dat je hersenen zo goed als buitenspel zet. Met andere woorden de continue stroom van allerhande gedachten die Asperger’s typeert, wordt ingeperkt. Of het interesseert je gewoon minder dan anders. Hoewel gevoelens vaak iets gevaarlijk is, angstaanjagend zelfs, wil ik ze liever bewust meemaken en kunnen plaatsen dan het effect dat de medicatie onderdrukt.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

